Feber & Kalasmaränger

Min lilla, stora, tjej vaknade tidigt imorse och sa att hon mådde illa.
Dessa för mig hemska ord gjorde att jag studsade upp ur sängen (jag som trodde att vi hade klarat oss ifrån kräksjukan).
Det visade sig att hon var het som en kamin. Blev febernedsättande och tillbaks till sängen med en hink på golvet för säkerhets skull.
Nu sitter hon iklädd en sommarklänning sjöblöt av svett och ser på barnkanalen.
Inga kräkningar har dykt upp och jag har bestämt att denna feberattack beror på sexårsvaccinationen som hon fick igår eftermiddag (vilket är väldigt vanligt).
Mest ledsen är hon för att hon idag skulle vara sin näst sista dag på dagis och direkt efter det skulle hon till fritids (det är W:s tredje inskolningsdag på fritids idag) och få bada i vattenspridaren med några av de blivande klasskompisarna.

Med hopp om en bättre morgondag ska jag göra mig min andra kopp kaffe och klura lite på helgens kalaslekar.

Här är receptet på de superenkla kalasmarängerna som W har önskat bjuda kompisarna på.

Recept
3 äggvitor
1 dl socker

Gör så här
Häll äggvitorna i en torr och fettfri skål (viktigt för att vitorna ska gå att vispa). Tillsätt ca hälften av sockret och vispa tills det har blivit ett fast och hårt skum. Vänd försiktigt ner resten av sockret.
Klicka, spritsa eller bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda ca 45 minuter på 100 grader i varmluftsugn (125 vanlig ugn).
Stäng av ugnen och låt marängerna torka i eftervärmen.
Marängerna ska vara torra och lätta när de är klara.

Vill man ha lite festligare maränger kan man färga smeten med karamellfärg (syns dåligt på bilden men marängerna är svagt rosa) och dekorera dem med strössel.

©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: mini

men åå så härliga maränger, jag sparat ditt recept, tusen tack! nu har jag en liten som kommer bli överlycklig där hemma :) mini

2009-06-25 @ 10:31:44
URL: http://mamamini.blogg.se/
Postat av: anne

det måste jag prova!

2009-06-25 @ 10:46:20
URL: http://annebertelsen.blogg.se/
Postat av: Annette

Marängerna ser verkligen goda ut. Hoppas W snart blir frisk igen.



Kram Annette

2009-06-25 @ 13:38:38
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Lottis

Synd att man inte kan smaka på saker över nätet....vore så gott :D Trevligt att höra att ni kommit hem och att resan (förmodligen ) gott bra.Håller tummarna för att ni ska klara er från xxx-sjukan... kram

2009-06-25 @ 14:59:37
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Terese

Hoppas hon kryar på sig snart tjejen, Filippa fick också feber efter sin sexårsvaccination. Den kom dagen efter vaccinationen. Men var borta efter en dag.



Hoppas kalaset blir lyckat och kul att ni tar vår pusselidé :-)



Angående selen på Tradera så avslutas den imorgon men jag såg nu att det inte finns något babyinlägg i selen och det vill jag ha för att kunna sätta i Vilmer i selen innan jag sätter den på mig och sedan är han ju inte så stor ännu jag vill gärna ha ett inlägg.



Hoppas ni får en bra dag trots feber!

2009-06-25 @ 15:02:28
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Camilla

Både E & F blev jätte sjuka av den sprutan.. Hög feber och ett par kräkningar.

Men jag visste ju varför... Och då är inte kräkningar så farligt.

Bara det inte är magsjuka som sagt...

Tror febern satt i 2-3 dagar.

2009-06-25 @ 19:33:19
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: carro

Godkväll:)

2009-06-25 @ 19:34:47
URL: http://carolineamandaanette.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Smaskens! Vad goda marängerna ser ut!

Hoppas på ett snabbt tillfrisknande för lillskruttan.

Ha en skön helg!

KRAM

2009-06-26 @ 16:09:00
URL: http://livetsommest.blogspot.com
Postat av: Pia

Mums marängerna ser väldigt söta och goda ut. Är det inte svårt att fästa strösslet på marängerna?

Trevlig helg.

2009-06-26 @ 20:40:05
URL: http://vitahuset.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0