Karlstad vs Ängelholm

Igårkväll kom jag och barnen hem till Värmland (eller Sverige som W kallar det) efter att ha firat jul i Skåne.
Bilturen hem var minst sagt jobbig.
Vädret varierade kraftigt längs de 43 milen.
Regn och plusgrader, nollgradigt och bra sikt i några mil och sen fallande snö som yrde på vägbanan och en sjunkande temperatur.
Från Mariestad körde vi mellan två lastbilar i 75 km med ett konstant tryck på spolarvätskan fram till Kristinehamn där trafiken flöt på bättre när vi väl kom ut på E18 mot Karlstad.

M blev åksjuk och kräktes rakt ut tre gånger, W äcklades av det och kunde inte hjälpa mig att torka med de trasor jag slängde bak innan jag lyckades hitta ett ställe att stanna på och hjälpa honom.
Tillslut somnade de och jag kunde fokusera på att köra.

Här hemma möttes vi av ett riktigt vinterlandskap.
En väldig kontrast mot t.ex det våriga Ängelholm vi besökte i helgen där det var gröna åkrar och bara vägar.
Här är det snö överallt.

Idag visar termometern minus 20,3, solen skiner på all snö och det ginstrar otroligt vackert ute.
Trädens grenar är tunga av snön och utanför vår entre har L samlat den snö han skottat bort från vår uppfart i en hög som är nästan lika hög som jag är lång.
Det knarrar när man går, vår gata är sandad och det hörs knappt när bilarna kör förbi.
Vårt land bjuder på en oerhörd variation när det gäller den svenska vintern!

Idag blir det en en del tråkgöra. Tvättning och bankärenden.
Jag är trött efter bilfärden och känner en pulserande smärta i armbågarna från och till.
Ett ganska konstigt ställe att ha ont på:S
Antagligen har jag suttit och spänt mig av allt bilkörande så förhoppningsvis är smärtan något som försvinner nu när jag vilar mig.

Ja, tvätt va det jag skulle ägna mig åt...

Ha en trevlig tisdag och en god fortsättning på julen.


Kommentera
Postat av: Knaada

Vi kör ofta till Oslo, ca 50 mil. Pepparpeppar Lilleman blir aldrig åksjuk och bil-DVDn, den tackar jag gudarna för! Det är inte lätt med små å man vet aldrig hur turen ska gå...

2009-12-29 @ 13:06:56
URL: http://knaada.com
Postat av: Sockenvägens Söta

Åksjuka är inte kul, men tur att ni nu är hemma välbehållna. Här har vi - 30 grader idag så vi är inne coh trycker, bilen vill inte starta så ärenden får uträttas i morgon istället... Kram!

2009-12-29 @ 14:42:49
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: AKP

Ja,servisen var verkligen sååå söt :D



Islyktorna finns det jättebra "instruktioner" för här: http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Belysning/Kulorta-ljus-i-snon.aspx?menu=29819&area=&noarea=0&category=&std=false



jag gjorde som där men dekorerade med lite glitter i en =)

Men nästa gång ska jag använda större hinkar, helt klart. Dessa blev inte så bra... pga jag hade för dåliga burkar :(

Men kul att testa sig fram :D

Man kan göra sååå mycke fint =))

2009-12-29 @ 15:20:17
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Liza

Så skönt att ni är hemma igen! Inte kul att vara ute på vägarna när det är så ostadigt som det är nu!

Skickar en stor KRAAAAAAAAAAAM!

Liza

2009-12-29 @ 18:48:31
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Postat av: Petra

Men tänk att även vi i Skåne äntligen kunde få en vit jul. Det var lääänge sen.

Ängelholm, det är minsann inte så långt från mig.



Skönt att körningen gick bra. Jag tycker vi har långt till mina föräldrar och sååå drygt att köra dem 10 milen, hihih, det är ju inget jämfört med vad du kör.



GOd fortsättning

stor kram

2009-12-29 @ 20:30:12
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: Malin B

Skönt att ni är hemma i Sverige, välbehållna.

Jag tycker att det är strongt av dig att resa själv med barnen så långt.

2009-12-29 @ 21:48:50
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lottis

Välkomna hem, skönt att resan gick bra trots lite kletiga missöden...Kanske en fika ngn dag?



Ta han dom er och godfortsättning :)

Kram

2009-12-29 @ 22:53:28
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Duracellmamman

Välkomna hem!! :-))



Åksjuka är inget kul alls, men i rådaande väder är den nog svår att undvika för de små :-((



Varma kramar!

2009-12-30 @ 03:11:17
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: Annelie

Hoppas ni njuter av de lediga dagar som är kvar!



Hur blev det med dagis förresten, börjar din lille nu efter jul?



Gott nytt år!



Kram!

2009-12-30 @ 03:42:57
URL: http://dansbanegatan.blogg.se/
Postat av: Anna

Hejsan! tack för dina kommentarer på min sida.

Tack vara dem så hittade jag till er så nu ligger ni på min bloglovin. Jättefint ni oxå har det.

Ha ett gott slut och ett gott nytt.

Kramar

2009-12-30 @ 10:09:34
URL: http://jagomlivet.blogg.se/
Postat av: Bavaria

Ängelholm? Är det dit ni åker när ni är i Skåne?



Nästan nästgårds juh!



Drygt när vädret är sådär när man ska åka .. och allra helst när man ska åka länge. Vi hade samma typ av väder i lördags på väg hemfrån Dalarna.. :(



kramar om



Gott Nytt År! :D

2009-12-30 @ 21:56:36
Postat av: Helen

Jobbigt att köra när det är sådant väder men jag är glada för att ni kom hem välbehållna.



det är lätt att man liksom glömmer vad man skulle göra och i stället blir fast vid datorn ha ha.



Ha ett riktigt gott nytt år.

Kram

2009-12-31 @ 08:44:47
URL: http://familjenstenstroms.blogg.se/
Postat av: Kristina

Ängelholm? Är du därifrån? Jag är därifrån och har också förvillat mig upp till Karlstad. :)

2010-01-03 @ 17:37:37
URL: http://www.2rumochkok.blogspot.com/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0