Socker & Kanel

Provade på att baka ett nytt recept inför morgondagens kalas.
Det som lockade mig var att ordet "lättbakat" fanns med överst på sidan där receptet stod och att det innehöll socker och kanel.
Jag är ju storförtjust i kanelbullar med en massa pärlsocker på men orken att ställa mig och göra dessa läckerheter i den här värmen med mina svullna gravidfötter har ännu inte infunnit sig. 
I väntan på svalkande vind och bullbak får jag smaska på kanelgrottor istället.


Bild©tillhör hilajns.blogg.se

Deg:
7½ dl vetemjöl
3 msk socker
225 gr smör
50 gr jäst
3 dl mjölk

Fyllning:
50 gr mjukt smör
3/4 dl socker
1 msk kanel
ägg till pensling
pärlsocker

Blanda mjöl, socker och kallt smör i klickar och hacka samman till en grynig massa. Smula ner jästen i en skål, lös upp den med kall mjölk och häll ner i mjölblandningen.
Arbeta till en deg (jag fick tillsätta ytterligare mjöl då degen var väldigt kladdig).
Klicka degen i formar.

Rör samman smör, socker och kanle. Gör ett hål med mjölad tumme i varje bulle och klicka i kanelfyllningen. Låt jäsa till dubbel storlek, detta tar ca 60 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader ca 10 minuter eller tills bullarna fått fin färg och är genomgräddade.

Recpet från Året Runt, 2002



Kommentera
Postat av: Livet i byn

Yummy!! Det där såg helt suveränt gott ut. Jag har ätit nåt liknande när jag var liten hemma hos grannen. Minns dom som ljuvligt goda.

2008-06-07 @ 22:13:58
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Lottis

Tack så mycket :-) De där såg goda ut. Tyvärr lär jag nog inte hinna göra något i den vägen före semestern i alla fall... =/

Ha det gott! Kram kram

2008-06-07 @ 22:30:22
URL: http://charlotte77s.blogg.se/
Postat av: Malin B

Här sitter jag och är småsugen på att ÄTA något, ja vad som helst bara det är gott så får jag se något jätte smaskigt här. Blev ju inte mindre sugen!!! (Får springa i väg och borsta tänderna innan jag sätter tänderna i något ätbart.)

2008-06-07 @ 23:33:27
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mums så gott det såg ut! Och så fint du har det på altanen... :)

2008-06-08 @ 17:22:53
Postat av: Anonym

Mums så gott det såg ut! Och så fint du har det på altanen... :)

2008-06-08 @ 17:23:53
Postat av: Zun

Åh, tack för tipset. Jag bakar otroooooooligt sällan bullar, just för att det tar så lång tid. Brukar köpa färdiga i frysdisken på ICA (men säg det inte åt någon ;-) ) och tackar min lyckliga stjärna för att jag har en svärmor som mer än gärna fyller vår frys.



Ska testa ditt recept någon regnig dag!

2008-06-08 @ 21:01:22
URL: http://zunderbar.blogspot.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0