Ett nummer

Det enda nummer man behöver kunna utantill idag är 615000.
Koppla mig till barnakuten, koppla mig till folktandvården.
Malte fick för en vecka sedan sin tredje förkylning. Tre förkylningar redan trots hans unga ålder.
Denna gången är det inte bara snor utan även hosta.
Den lilla kroppen hostar och det hoppar i bröstet och snorar så det är svårt att äta och sova riktigt bra.
Men så länge inte febern är hög så är det bara att avvakta och trycka i honom renässans och Iliadin när det blir alldeles för tjockt i näsan.
Jobbigt för honom och jobbigt för en orolig mamma!

Igår när vi åt kvällsmat spottade W ut en del av äggmackan och klagade över att det var något hårt i den.
Jag tog på mig skulden eftersom jag hade skalat äggen.
Minuten senare upptäcker vi att hon saknar en tand och mycket riktigt i det utspottade kletet låg det en liten tand.
Lite väl tidigt tänkter den av naturen oroliga, och omsorgsfulla mamman, men försöker att ta det hela med ro.
Tanden läggs i ett litet glas och placeras i fönstret bredvid sängen i väntan på att tandfén ska dyka upp och byta ut tanden mot en guldpeng.
Tandfén måste ha kommit med buller och bång genom fönstret för inatt vaknade jag av att W stod bredvid sängen med glaset med guldpengen i.
Glad över bytet sa hon något om att även tanden brevid den som hon tappade var lös.
Övertrött som jag är jämnt nu förtiden svarade jag något obegripligt som gick ut på att nu SOVER vi (Malte sov för en gångs skull när hon kom).
Imorse visade W mig att tanden bredvid gluggen i nederkäken visst var lös.

Sa jag att jag var orolig av mig...?
Men visst är det lite speciellt att hon inom samma dygn tappar en tand och ytterligare en är lös och detta utan att hon kan påminna sig om att hon fått något slag mot munnen.
Nu är W en mycket tuff tjej som skulle kunna slå sig utan att hon uppmärksammar detta något speciellt så därför vill jag prata med tandvården.

Medan de har lunchstängt och helgen närmar sig med stormsteg ska jag nu lägga M på fällen och promenera till dagis för att hämta min tandlösa tjej.

Hej!


Kommentera
Postat av: Terese

Filippa hade två lösa tänder länge, de var inte sådär jättelösa men när man kände på dom så vickade de lite. 2 månader efter hon fyllde 5 tappade hon båda tänderna. Det är ju så himla olika är de tappar sina första tänder, dels beror det ju lite på hur tidigt de får dom också. Men det är ju alltid bra att ringa och höra ifall man är orolig. Hoppas lilla M blir bättre också!

2008-11-07 @ 13:52:56
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Malin B

Lika bra att kolla om ni är oroliga men jag vill minnas att jag hade en väldigt tandlös tös en gång i tiden, undrade om hon verkligen skulle kunna äta - men det gick. =)

2008-11-07 @ 15:08:08
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Camilla

En tjejen tappade sin första tand för ett par veckor sen...Och strax efter märkte hon att den jämte var lös åxå. Men den är inte tappad än...

Men visst är det liiite tidigt för din tjej. Men alla är vi ju olika.

Fick hon tänder tidigt åxå?

Ha en bra helg!

2008-11-07 @ 19:50:22
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: Annika/__Bavaria__

Det är nog ingen fara alls det där med tänderna... :)



Men jag vet ... jag är lika kycklig jag... alltså kycklingmamma :)



kraaaaaaaaaaaaaaaam

2008-11-07 @ 20:46:50
Postat av: Livet i byn

Hoppas den lilla killen snart kryar på sig!! Det är jobbigt när de är så små och blir sjuka.



Säkerligen ingen fara med tänderna, men nog oroar man sig alltid som förälder.



~Livet i byn

2008-11-07 @ 22:09:00
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Jessica

tror inte det är någon fara..men det skadar aldrig att höra..

Stackaren, tre gånger redan!!

Hoppas helgen var bra!

2008-11-10 @ 13:05:48
URL: http://detsvartataket.blogspot.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0