De bor i håret

Äckliga små kryp har flyttat in hos oss. De har bosatt sig i W:s hår!

I tisdags var vi iväg på föräldramöte för W:s klass då fick vi bl.a information om just huvudlöss.
Att barnen får huvudlöss är tydligen väldigt vanligt just vid terminsstarterna och har absolut INGET med hygien att göra.

Kanske var det just den informationen som fick mig att tänka tanken om löss igår när vi var ute och cyklade och W klagade över att det kliade under cykelhjälmen (trots fyra år på sammanlagt fyra olika förskolor så har vi aldrig tidgare haft löss i familjen).
Jag glömde bort att kolla efter när vi kom hem efter cykelturen men senare på kvällen när jag borstade håret såg jag små svarta prickar lite varstans i hennes hårbotten.

I dag får det alltså bli en tur till stadens apotek för inköp av luskam och beahandlingsschampo.

©HUSnrNIO


Utdrag från Apotekets hemsida om huvudlöss:

* Huvudlöss är små, 2-3 mm långa och grågula. De gulvita äggen (gnetterna) är 1 mm långa och sitter fastklibbade vid hårstråna nära hårbotten.

* Man får INTE löss av dålig hygien. Tvärtom så trivs löss alldeles utmärkt i nytvättat hår.

* Vet du att det förekommer huvudlöss i skolan, finkamma hela familjen regelbundet, så att den som smittas kan behandlas.

* Att luskamma i vått hår ger bästa resultat.

* Det vanligaste läkemedlet idag är Prioderm kutan lösning som kan användas av barn från två år. Preparatet rekommenderas som förstahandsmedel av Läkemedelsverket .

* Upprepa behandlingen efter en vecka, för då kläcks nämligen de ägg som kanske överlevt. De två veckorna efter den andra behandlingen ska du också luskamma varje dag för att vara säker på att alla löss är borta.

* Tänk på att det är först sex till åtta timmar efter den sista behandlingen som man kan se effekten, eftersom det kan ta tid innan alla löss dör.

* Om du redan några dagar efter behandlingen hittar fullvuxna, 2-3 mm långa, löss i håret tyder det på att du blivit smittad igen. Kolla alla i familjen och behandla de som är smittade, helst samtidigt. Tänk även på andra personer utanför familjen som den smittade kan ha haft kontakt med.

* Äggskalen sitter kvar länge i håret, ända tills man kammat eller på annat sätt har fått bort dem från håret, även om själva lössen är borta. 

* Lössen lever av vårt blod och är beroende av värmen och fuktigheten i vår hårbotten. Utanför klarar den sig bara i högst ett dygn. Det vanligaste är att löss sprids från huvud till huvud. Ibland kan de spridas via borstar, kammar och mössor, men du behöver inte vara orolig för att få löss via sängkläder och andra föremål.

* Vill du vara på den säkra sidan kan du lägga vissa föremål som mössor och kammar i frysen ett dygn.

* De nära kontakter som krävs för att bli smittad har du oftast med familjen, släkten och kamraterna. Skägg behöver inte behandlas eftersom huvudlusen inte lever där.

* Huvudlusen trivs bara på människan, och du kan aldrig bli smittad av djur.



Kommentera
Postat av: Junitjej

Fy för löss!! Bara man pratar om löss, kliar det i håret på mig.

2009-08-29 @ 10:35:02
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Dorothea - Tvillingmamma & Gravid

Ursch och fy, stackarn!

Jag har faktiskt hört att folk som är för renliga har lättare att få löss - lite roligt då ALLA tror att det är smutsiga ungar som får det.

Hehe.

Hoppas vi slipper sånt där, bläh! Men ja.. only time can tell.

Jag är så ruskigt ..brrr, ja nej fy, haha.. har knappt ord. Men det bara ryser i mig så fort jag läser om sånt där. Men är man mamma och ens dotter/son fått löss är det väl bara att tvätta och kamma det sabla håret. Haha.



Tack för din kommentar här om veckan i min blogg också.

Ja jag kan heller egentligen inte förstå varför man ens skickar en sådan kommentar - men nu har hon skrivit ett par och förklarat att hon inte menade så som det "lät" när man läste.

