Tvi för halvdöda gamlingar som kör bil

På väg hem från lite shopping och lunchbesök på Ikea blir jag otroligt nog påbackad.
Inte påbackad så som man kanske kan tänka sig på en stor parkering där överfulla bilar med Ikeakartonger skymmer sikten utan påbackad ute vägen.
Strax framför mig kör en silvergrå volvo.
Två stycken sitter i bilen och väl ute på stora vägen från Oslo ska jag svänga av höger för att köra in mot stan alltså ligger jag inte mitt i vägbanan utan mer åt höger.
Det går sakta framåt då bilen framför kör mycket sakta och med en tveksam inställning.
Dock ligger de mitt i körbanan och visar noll tillstymmelse till att vilja svänga höger dit vi ska. De blinkar alltså INTE.

Jag bromsar in då de framför gör det. De står då ungeför mitt för min avfart så jag kan inte börja min sväng förrän de har bestämt sig.
Helt plötsligt börjar de backa. Rakt mot mig och W.
Även om det går sakta så upplever jag inte det så sittandes i bilen tillsammans med W.
Jag slänger en blick i backspegeln för att se om jag kan panikbacka. Det kommer en bil längre bort. Jag trycker hårt på tutan medan de backar rakt på oss.
Det kränger till i bilen. Jag vet inte vad jag säger till W men utropar nog några mindre barnvänliga ord och sen slår jag av motorn för att gå ut.
Då kör de i den silvergrå bilen fram igen. Svänger av till höger (dit vi också skulle) och kör iväg.
Efter dem småspringer en gravid småskakig klump. Moi!

En annan bil stannar, vet inte om det är den jag såg i backspegeln, och undrar vad som hänt. De lånar ut en penna och jag skriver ner det memorerade registreringsnumret. De utrrycker även sin beklagan över det smitande paret och önskar mig lycka till med fortsättningen.

Väl hemma letade jag rätt på vem bilen tillhör. Sökte ägaren på eniro och fick upp tre med samma namn i Säffle som de tydligen bor i.
Chansar och ringer det första namnet. Inget svar.
Alltså är de inte hemma tänker jag och letar rätt på ett mobilnummer.
En man svarar, jag frågar om namn och om han äger en silvergrå volvo vilket han gör.
Jag rabblar upp vad som hänt och han säger att hans fru körde (det märks tydligt att det är sas långt gångna pensionärer jag pratar med).
Jag berättar vad det blev för skador på min bil och frågar om de erkänner olyckan (om inte så gör jag en polisanmälan hotar jag med) och varför de smet från olycksplatsen.
Hela tiden sitter W bredvid mig vid köksbordet och tycker att det är jättespännande. Hon är helt säker på att polisen ska komma och hämta de två gamlingarna i den elaka bilen som backade på oss.
Mannen, som låter som hundra år i telefonen, tar på sig det hela. Det som skrämmer mig är att ingen av dem, enligt vad de säger, har en susning om att de backade på mig.
De varken såg mig, kände tjongen i bilen när törnade mot mig eller hörde tutningen som var en enda lång siren.
Skrämmande!

Nu ligger ärendet hos försäkringsbolaget.
Bara att hoppas på att det förvirrade paret erkänner så jag kan lämna in min lilla sportbil för lackering och ny lampa och slipper självrisken på 3000 kronor.

Om man varken hör eller ser borde det vara förbjudet att köra bil!
Kan inte låta bli att tänka på vad som kunnat hända om det hade blivit en seriekrockseffekt så vi dessutom hade blivit påkörda bakifrån.  
Usch!



Kommentera
Postat av: Malin B

Hemska tanke att backa på någon och inte veta om det!!!
Varmt lycka till med fortsättningen, om det inte löser sig "snällt" så hoppas jag att Wilmas "polisen hämtar dem" tar vid.

2008-05-26 @ 16:29:44
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: Tiagirl

Jösses kors!!!!!!!
Men va trodde dom att dom var?? På lagårdsbacken?! Bara en sån sak, krypa på en väg? Och backa? Tänk om du varit den andra bilen, du hade ju dragit rätt in i den? Gud, blir ju alldeles mörkrädd.
Jag trodde jag backade på en bil häromdagen för jag tyckte det blev en jäääättegungning, smög ut och tittade...jag hade kört över en ganska stor sten. *ridå* Men man känner väl en sån smäll!!! Ojoj. Fast imponerande att dom hade mobil! *fnissar lite*
Säkert direktkopplat till 112... :/

2008-05-26 @ 18:00:37
URL: http://tiagirl.se/blogg/
Postat av: MO

Ja fy det är ju inte klokt...de borde bli av med körkortet med en gång...Jag tycker faktiskt att när man kommit upp i en viss ålder så bör man göra någon form av körprov..Sen ogillar jag att de ligger o krypkör o orsakar en massa farliga omkörningar..Tur att det gick bra för er o att ni inte skadade er, kram

2008-05-26 @ 18:55:09
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Nettan

Men kära nån, håller faktiskt med dig !
Vad säkert han som körde , men skyllde på " kärringa " !!
Vadå inte märkte att man " backa 2 & hela bilen gunga till ????

Du ska se mig när jag kör...*fniss*.
Hamnar ALLTID bakom en " gubbe " i keps....vilket får mig att utbrista:- Gubbar i keps ska inte köra bil !! & några fula ord efter det som " EJ " är barnvänliga, varav mina barn sitter & gapar stort !!

Hoppas allt ordnar sig & att du lugnat dig efter denna pärs =0)
Kram Nettan

2008-05-26 @ 18:56:45
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Lottis

Ja just det...du har lagat tutan nu ;) Hoppas verkligen att det löser sig och gubbens bolag vill betala....Typiskt att de skulle komam från Säffle!

Kram kram

2008-05-26 @ 20:37:34
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Lottis

Läskigt ju... Tur det inte blev värre, tänk om det kommit nån bakom er oxå... *huva*
Hoppas nu bara att de erkänner, annars är det ju bra så surt... 3000:- kan man ju ha ganska mycket roligare med... =/

2008-05-26 @ 20:46:56
URL: http://charlotte77s.blogg.se
Postat av: Annika

Määh!!
Jag håller helt med dig... folk som inte kan köra ska hålla sig hemma...

Hur f-n kan man INTE märka att man backa på nån???!

Jag tycker du ska anmäla dem... för smitning..

Tur att det inte blev värre..

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!

2008-05-27 @ 09:41:37
Postat av: Terese

Usch, fy vad hemskt! Men vilken tur att allt gick bra med er i alla fall. Kram till er

2008-05-27 @ 11:31:24
URL: http://terese.wordpress.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0