Dopkonfekt

Idag har varit en dag med lite förberedelser inför det kommande dopet (ni som tycker att jag bara tjatar dop kan sluta läsa här).
Snoriga (inatt blev M förkyld) gjorde vi en snabbshopping på stan (min magsjukeskräck som är större än någonsin i den här månaden hindrar mig från att strosa omkring bland folk) .
Medan L shoppade kalsonger på Dressman stod jag och W på Panduro och beundrade vackra sidenband.
Tillslut föll valet på ett vitt smalt band och fyrtio cellofanpåsar.
Blev även ett stopp på en godisaffär för att hitta något att stoppa i påsarna. Jag hade velat ha chokladhjärtan, helst inslagna i glansigt grönt papper, men det fanns inte.
Antalet godisaffärer med lite större utbud och presentartiklar är det dåligt med i den här staden. Affären jag hade siktat in mig på hade tydligen stängt igen.

Blev en tur till jobbet för att kopiera lite noter och för att W skulle få testa att sjunga i mikrofon.
Har ganska klart för mig vilka solosånger och vilka psalmer vi ska ha.
När W döptes var ungdomskören, bestående av arton tjejer, med och sjöng vilket var helt underbart. Den här gången ska M:s båda storasystrar sjunga varsin sång.
E har sjungit många gånger offentligt men för W är det första gången om man bortser från en liten snutt på fasters bröllop för ett och ett halvt år sen.
W ville sjunga Mariah Careys "All I want for christmas" men efter att ha pratat om att det är mer en vuxensång och kanske inte riktigt en sång till M som ska döpas så valde hon "Sov du lilla videung". Ett bra val på ett vinterdop tycker jag.
Jag transponerade ner den en ton och sen sjöng hon för full hals.
Hon har lagt sig till med ett litet vibrato på ungefär varannan ton. Förstår inte vart det kommer ifrån men det är ganska gulligt att se henne stå där och sjunga med inlevelse hållandes den ganska stora mikrofonen i handen och "bölja" på.

Väl hemma har jag klippt ut de enkla servettringarna och påscirklarna jag gjorde i publischer i början av veckan.
Tänkte ha vita servetter (alltså inte den röda på bilden). På servettringen finns ett grönt hjärta där det står M:s båda namn och dopdatum.
På cirkeln står detsamma fast skrivet runt med ett litet grönt hjärta som avdelare. Cirkeln gjorde jag två hål i och knöt fast den i cellofanpåsen med sidenbandet.
Att ge en liten gåva till gästerna att ta med hem, dopkonfekt, är en gammal tradition som än idag är vanlig t.ex i Frankrike. I de nästan fyrtio påsarna hamnade det istället för chokladhjärtan två stycken små polkagrisar.


Bild:Privat©



Kommentera
Postat av: Malin B

Finns det någon pyssligare mamma än du?

En fröjd att vara gäst här.

Vad härligt att systrarna ska sjunga på dopet.

Lycka till med allt!!!

2009-01-10 @ 23:50:27
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Petra Bloggar

WOW



vad du grejar! lilleman komemr att få världens finaste dop!!! jisses vad pysslig du är!!



(vi hade stress över öronen och körde mer, ungen ska på vatten på skallen, vill ni ha nått så ta gärna med egen fika...)

näää kanske inte riktigt så, men INTE SÅ HÄR FINT PÅ LÅNGA VÄGAR! lyckans Malte som har som mysig mamma :-)

2009-01-11 @ 00:04:31
URL: http://www.petrabloggar.com
Postat av: Lottis

Såååå fint....

2009-01-11 @ 11:02:04
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Karin/Theas rum

Men så himla gulligt. Du är ju superduktig på att ha fantasi och kunna göra det. Kommer bli ett jättfint dop!

2009-01-11 @ 12:05:46
URL: http://theasrum.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Vad fint, jag har aldrig hört talas om dopkonfekt förut. Men det var ett bra tips.



~Livet i byn

2009-01-11 @ 15:03:11
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Tina på Peppar och Vanilj

Det är en jätte mysig tradition tycker jag som vi anammade när vår minsta tjej döptes (hon är 8 år nu)

och det var jättekul att pyssla med det!:D



K R A M // t i n a

2009-01-11 @ 18:08:08
URL: http://www.pepparochvanilj.blogspot.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0