Välkommen till sjukvården och landstinget i Värmland

Igår var allt bättre.
M sov bra på natten, nerbäddad i vagnen gick vi flera långa promenader ute i den härliga solen, han åt både modersmjölksersättning och blåbärspuré och fick för andra dagen i rad behålla maten.
Igår kväll bjöd han på skratt och leenden från skötbordet.
Kändes så skönt att jag började att få tillbaka den underbara lilla skrutten.

Vid tolv inatt fick åter igen bacillerna fäste i hans lilla kropp.
Gråt, skrik och dåligt med sömn. 39,1 i feber klockan åtta imorse och en halv dl modersmjölksersättning som landade på oss båda.
Blev orolig och bestämde att nu räcker det. Nu ska vi besöka doktorn.
Mitt lilla barn är ju trots allt bara sex månader...

Ringde till vårdcentralen. Fick vänta medan sköterskan överlade med doktorn.
Uppmanades att ringa barnakuten på centralsjukhuset eftersom M är ett så litet barn.

Ringde växeln och blev kopplad till barnakuten.
Efter 32 minuters väntande på att det skulle bli min tur klickade jag bort samtalet (då hade jag redan 20 minuters väntande och pratande med vårdcentralen i bagaget) och ringde tillbaks till växeln.
Jag frågade om något kanske blivit fel eftersom jag fick vänta på slänge.
I växeln tyckte det att det var en väldigt lång väntan och gav mig istället ett direktnummer.
Ringde och väntade i ytterligare 30 minuter utan att komma fram. Ringde upp på nytt och väntade 15 minuter för att få höra en röst som att just nu går det inte att få prata med någon på barnakuten utan ring din vårdcentral alternativt 112.
Trött efter natten med alldeles för lite sömn och med en sjuk M mot axeln kände jag mig uppgiven.

Valde att ringa sjukvårdsrådgivningen.
Väntade i sju minuter och fick prata med en vänlig människa.
Tillsammans gick vi igenom de sista fyra dagarna och sen ringde hon till barnakuten för att kolla vad de tyckte.
Domen för tre-fyra timmar framöver blev 1 dl vätskeersättning i timmen, matad med sked, och sen på det modersmjölksersättning även den matad med sked för att han inte ska få i sig för mycket så att han kräks igen.
Servett lindad runt snoppen (hur sjutton lindar man en servett runt en knappt två centimeter lång snopp) för att ha koll på om han kissar. Ta tempen och ge febernedsättande.
Om han inte blir bättre ska jag ringa tillbaks till sjukvårdsrådgivningen.

Nu, två och en halv timme senare, ska jag äta frukost.


©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Malin B

När man är så trött och sliten är det inte det minsta charmigt med att sitta i telefonköer och inte ens få prata med någon.

Tur att du till slut kom till en trevlig människa.

Må lillebror bli sitt glada jag fort igen!

Kram till dig.

2009-04-03 @ 11:50:53
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Speja

Himmel vad jobbigt. Och oroligt. Hoppas han kryar på sig snabbt. Men papper runt snoppen, det sitter för sjutton inte kvar?

Hoppas helgen blir fin.

2009-04-03 @ 13:07:10
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Sofi

Tråkigt att sitta i telefonkö så länge.... o inte få ut något av det. Hoppas att lilla M blir bra snart igen nu då. Ha en fortsatt bra dag! /kram

2009-04-03 @ 15:19:51
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: tina

Ja dessa telefonköer...man kan bli tokig,och när man som du är orolig är det hemsk väntan.Tur ändå att du fick prata med en vänlig människa.Hoppas allt rättar sej till och han snart mår bättre!

Ha en fin helg å kram!



tina

2009-04-03 @ 16:15:07
URL: http://tinaminastina.blogg.se/
Postat av: Lottis

Hoopas verkligen att M kryar på sig och blir pigg och frisk...Så att ni kan få en toppen helg....Ja men vist är det UDDA att jag ALDRIG varit på konsert...inte ens i en park...asg Ta hand om er!!!

2009-04-03 @ 16:32:45
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Nettan

JaSvergie & dessa telefonköer, de blir man inte klok på =0(.

En servett på snorren, kom hon på den själv ??

Funkar väl inte ??!! Eller ?



Blir han inte bra efter helgen, så åk in " akut "



Trevlig Helg..

Kram Nettan

2009-04-03 @ 19:01:23
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0