Kräftpremiär

All tid jag la ner på att hänga vid OBS tre kräftfrysdiskar med Aftonbladets "största kräfttest" i fladdrandes i handen gav utdelning.
Gårdagkvällens mat var god. Mycket god.
Sen är det väl klart så att eftersom vi inte äter kräftor så ofta på Melon Lane så smakar det kanske lite extra gott.
I samma tidning som kräftestet var så fanns det förslag på vad som måste finnas med bordet när man äter kräftor. Allt från stark ost, till paj, särskilda smör och nubbe.
Jag är urkass på det där med kräfttillbehör och kan inte minnas vad jag i min ungdom blev serverad till de röda läckerheterna men får något år sedan var vi på kräftskiva hos några goda vänner och där fick jag smka på det som numera måste finnas med på mitt kräftbord (om jag själv får bestämma).
CremeFraiche, majonäs, röd lök (skuren i mycket små bitar), Santa Marias dillkrydda, baguettebröd och en liten kopp med kräftspad.
Man tar en klick creme fraiche på tallriken, trycker ut en majonäs klick på klicken med creme fraiche. Toppar med någon tesked röd lök och sen massor med dillkrydda. Rör ihop till en god kall röra. Bryt en rejäl bit av baguetten (jag tycker inte om smör), doppa den lite i koppen med kräftspadet (inte många som gillar kräftspad har jag förstått och lite konstigt är det att jag gör det som annars inte tycker om sälta) och sen äter du brödet samtidigt som du på gaffeln har dina skalade kräftor som du doppar i den goda, kalla, röran på tallriken.
Mums! Tycker jag iaf....

För W var det kräftpremiär igår. Den första tiden ägnades mest åt att fascinerat hålla en kräfta i handen och stirra den rakt i ögonen. Sen blev hon brutal och drog av den klorna och alla benen. Sen sög hon ur lite av kräftsaften som smakade surt enligt henne. Åt två bitar kött för att sen dränka det som fanns kvar av kräftan med dillkrydda.
Blev chokladpudding med vispgrädde och strössel till efterrätt vilket inte smakade lika surt!


image450
Bilder-Privata!


Kommentera
Postat av: sanna

Så mysigt ni ser ut att ha haft det :) själv äter jag ej kräftor så här hemma blir det aldrig nå kräftskivor..

2007-08-18 @ 12:59:57
URL: http://sanna29.babyblogg.se
Postat av: Viktoria

Nu blev jag sugen på kräftor!!
Men tur är så har mamma köpt hem räkor! :D
Kommentera gärna min blogg! Eller iaf läsa !! hehe ;D

2007-08-18 @ 21:17:35
URL: http://vicciz.blogspot.com
Postat av: Malinbayard

Ser ut att vara hur mumsigt som helst!!!

2007-08-18 @ 21:51:55
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: favvismaria

mm.. vad gott det ser ut.. Får nog köpa hem några kräftor en dag=)

2007-08-18 @ 22:55:12
URL: http://favvis.blogspot.com
Postat av: Lallis

Härligt härligt och mumsigt mumsigt!!
Ni ser ut att ha haft det riktigt gott:=)
Kram Lallis

2007-08-18 @ 22:59:49
URL: http://knasigamamman.se
Postat av: Lottis

Vi premiärade i fredags, men lite spontan kräftfest, när vi firade en kompis som fyllde 30 för ett tag sen. Nästa helg blir det "riktig" kräftskiva och även två helger senare. I år blir det många kräftor som försvinner i min mage... :-) "Röran" lät god, den ska jag ta och testa, tror jag :-) Ha en bra söndag! Kram kram

2007-08-19 @ 09:58:02
URL: http://charlotte77s.blogg.se
Postat av: linda

fy vad gott det ser ut, börjar genast kurra lite i magen! Jodå lilla fröken verkar vara nöjd över att vara hemma igen och växt har hon så det knakar!!
kram, kram!

2007-08-19 @ 14:57:26
Postat av: Lottis

Jadå, trevligt igår, om än lite dramatiskt ett tag... Kommer en uppdatering i bloggen senare. Nu håller jag på att laga mat, ris och kassler. Ha det bra! Kram kram

2007-08-19 @ 15:13:40
URL: http://charlotte77s.blogg.se
Postat av: Anna

Du är med i Utmaningen - självklart! Ät dina kräftor i kväll men låt bli det söta =)Utmaningen börjar prick 15.25...

2007-08-19 @ 15:23:35
URL: http://mittlillabo.blogg.se
Postat av: ElinAlexi

Det där ser riktigt gott ut :]

2007-08-19 @ 20:57:10
URL: http://elinalexi.blogg.se/dreamland/
Postat av: Kristina - Kix Inredningskoll

Vi åt kräftor i lördags och det var verkligen mums. Gav mersmak om man säger så! :-)

2007-08-20 @ 09:08:05
URL: http://kixkoll.blogg.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0