Sovsnusning

När W var ungefär en och en halv månad började hon ta med sin hand på sitt öra väldigt ofta.
Hon fingrade på örsnibben och innan hon fick riktig styr på fingrarna var de även inne i örat och grävde.
Eftersom det hör till att oroa sig som nybliven mamma (jag läser just nu "Det första året" av Katerina Janouch och hon tillåter minsann att jag oroar mig även om min sambo är typiskt manlig och inte gillar det något vidare) så tog jag upp det med bvc sköterskan som sen gick vidare med det så att W fick öronen kollade.
Öronen såg bra ut då men ändå fortsatte hon.
Något som hon gjorde under nästan tre års tid - när hon var trött (nu blir det nån enstaka gång bara). Med åldern kom fingerfärdigheten och öronsnosandet stannade vid örsnibben.
Ibland när hon satt i famnen och var på väg att somna kunde hon vilja gosa med min örsnibb också.

I förra veckan la jag märke till att innan M somnar tar han ofta sin ena hand och har den på huvudet. Hans små fingrar gräver rytmiskt mot huvudet tills han somnar.
Han har gjort det flera gånger nu och en dag hade han små sår i huvudet efter handens grävande. Det var då jag kom på att om han ska bete sig så varenda gång han ska sova så måste jag ha stenkoll på hans naglar så inte de blir för långa!
Det är så sött att se den lilla handen gosa med den fortfarande ganska kala hjässan.


Bild:Privat©



Kommentera
Postat av: Malin B

Du, man FÅR oroa sig. Det är helt normalt. =)

Hellre "kolla upp något" en gång för mycket än att inte bry sig den gång det hade behövts göra en åtgärd.

Sötnos där! Vi hade besök av en bebis med stor kalufs här vid nyår. Kändes jätte "konstigt", jag var van vid kala hjässor. ;)

2009-01-09 @ 19:48:28
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: MO

Klart man måste kolla upp saker man oroar sig, varje mammas (förälders) rätt...Så gosig han är. Kul med varje barns olikheter, eller likheter som systers tre barn (o hennes mans son sen innan), alla de barnen har "krupit" på samma sätt, alltså hasat sig fram, ska bli kul att se om lillmini (7 mån) kommer ta sig fram på samma sätt, ha en fin kväll, kram

2009-01-09 @ 20:55:46
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Liza

Klart att man oroar sig - det hör till! Lustigt med barns små egenheter. Min kusin drog loss ett hårstrå från huvudet, snurrade runt sin tumme innan hon stoppade den i munnen. :D

Ha en skön helg!

KRAAAAAAAAAM!

Liza

2009-01-10 @ 00:15:26
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Postat av: Lottis

Hallojsan, Har ni kryat på er.... Var själv in till Anna´s i dag och hon UTBRISTER: din kollega var här i dag, inte visste jag att hon varit på smällen ler Jag gjorde egna, men annars kan scrappiz eller Scrapnet vara en ide...



Det är med lite sorg i hjärtat jag måste tacka nej till inbjudan till dopet....Jobber den helgen på sandvikengården med Unga konf ledare :(

2009-01-10 @ 09:24:18
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: MissyElliot

Så gulligt. Min Miniman tar och gosar med ena örsnibben när han blir trött. Det är ju så sött när de har sådana små "rutiner" för sig när det ska sova...

;-)

2009-01-11 @ 11:13:24
URL: http://missyelliot.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0