Tjejsemester hos Emil

Hemma igen efter två mycket intensiva dagar på Astrid Lindgrens värld i strålande sol.
Konceptet med kortare teaterföreställningar (med musik) och sen "mingel" bland barnen av skådespelarna var en succé. W var lite reserverad i början men fann sig snabbt i att stå bredvid Emil, sitta och prata med Ida och hennes mamma, leka "gömma batong" med Kling, Klang och Prusseluskan, gissa på gåtor med Pippi och kapten Långstrump och leka "Sicken blås" med Emils pappa.
Alla som jobbade där var mycket bra med barnen så som förälder kunde man ägna sig åt att filma och ta kort. Vilket blev en del för mig...
Hann bl.a. få upp filmkamera när jag såg att W klättrade upp på bänken bredvid Ida och Alma. Hon kasade sig ganska nära Ida och jag såg hur hon visade med fingrarna hur gammal hon är. Sen pratade hon med Alma och då visade W hur många fingrar som helst. Visade sig att W satt och berättade för henne hur gammal jag är *ler*.

Även Pippis sommarhotel var toppen. Barnen hade hur mycket kul grejer som helst att leka med utanför stugorna. På kvällen kom det dit fler familjer så när W och V hade tröttnat lite på varandra efter en dags intensiv närhet så lekte de med andra ett tag.
Jag och S kunde bara sitta ner och prata och ropa på barnen när hamburgarna var färdiggrillade vilket kändes lyxigt.

Lyckades dock dra på mig en förkylning med start med halsont igår. Har sovit alldeles för lite den sista tiden! I dag känner jag dock inget i halsen utan är snorig och tung i huvudet.
Morgonens konflikt med W gjorde mig ännu tyngre i skallen. Blev så ledsen, tyngd och orolig att jag hann inte merän till Råtorp innan jag började att böla. Fick stanna för att bli någorlunda normal i ansiktet för att kunna göra entre på jobbet. Ringde till dagis för någon timme sen och det känns ju bättre att veta att hon leker och inte är ledsen längre. Tar alldeles för mycket av mig på flera sätt det här.
W är ju oerhört stark i sin vilja. Vill gärna ändra direktioner och ha den bestämmande meningen själv som hon vill ändra på och lägga in något ord, grej eller nått annat som hon har beslutat.
Kanske uttrycker mig luddigt nu.
Imorse sa jag till henne att hon fick stänga av spelet nu för att vi skulle gå och borsta tänderna. Hon tuggade emot. Skulle bara spela med Plugg... Sa till henne igen. Ungeär samma svar. Tredje gången sa jag att då stänger jag av så går vi och borstar tänderna. Sagt och gjort. Hon blev galen för att jag stängde av för det skulle ju hon göra.
Jag förklarade för henne och satte stopp för en igångsättning av tv:n (för att hon sen skulle kunna stänga av den själv).
Hon var så arg och skrek. Jag försökte borsta tänderna. Hon skrek och grät. Jag lyfte tillslut in henne på hennes rum. Hon skrek. Kom ut och skrek förlåt. Hjärtskärande.
I bilen var hon så ledsen, bad om förlåtelse och ulkade om att jag måste komma på sommarfesten (på dagis idag klockan 17.00) idag trots detta. Hon sa att hon ville inte gå på dagis idag utan vara med mig. Bar henne in och hon klamrade sig fast runt min hals. Väl inne kom tårarna igen och hon grät småtyst och höll jättehårt runt mig och sa att hon inte ville att jag skulle lämna henne. Sa även förlåt osv.

Lätt att hålla fokus efter det. INTE!
Ska ta upp mina funderingar på måndag när vi ska på utvecklingssamtal på dagis.

Lite foton från minisemestern (mest på det underbara monstret!)...
 
         
              
         
    
Foto 1 Förväntansfull, välpackad, halv sju i tisdags morse (nä det är INTE sprit i den lila kassen)
Foto 2 Rider på Lukas Foto 3 Kryper till matboa  Foto 4 Idolen...  Foto 5 Familjen Svenssons & Wilma
Foto 6 Lille söte Ida...  Foto 7  Kompisar  Foto 8 Egen mysse & bysse   Foto 9 Pippis hotel  Foto 10 Madickens balkong  Foto 11 Efter hopp i Rasmus lada  Foto 12 Uppför Mattisborgen  Foto 13 Falukorv!  Foto 14 Svettigt i keps  Foto 15 Pippibägare  Foto 16 Sista fotot (jämför med första *s*) 









Kommentera
Postat av: Malinbayard

Många fina bilder blir det i ALV!!!
Härligt att det blev så bra där.
Du, det ÄR jobbigt med de små damerna ganska många gånger i livet... *Malin vet* Men jag lovar, de växer upp och blir riktigt trivsamma. Åtminstone de flesta dagar.

2007-06-07 @ 15:12:40
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: Tiagirl

Ser ut och varit härligt väder och härliga dagar!!!
Och nja, du höll ju ut och "bestämde" och sen får man ju trösta lite vid såna hysteriska utbrott. Har du tur så gör hon inte om det. *host å harkel och tror mig inte själv* Iaf inte sååå många gånger. Kanske bara en sisådär tjugofemton. I månaden. *s*
Hon testar på hejvilt, provar gränserna osv... Går över snart. Men det är tufft... Inte hinner man pusta ut förrens det är dags för nästa fas! Det är tur dom fina dagarna överväger, annars hade man suttit på hispan för länge sen! :)

2007-06-07 @ 20:07:51
URL: http://tiagirl.blogg.se
Postat av: Malin

åh vilka härliga bilder -ser verkligen ut som en toppensemester i ALV! jag längtar tillbaka,... vi var där när vi väntade Elin (hon fyller fem till sommaren) och det är väl kanske läge att åka tillbaka snart? tack för att du delade med dig! *kram*

2007-06-07 @ 22:49:18
URL: http://mallafors.blogg.se
Postat av: Ullen

Åh dit vil jag åka. Väntar dock några år fast jag eg. vill göra allt det där som är så kul. Idag skall vi till Liseberg med kiden. Kan va kul fåse hur kul dom tycker farfars bilar är. Annars får väl mamma sitt lystmäte stillat. I LOVE LISEBERG!!!!!

2007-06-08 @ 08:11:43
URL: http://www.ulrikaahlqvist.blogg.se
Postat av: mia

Ser underbart ut, ha det fortsatt gott...

2007-06-08 @ 09:11:47
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: Lottis

Ser ut som att ni haft det underbart, här i min landsände. Bor ca 3 mil från Vimmerby. Tack för grattishälsningen, förresten. Var fullt ös hela dagen... Ja, inget kul med huset, men man kan inte ge vad som helst för ett hus, även om andra verkar tro det... Var liiite för mycket att göra i ordning för att vi skulle vara helt bekväma med de summorn det var på väg upp i... Ja, ja, det kommer andra objekt... Ha en bra helg! Kram

2007-06-08 @ 09:34:28
URL: http://charlotte77s.blogg.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0