Gott från trädgården

En somrig och frisk rabarbersaft, som dessutom är enkel att göra, blev det av en del av alla de rabarber som växer på baksidan av vår trädgård.

©HUSnrNIO

Detta behövs:
1 kg rabarberstjälkar
1 ½ liter vatten
5 dl strösocker
2 tsk citronsyra
Saft av två citroner

Gör så här:
Skölj och skär rabarberna i småbitar och koka med vattnet i cirka femton minuter. Rör INTE om för då blir saften grumlig.
Sila saften och släng rabarberresterna.
Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker, citronsyra och citronsaft. Skumma av och låt svalna.
Häll upp saften i desinficerade flaskor. Fyll dem ända upp till kanten och tillslut dem väl.
Förvaras kallt och spädes efter smak, cirka 1+4 (står det i receptet men jag tycker det blir en något för svag saft).

Torsdagen tänker jag dels ägna åt att städa huset. Det är smutsigt båd här och där och imorgon får vi besök från grannlandet så en städning är ytterst nödvändig enligt mig.
Kanske hinner jag även få en stund vid symaskinen och att ta en tur till färgaffären. Vi har börjat på ett litet projekt i trädgården som kräver svart färg som går att måla på betong med:-)

Ha en trevlig dag!



Kommentera
Postat av: Mrs. S

Fina flaskor! Hoppas det blir lite soliga dagar i trädgården så att du kan bjuda lite.

2009-07-30 @ 08:17:33
URL: http://mammafrudotterjag.blogspot.com/
Postat av: Livet i byn

När jag var liten var rabarbersaft något jag drömde om. Min mamma gjorde alltid vinbärssaft för det var nyttigt. Jag fick gå till tant Gertrud och dricka hennes underbara rabarbersaft.



~LIvet i byn

2009-07-30 @ 09:13:58
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Jill

Å, jag önskar vi hade rabarber. Det finns så mycket gott man kan göra av det. Får skrivas upp på listan av tankar till nästa års stora trädgårdsfix.



Ha det fint!

2009-07-30 @ 09:50:53
URL: http://fyrarumochkok.blogspot.com
Postat av: Helen

Hemgjord saft lyser med sin frånvarao i mitt hem , tyvärr.

Det är så gott med rabarbersaft.

Och vilka fina flaskor du har hittat till dom, kul.

Ha en bra dag

2009-07-30 @ 10:06:22
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Wow, vad gott. Vad sugen jag blev på rabarbersaft nu :)

2009-07-30 @ 11:16:20
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: __Bavaria__

Mmmmm... rabarbersaft... Yummi!!

2009-07-30 @ 12:17:37
Postat av: Hemlängtan

Vad härligt med rabarbersaft. Det ser riktigt gott ut! Vi fick så lite rabarber i år så det blev ingen saft för vår del.

Nu ska jag också städa lite innan det bär av till restaurangen.

Kram Jenny

2009-07-30 @ 17:09:12
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Postat av: Lottis

UInderbart gott...här exprimenterar vi nu med Rabarber och Jordgubbar....Kommer bara inte på ngt bra namn... Förslag?



Kram och hopp om en trevlig helg :D

2009-07-30 @ 17:12:57
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Sofi

Det lät inte dumt med rabarbersaft... jag är dålig på o göra sånna grejer, fast vi har rabarber i trädgården. Tog in lite grann som jag ska ha till paj men inte gjort något av det än. Kanske skulle testa på o göra lite saft nästa sommar :) Hoppas ni haft en bra torsdag! Kram Kram

2009-07-30 @ 23:26:16
URL: http://sofij77.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0