Hyacinter, Marknadsnougat & Skylt till tomten

Den allra första dagen i julmånaden är här och vädergudarna bjuder på minusgrader, gnistrande gräsmattor och frostiga bilrutor.
Lite ovant att sätta rumpan på en iskall cykelsadel imorse och trampa den småhala cykelvägen tillsammans med W till skolan.
Efter allt detta regnande och gråmulna väder är man inte heller van vid att solen strålar in genom köksfönstrena, som den gjorde idag under förmiddagen, och påminner mig om att jag kanske borde ha tagit fram putstrasan.

Trots det fina vädret har vi stannat inomhus idag.
M har varit på betydligt sämre humör än igår. Han har smågnällt, inte ätit som han brukar göra med god aptit, hostat och ibland betett sig som om han är på väg att kräkas.

Jag har småpysslat lite här och där de korta stunderna som jag inte suttit i soffan eller på golvet och gosat/lekt.
Slängde ihop ytterligare en sats med saffransmuffins och därefter gjorde jag en av julens obligatoriska gotter, Marknadsnougat.
Eftersom jag är barsnligt förtjust i dessa så kunde jag inte låta bli att smaka en liten bit trots att jag försöker hålla mig ifrån stora kaloriintag för att komma ner till min idealvikt igen barnafödandet (puh och fy sjutton...).

©HUSnrNIO

Ni som är sugna på att prova på Marknadsnougat hittar receptet här.

Rensade lite bland påsar m.m. och hittade två vita hjärtan som jag köpte på Ikea för en tid sen. Lite kul eftersom jag hade glömt bort att jag köpt dem.
Min tanke var att hänga dem någonstans men när jag plockat ur dem ur plasten så var de inte så fina som jag föreställt mig. Ganska ojämna och tråkiga.
Provade att klä in ett av dem med juligt mönstrat papper och knöt fast ett nytt snöre. 
Blev det ett fint hjärta att hänga på insidan av vår entredörr (på bilden hänger det på dörren in till tvättstugan).

©HUSnrNIO

Imorse tog jag bilen och åkte till Ica för att köpa saffran till muffinsen. I handlingskorgen slank det ner två stycken vita hyacinter.
Letade reda på mina hyacintvaser och började försiktigt plocka bort jord och skölja rötter.
Lite vitmossa och vita pärlor på tråd som jag hade runt dörrkransarna förra året blev ett enkelt hyacintarrangemang.
Ska bli underbart när de börjar slå ut och sprida sin väldoft i huset.

©HUSnrNIO

Den ena hyacinten hamnade i vardagsrummets ena fönster medan jag placerade den andra på en av hyllorna i köket.
Bredvid står två små grisar från Village och på skåpsdörren hänger min scrappade skylt "Tomten, här bor snälla barn" som jag gjorde julen 2007 om jag inte minns fel.

©HUSnrNIO

Efter ännu ett underbart roande och spännande avsnitt av Desperate Housewifes ska jag nu krypa ner i sängen, lägga huvudet på mina dubbla kuddar och bläddra lite i ett av alla julmagasin den lilla tid det kommer att ta tills dess att ögonlocken faller ihop på mig.
Gonatt på er.



Kommentera
Postat av: Liza

Är du också upp så här sent? Så himla fint du har hemma.. gillar allt!

Tror jag följer ditt exempel och hoppar i säng nu - mina jultidningar ligger också på sängbordet...

Suss gott!

KRAAAAAAAAAM!

Liza

2009-12-01 @ 22:55:27
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Postat av: Angelica

Du verkar vara så otroligt pysslig, duktig och de skapar är alltid super fint. Jag imponeras och blir en smula avundsjuk. Skulle själv vilja pyssla och fixa SÅ mycket mer än vad jag gör men jag lyckas aldrig skapa/hitta tiden.



Ha de gott!

2009-12-02 @ 00:11:50
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Linruz

En välfylld pysslig dag låter det som min vän.

Nougaten ser såååå smaskig ut.

I dag är jag ledig och ska ha en hemma pyssel dag jag med. men något julgodis ska det inte bakas ännu ( vet att då kommer det inte finnas något kvar till jul).

Ta hand om dig min vän.

Kram Lina

2009-12-02 @ 07:13:21
URL: http://www.linruz.se
Postat av: Lottis

Din länk var den enda som ville spara sig :D men bytet ac plattform är nära...

2009-12-02 @ 08:32:39
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Sockenvägens Söta

Så du/ni psysslat på, och hyacinter är verkligen julstämning, både med doft och utseende! Kram

2009-12-02 @ 09:19:41
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Hemlängtan

Trots sjukt barn verkar det varit en bra och mysig dag! Nougaten såg verkligen god ut, och vilket jättefint pepparkakshus och gran du gjort! Sonen fick "byggdelar" till ett pepparkakshus idag i adventskalendern. Vi ska sätta ihop det sedan efter dagis. Det blir faktiskt första gången jag gör det.

Kram Jenny

2009-12-02 @ 10:34:59
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Postat av: Anna

Så juligt fint ni har det. Snygg pepparkaksgran! :)

2009-12-02 @ 10:41:06
URL: http://Hallakulle.wordpress.com
Postat av: Malin B

Så FINT du har gjort!!! =)

En fröjd att kika in hos dig.

Jag börjar "snöa in mig" på vitt. Jag har inte varit så förtjust i det - hemma hos mig förut.

Förra året körde jag svart, omväxling förnöjer!

2009-12-02 @ 11:13:02
URL: http://malinbayard.blogg.
Postat av: Ensamma mamman

Men så fint du har gjort de! Gillade verkligen dom scrappade skyltarna. om var riktigt snygga. Duktig du är!



Marknadsnougat är ju helt underbart gott och de verkar ju inte vara så svprt att göra. De måste jag testa.



Kram

2009-12-02 @ 11:24:34
URL: http://mittlilla-kaos.blogspot.com
Postat av: kattis

Men vilket underbart pepparkakshus, ett sånt vill jag också ha! Hur får du barnen att hålla tassarna från alla gosaker? Nåja, skulle själv ha svårt med det för den delen!

Ha en bra vecka! //Kattis

2009-12-02 @ 13:12:00
URL: http://onyinredning.blogg.se/
Postat av: Duracellmamman

Åhh så fint!! Så pysslig du är! Och vilket pepparkakshus, love it! Tror bestämt att du måste komma hem til vårt pyttelilla hus och pyssla lite inför julen ;-)



Varma kramar!

2009-12-02 @ 15:48:31
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: Linda

Efter mitt misslyckande med de chokladdoppade marsmallowsen i går kanske jag skulle testa din nougat istället, den såg riktigt god ut.



O du pysslar på, försåt inte var du hittar all inspiration, alltid något fint att visa upp.



Kram

2009-12-03 @ 08:45:39
URL: http://uppochnervandahuset.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0