Detta är dagen

Äntligen verkar det som att slutet närmar sig när det gäller trångt och knarrigt sovande om nätterna för mig och L. Igår spanade vi in resårbottnar och madrasser på Ikea och med lite vägledning av en humorbefriad anställd fastnade vi tillslut för två stycken 90 cm resårbottnar i olika fasthet och en 180 cm bäddmadrass.

Med anledning av de nya sängplanerna ska vår nuvarande lilla säng, sängbord och sovrumsbyrå byta ägare på lördag så idag har jag ägnat mig åt att städa ur dem.
Jisses vilken massa bråte jag hade samlat på mig.
Hälften av det i sängborden visste jag inte ens existerade och det hamnade i påsar som ska slängas. Byrån innehöll kläder (ja det visste jag faktiskt) som jag för tillfället har vuxit ur. Rensade bort sådant som jag inte kan tänkas ta på mig när väl alla gravidkilon har dunstat (!) från min kropp och resten ska hamna i den nya byrån som förhoppningsvis ska finnas i sovrummet inom kort.

För W har det varit en stor dag idag. Dagen då hon lärde sig att cykla utan stödhjul.
Vi har tränat lite med hjälp av en pinne fastsatt på hennes gamla cykel från Biltema men det har aldrig riktigt lossnat för henne. Den cykeln har känts väldigt liten och hennes knän har varit i höjd med styret.
Under vår Skånevecka köpte vi en hederlig gammal kultig cykel med något större hjul på en loppmarknad (samma som hon själv köpte femkronors klackskorna på) för 30 kronor. Idag har cykeln tvättats och L har satt på en sadel från Biltema. Eftersom mitt höggravida tillstånd hindrar mig till alltför stora fysiska ansträngningar så har storasyster sprungit fram och tillbaka på gatan hållandes i pinnen på den gröna cykeln.
Nu under kvällen så kan W cykla alldeles själv gatan fram, vända och cykla tillbaks igen. Att starta och ha koll på trampor och styre är fortfarande något besvärligt men varannan gång lyckas hon även med det. Den gröna cykeln visade sig vara en perfekt cykel att lära sig på. Den behöver inte behandlas speciellt varsamt utan tål det mesta.
Med anledning av detta ska jag alltså nu oroa mig över alla olyckor som kan hända när en grymt social fyra och ett halvtårig tjej ger sig ut på en gata i full speed där det är djupa diken längs ena kanten och vimlar av bilar, lastbilar och grävskopor på. Måste de gräva och installera fjärrvärme på vår gata just nu…

Får bli en lektion på trafikskolan imorgon!




Bilderna tillhör:hilajns.blogg.se©


Kommentera
Postat av: Camilla

Duktig tjej!!



2008-08-13 @ 22:52:39
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: Nettan

Åh, förstår Lilla W , vilken känsla & kunna cykla alldeles själv....superduktig.

Men förstår Mamsens oro oxå, hon é ju så liten & olyckor händer så lätt !

Har en 11~ åring som vurpa på cykeln för 3 v. & har stor ärr efter det =0(.



Ha det gott..

Kram, Nettan

2008-08-13 @ 23:51:04
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Malin B

Vilken känsla att kunna cykla själv!!! =)

Hoppas att du får sova som en prinsessa i er nya säng.

2008-08-14 @ 07:35:50
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: anna

vad duktigt hon ar!!! kommer ihag nar mina pojkar borjade cykla, lyckan hos dem men oron hos mig.........

kram

anna

2008-08-14 @ 08:49:29
URL: http://www.londonhem.blogspot.com
Postat av: Annika

Duktigt! :)

2008-08-14 @ 09:13:03
Postat av: Lottis

Oj vad stor hon är...cykla själv..super duktigt!!!

A ska förmodligen få en cykel av mig och D när han fyller tre...tihi

2008-08-14 @ 12:58:00
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Tiagirl

Vildingen här har fått flagga på cykeln för att synas över häckar och staket, med telefonnummer på... Hon har ju en förmåga att åka dit hon får för sig. Utan att säga till. Trafikvettet gick från öra till öra utan att stanna till vid någon hjärnbalk. Men men, ungar har cyklat i alla tider ohc den här lilla vägen här är rätt förskonad från fartdårar, värre med den andra vägen som är en lång raksträcka som gör att jag är förvånad att mina fyra katter öht har klarat sig...men DÄR är hon FÖRBJUDEN att cykla och har skött faktiskt.

2008-08-14 @ 14:10:53
URL: http://tiagirl.se/blogg/
Postat av: Petra Bloggar

ja tänk vad man samlar! är ganska kul när man hittar saker som man glömt bort att man hade :D hihi!

2008-08-14 @ 14:46:21
URL: http://petraodaniel.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0