Trädgård från 74

Husen på vår gata är byggda1974.
De ser alla i stort sett likadana ut och har ungefär lika stora trädgårdar.
Trädgårdarna gränsar till varandra på två sidor om man inte bor först respektive sist på gatan, så klart, samt ut mot en cykelbana på baksidan av huset och på framsidan mot gatan om man bor på den sidan som vi gör.

När de första familjerna flyttade in så anlades det häckar och byggdes staket mellan tomterna.
När sen alla fick barn så togs en del av de häckarna staketen bort mellan tomtgränserna så att barnen kunde springa fritt och leka med varandra och de vuxna umågs över gränserna.
När vi fick det berättat för oss av kvinnan vi köpte huset av så lät det som en blandning av Alla vi barn i Bullerbyn-idyll, stort gemensamt dagis samt Carin Mannheimers radhusserie Svenska Hjärtan.

Nu, trettiofem år senare, så har hälften av husen bytt ägare. 
Unga familjer med små barn har flyttat in.
Det renoveras inomhus och trädgårdarna börjar återta sin urspungliga form med tydliga gränser mellan tomterna (vad det säger om oss som flyttat in tänker jag inte gå in på nu).

Vår trädgård består av en massa buskar som är utplacerade på, enligt mig, konstiga ställen, mitt i gräsmattan och lite här och var.
Rabatterna har inga tydliga gränser så gräsmattan växer hur som helst och gör allt ganska svårskött. 
Det är ett jätteprojekt i tid (och pengar) att få ordning på allt så som jag skulle vilja ha det så därför försöker vi ta lite i taget (även om det är svårt när det kliar i fingrarna för att få förändra och testa ideér).

I fredags kväll när lilla M låg nerbäddad i sin säng drog vi igång med projeket "häck ut mot cykelbanan".
Tidigare stod det tolv stycken halvdöda Korallkorneller där (hur fint är det med klena, icke längre röda Korallkorneller som häck?). 
Grävmaskinisten som grävde för fjärrvärmen var snäll och hjälpte oss en kväll att gräva bort dem.
Vi mätte upp sträckan och inhandlade tjugosex Tujor med tanken att plantera två per meter enligt råd från handelsträdgårdens personal.
Sen var det bara att hugga i.
Gräva, fylla på med ny jord, plantera, fylla igen med jord, vattna, stampa till och begrunda på lite avstånd osv.
Det tar tid (speciellt när man har två små barn som vill ha sin del av uppmärksamhet) men det är himla kul när man ser resultatet av sina ansträngningar.



©HUSnrNIO
Så var det bara resten av häckprojektet kvar och sen resten av trädgården... 



Kommentera
Postat av: Caroline

Va duktiga ni är, nästan så man själv får lite dåligt samvete...

Lite roligt att läsa om hur det var för 35år sedan på er gata. För jag kan nästan tänka mig att det var/är liknande på vår gatan.

Ja det är inte därför vi har plank/staket om du sett på någon bild på min blogg utan att kunna ha jycken lös och så att inte Grabben "rymmer".

2009-04-20 @ 03:47:39
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: AKP

Ne, jag är inte heller någon snö-älskare! Därför har jag väntat in i det längsta för att åka till fjällen ;) Linis har tjatat LÄNGE, men jag vägrar vara där när det är kallt och hemskt :S

Nu var det strålande sol och jag har blivit jättebrun bara av att sola en dag. Låg ute i understället på altanen och stekte mig medan barnen lekte i snön. SKÖNT var det kan jag lova =))

2009-04-20 @ 07:41:22
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Mrs. S

Åh vilket jobb! Vi håller också på konstant med trädgården. Tar aldrig slut...

2009-04-20 @ 08:36:49
URL: http://mammafrudotterjag.blogspot.com/
Postat av: Malin B

Att jobba i trädgården och få något gjort med två små barn är en bragd. Kom ihåg det!!! =)

2009-04-20 @ 10:11:29
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Malin B

Tyvärr kan inte jag (heller) äta tårtor utan att det märks. ;)

Jag skrev bara att jag inte brydde mig om det. ;)

Eller förtränger det?!

SÅ många promenader, SÅ mycket bolltränande är det dessvärre inte...

2009-04-20 @ 10:12:30
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Anna, livet i en "skokartong"

Hm, låter härligt att vissa har fått påhälsning av våren :)

Här är det "full vinter" även om asfalten är framme på gatorna.



Vad kul att påta i trädgården, jag får hålla mig till min lilla ballkong :(

2009-04-20 @ 10:13:19
URL: http://annashem.blogg.se/
Postat av: Therese - Lurans blogg

Oj så underbart ni kommer att få det! Jag längtar massor tills vi tar tag i vår trädgård, men först ska huset brädfodras och ett uthys/hundgård byggas, så det blir nog tidigast nästa år - i år får jag nöja mig med ett litet kryddland i en pallkrage :-)



Hoppas du får en fin dag!



Kram kram

2009-04-20 @ 11:46:10
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad fint det blir.

Kommer bli kanon när den fått växa till sig nåt år.

Ni har som vi att göra i trädgården i sommar hör jag, men man får ta lite i taget.

Jag mailar dig någon dag:)

Kram

2009-04-20 @ 13:18:34
Postat av: Linda

Somvanligt lite väl snabb på tangenterna och glämde fylla i vem jag var...

2009-04-20 @ 13:20:27
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: caroline

Jättefint vad kostar tujan? och vet du hur fort den växer upp, vi funderar nämligen också på att skaffa en häck

2009-04-20 @ 14:18:11
URL: http://carolinesblogg.blogg.se/
Postat av: Inspirera Mera

Vilket härligt projekt!

Kram Sandra

2009-04-20 @ 16:28:34
URL: http://inspireramera.se
Postat av: __Bavaria__

Hejja så flitiga ni är... :)

2009-04-20 @ 22:07:22

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0