Det förgångna

Så har ännu ett år passerat. 
Ett år som började utan snö på marken och som verkar sluta på samma sätt (bilden nedan är någon vecka gammal).

2008 var året med den stora magen (ser ut att bli så under det kommande året också *hmmm*) och den eviga väntan och längtan. När hösten kom med falnande löv och kylig luft var väntan äntligen slut. Efter ynka två timmars kämpande den 23 september kom världens sötaste lilla kille till världen.
M, som under vårt julfirande i skåne har lyckats att smälta bort halva landskapet med sitt leende.  

Lilla W har fövandlats till lilla, stora, femåriga, storasyster, W.
Från att ha fått all tid och uppmärksamhet från mig skulle hon plötsligt dela den med en liten bebis.
Utbrott, vaknande på nätter och allmänt femårstrotsig, framförallt mot mig, är något som blivit vardag men förmodligen övergående.
Mot lilla M är hon världens goaste storasyster. 
Hon har lyssnat in hur jag pratar med honom och kan sitta och låta på samma sätt bredvid babysittern. En längtan från henne finns efter att han ska kunna prata och lära sig att gå så de kan leka tillsammans.

Medan dvärgväduren (hur stor kan egentligen en dvärgvädur bli!?) Pontus har flyttat in i vår familj har undulaten Mauritz lämnat oss under året. Med stor ledsamhet begravdes han bakom lekstugan.
Sorgen bearbetades genom samtal. W berättade för alla hon träffade att Mauritz hade dött.

Vårt lilla hus har haft ett ganska lugnt år som jag ser det när jag tänker tillbaka.
Ideér och planer finns i mitt huvud men ekonomi och tid sätter tyvärr stopp för det mesta.
Ett barnrum och ett tonårsrum har dock tagit form under året. 
Storasyster E har flyttat ut i det före detta hångelrummet och lillebror har fått ett eget rum med bl.a den härliga tapeten Dino från Sandbergs som fondvägg.
W fick ett alldeles eget hus (min dröm om en lekstuga blev sann). En underbar vit lekstuga med röda deltaljer som L byggde (under ganska stor ledning av mig själv *harkel*) i slutet av sommaren.

I slutet av året kom värmen till oss i form av fjärrvärme. Ett projekt som innan det gav varma element var en ganska långdragen historia med svårframkomlig väg, uppfart och entre.
I samband med detta fick vi även fiber och en chans till digitaltv och bredband via stadsnätet. Så nu surfar vi snabbare, trådlöst och har många kanaler att beskåda.
Något som jag inte ägnar mig så mycket åt (tv tittandet alltså).

Energi har slösats på jobbrelaterade saker under året som gått. Kanske borde jag markerat tydligt och sen lämnat saker och ting. Istället bar jag med mig dem och fightades med något som var dömt att misslyckas till viss del just när det var aktuellt sen har det visat sig att hade det blivit som jag ville så hade mycket krångligt besparats samt att jag kanske tom är väldigt bra ibland på mitt jobb (svårt att uttrycka det där). Men det skulle jag aldrig få bekräftat. 
Jag borde bli bättre på att lägga av mig sådant som jag ändå inte kan göra något åt. Sånt som bara suger energi och sprider negativa vibbar och tankar.
Kanske ett blivande nyårslöfte...
Man kan ju alltid försöka...

Detta va en liten, liten del av året som gått.
Nu ska vi se framåt mot det nya året eller ännu bättre leva i nuet så jag önskar er alla ett gott slut på 2008 och ett gott nytt år 2009.

Och ja, vi lyckades pricka in ännu en semestervecka i Skåne under sommaren då soldagarna var få. Hur kan man lyckas med det varenda år...?


Bild:privat©


Kommentera
Postat av: Malin B

Det har ju hänt massor i ert liv 2008, både nått toppen och botten kan man ju säga.

Du gör helt rätt i att göra ett försök i att sluta lägga energi på det som du inte kan göra något åt. Så all energi där du mår gott! =)

Nyårskram till dig.

2008-12-31 @ 12:16:04
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej goa du!



Önskar dig oxå ett GOTT NYTT ÅR 2009! :)



KRAM H

2008-12-31 @ 15:43:17
URL: http://www.19hundra81.com
Postat av: Livet i byn

Gott Nytt År!



~Livet i byn

2008-12-31 @ 16:51:25
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Mija

Gott nytt år!!



:)

2008-12-31 @ 17:21:07
URL: http://mammamija.blogg.se/
Postat av: Nettan

Ja varför ägna energi åt sådant som ändå aldrig blir av, men som du skriver, hos er har det hänt massor under detta år ~ vad kul !!



Önskar dig & de dina ett "Gott Nytt År "



Kram Nettan

2008-12-31 @ 18:04:10
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Liza

GOTT NYTT ÅR!

KRAAAAAAM!

Liza

2009-01-01 @ 02:18:13
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Postat av: AKP

Ja visst är väl soffan underbar =))

Cult-grejerna är hur snygga som helst!



Önskar dig och din fina familj ett riktigt GOTT NYTT ÅR =))

2009-01-01 @ 11:05:09
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: __Bavaria__

Gott nytt!! :)



kram

2009-01-01 @ 15:08:37
Postat av: MO

Ja hos er har det ju hänt en hel del, med ett nytt litet liv i familjen. Önskar er ett riktigt GOTT NYTT ÅR, kramar

2009-01-01 @ 18:15:23
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: MO

Ja hos er har det ju hänt en hel del, med ett nytt litet liv i familjen. Önskar er ett riktigt GOTT NYTT ÅR, kramar

2009-01-01 @ 18:15:30
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Terese

God fortsättning!

2009-01-02 @ 12:23:33
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Scaniatjejen

God fortsättning! Trevligt med en summering av ert år, blir en liten uppdatering för mig som varit frånvarande så länge här i bloggvärlden. Grattis till den nya familjemedlemmen, härligt att höra att allt gick bra! Hoppas 2009 blir ett toppenår för dig och din familj!

2009-01-02 @ 12:47:01
URL: http://scaniatjejen.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0