Hur som så är det väl vårat beslut och vi är mycket väl medvetna om att det kommer bli kämpigt den första tiden - men så är det. Vi bara älskar tanken av att vi faktiskt snart kommer bli föräldrar igen =)

Kram från oss

2009-08-29 @ 18:08:04
URL: http://theans.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Inte kul, de där krypen borde förbjudas!!



~Livet i byn

2009-08-29 @ 19:54:12
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Malin B

I förra veckan läste jag en artikel om löss i tidningen på morgonen och vet du vad? Hela dagen kliade det som tusan i mitt hår.

Jag fick be min dotter kolla igenom min kalufs på kvällen men tack och lov så var det bara inbillning. Nu när jag läser här hos dig så börjar det klia igen. ;)

Jag håller tummarna för att ni får bukt med de inneboende.

2009-08-29 @ 21:37:20
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Anna

Aj då, med två dagisflickor här hemma börjar det klia i min hårbotten redan nu... Jag hoppas ni får bukt med dem. Ha en fortsatt bra helg! Kram Anna

2009-08-29 @ 21:52:46
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Cissi

Det börjar klia direkt jag läste löss. Huvaligen, tur det är lätt att bli av med dom.

2009-08-30 @ 19:25:00
URL: http://giraffhus.blogg.se/
Postat av: Pernilla

JA hu!! Det är gräsligt! Theo fick löss förra året. Stackars unge. Jag kammade och kammade och tvättade och kammade. Själv tyckte jag apotekets luskam var helt hopplös, jag beställde en här: http://www.lusfri.nu/ Kom dagen efter till en lätt desperat mamma :-).

2009-08-30 @ 20:22:11
URL: http://lycklig.org
Postat av: maria

Otäckt! Löss är in största skräck men jag antar att Malva kommer att få det nån gång :/

2009-08-31 @ 00:54:07
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
Postat av: Therese

hua...det klias i hela kroppen och bara läsa om de små otäckingarna! Hoppas tjejan snart är fri från lössen!!



Kram

2009-08-31 @ 07:36:02
URL: http://vitttellersvart.blogg.se/
Postat av: Karin/Rosa maränger

Det där med löss är nåt som jag är rädd för att våra barn ska få. Än så länge har vi klarat oss men det kryper i kroppen på mig bara jag tänker på det. Många barn i vår närhet har haft det i omgångar under åren och jag är lika rädd varje gång =)



På dem bara !

2009-08-31 @ 08:23:34
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag vet att jag ahde löss när jag var liten, alla mina syskon fick de med, har många syskon så det blev till att duscha många barn. jag hoppas de är borta och ni haft en bra helg. Kram

2009-08-31 @ 09:12:59
URL: http://violfudge.blogg.se/
Postat av: Speja

Huga, vad läbbigt. Vi har aldrig drabbats av det, men det är ju som du säger, det har inte med hygien att göra...så nog kan det trilla in när som helst.



Hoppas ni är lössfria nu!

2009-08-31 @ 09:44:46
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Hemlängtan

Ja det är ju så vanligt med huvudlöss. Går å väntar på att det ska drabba barnens dagis snart. Det kan ju tyckas lite äckligt men det är ju inte så farligt egentligen. Värre är det förståss dom som får det så ofta att man blir imun mot behandlingsmedlet.

Ha en bra dag!

Kram Jenny

2009-08-31 @ 12:00:10
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Postat av: caroline

Ush och fy för löss, min syster hade det då hon var mindre men som tur var klarade jag mig.

2009-08-31 @ 14:52:57
URL: http://carolinesblogg.blogg.se/
Postat av: Helen

Fy fy fy. Även om man vet att det är vanligt och inte har med hygien att göra så är dom små otäcka kryp.

Hoppas ni blir av med dom fort.

Vi brukar ha för vana att luskamma oss varje vecka när det är säsong bara för att hitta dom så fort som möjligt. Än så länge har vi klarat oss men vi är ju drabbade av springmask i stället och det är inte destå bättre.

Kram

2009-09-01 @ 08:55:36
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: AKP

stackars W =((

Linis hade hon med för två år sedan.

SÅ j-la äckligt är det!!

Å så dyrt det är att behandla.. tänk för en familj med ett gäng barn- kostar en halv månadslön :S

2009-09-01 @ 09:23:05
URL: http://akp.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0