Måndagar on Melon Lane

Så var det måndag igen.
Jämn vecka betyder tre i familjen hos oss men början av denna veckan är ett undantag. 
Bonusbarnen dök inte upp förrän några dagar in i förra veckan pga magsjuka. 
Allt för att hålla det på avstånd (vitpepparkorn hjälper att hålla magsjukan borta!) så därför förskjuts veckan något.

Måndagar har blivit dotterns aktivitetsdag.
På morgonen pallrar vi oss upp för att vara på Upptäckarna klockan 9.
Efter hämtningen klockan 12 blir det mat, dammsugning och annat markarbete hemma några timmar innan mat ska lagas och det är dax att åka till ridskolan.
Ser både positivt och negativt på att ha hennes båda aktiviteter samma dag.
Jag är i stort sett alltid ledig på måndagar vilket gör att jag kan köra henne dit hon ska och rätta mig efter hennes tider.
Med två aktiviteter på samma dag gör att den dagen blir oftast en mycket händelserik dag. Dagen slutar dessutom med en halvtimmes, ganska sent lagd, intensiv ridning där det ska kämpas med att styra, rida lätt och pulsa runt i ridhusets tunga sand. Det är inte alltid som energin räcker till för en vinterpåpälsad, snart fyraåring, att stå upp över bommarna och leda hästarna tillbaks efter ridpasset.
En annan, egoistisk aspekt på det hela, är att måndagar är, som jag nämnde, min lediga dag (då jag oftast jobbar på helgen) och då är det ibland mycket tungt att släpa sig upp ur sängen på morgonen och inte bara kunna ligga kvar och ta dagen som den kommer.
Kanske ser våra måndagar ut på ett annat sätt nästa år...

Inspirerade av senaste numret av Föräldrar och barn tog jag och W oss an två av Johanna Westmans recept på julgotter i helgen.
Lätta kyssar - tvärtom och Kokosrutor - Pink delight.
De lätta kyssarna var precis som namnet lovade - lätta att göra. Gör man dem små så de blir som en liten söt mumsbit som passar utmärkt till kaffet efter julmaten. 
Kokosrutorna tog längre tid att koka än de tio utlovade minuterna i receptet innan det fungerade att gör kulprovet.
De var ganska enkla att göra och resultatet är helläckert att se på men jag tycker att de är på tok för söta. Är som att tugga florsocker i kubik. Sambon tyckte att de var ok medan bonusdottern gick på samma linje som jag.

W:s betyg på dessa två julgotter:
Lätta kyssar - goda. Kokosrutor - goda i början men sen smakade de konstigt (hon vill inte ha någon mer sådan).

image608
Man ser vad den lilla julgodisbakaren på bilden säger...

Text och bild tillhör:hilajns.blogg.se


Kommentera
Postat av: Hanna

Åh så GOTT det ser ut! får man smaka en bit? ;).

Ja usch för måndagar... tycker inte heller om det.. alltid seegt att gå till jobbet efter helgen.

Vilken fin headerbild du gjort! :)

Ha en skön måndagseftermiddag! Kram!

2007-11-26 @ 12:39:50
URL: http://www.19hundra81.com
Postat av: Malinbayard

Det SER väldigt fint ut det där godiset!!!

Det ÄR ett krux det där med att ha allt på en gång.
Hur man än vänder sig har man ändan bak, det är det enda sanna iallafall.

2007-11-26 @ 14:43:15
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: jessica

Åh vad smarrigt det ser ut! mmm kanske skulle baka?

2007-11-26 @ 14:45:33
URL: http://detvitahuset.blogspot.com
Postat av: svartpeppar

apropå måndagar. varför är folk emot dom så? jag gilalr dom. tillbaka på jobbet. man måste kanske älska sitt jobb ;)

2007-11-26 @ 17:08:00
URL: http://svartpeppar.blogg.se
Postat av: Karin/Theasrum

Ser ju jättegott ut.
Men nu blev jag tveksam när du skriver att rutorna inte var nån hit.Synd eftersom de ser så läckra ut.
Kanske ska prova att göra kyssarna då.

2007-11-27 @ 00:10:23
URL: http://theasrum.blogg.se
Postat av: AKP

Kokosrutorna var verkligen superläckra!
Synd dom inte var så goda :/
Kanske du kan lägga in recept? :)

2007-11-27 @ 08:52:36
URL: http://akp.blogg.se
Postat av: Timelsa

Hi! Your site appeared very useful to me. Excellent work, thanks.

2010-01-06 @ 08:27:16
URL: http://timelsa.blogspot.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0