Den vita lilla lekstugan

För en tid sen ringde det på dörren här hemma.
Det var en granne som undrade om hon kunde få titta på den lilla diskhon som vi gjorde i W:s lekstuga.
Något förvånad följde jag med henne ut och öppnade stugan.
Hon kikar på den och frågar hur vi gjort, vart hyllorna kommer ifrån, de röda burkarna och postlådan som hänger utanpå stugan.
Efter frågestunden plockar hon upp mbilen och börjar fota allting med orden att hennes sambo måste se hur det ser ut så han kan göra likadant i stugan de nyss köpt till sina barn.

Självklart är det kul att kunna inspirera och vara till hjälp men till saken hör att samme granne har vid tidigare besök hos oss när hon kommit för att hämta sin dotter (W leker gärna med henne i lekstugan) aldrig sagt något positivt om lekstugan.
Första gången slängde hon t.ex ur sig att de också ska köpa en lekstuga men den ska ha högre i tak så man kan stå rak i den.
Jag kontrade med att det är W:s stuga och hon kan stå rak i den samt att faktiskt även jag kan det (jag är endast 160 cm lång).
Hon har även kommenterat den vita färgen som opraktisk för vitt blir lätt smutsigt.
När hon hade fotat klart och kämpade med att få med sig yngsta dottern, som var med på visiten, hem igen (vilket inte var lätt för hon ville stanna kvar och leka) sa hon tack för titten.
I samma mening säger hon att de har ställt sin lekstuga i andra änden av trädgården så den kommer långt ifrån sandlådan för annars vet man ju hur det blir och vem vill ha en lekstuga full med sand.
En lektsuga är väl ändå till för lek och kan man inte prata med sina barn om att de kanske inte behöver flytta i hela sandlådan i stugan tänkte jag men sa inget.

Jag har svårt att säga ifrån och vill inte vara otrevlig speciellt då denna madame jobbar på grannavdelning på W:s kommande fritids (W kommer att vara där en hel del) men nog beter hon sig lite konstigt om hon nu tycker att vår lekstuga är fin och vill göra en likadan, eller?

Ulrika och Sandra undrade lite om lekstugan så därför fortsätter jag att skriva om den...

©HUSnrNIO

Hyllorna och diskbänken är obehandlade hyllor köpta på Ikea. Jag laserade dem med vit lasyr. De är uppsatta med vita plastkonsoller också dem inköpta på Ikea.
För att få till diskhon sågade L ut ett hål i hyllplanet. I hålet satte vi en rostfri bunke och tätade med silikon runt om.
Blandaren är begangnad köpt på Solarereturen för en billig peng.
Det finns inte rinnande vatten i stugan men med fantasins hjälp (och kanske lite regnvatten) så kan man diska ändå:)
Under diskbänken hamnade en extra hylla och en låda för köksgrejer m.m. Tyget runt diskbänken kommer också det från Ikea. 

©HUSnrNIO

Bord och stolar är köpta på Ikea och vaxduken på bordet på Åhlens.
En avsågad tavellist (Ikea) blev en perfekt fönsterbänk.
Ovanför spis och tvättmaskin ytterligare ett hyllplan med kryddburkar.

©HUSnrNIO

Att leka att man städar är hur kul som helst tycker W och använder ofta sin städredskap som hänger lättillgängligt med krokar på ena väggen.
De röda burkarna med vita prickar är köpta på Åhlens.
Väggarna i lekstugan är vitlaserade och golvet (även verandans golv) är bestrykt med träolja

©HUSnrNIO

Flaggstången är gjord av en vanlig rundstav som är vitmålad. Ett hål är borrat upptill där flaggans band går igenom. Nertill på stången sitter en krok som man fäster bandet runt. Som flaggstångsknopp sitter en dalahäst målad av W själv. Postlådan kommer från Bruka Design.
Extra sittplatser utomhus blir det med det vitmålade bordet inklätt med vaxduk.

Så ser stugan ut nu men jag har en massa fler ideér som jag vill förverkliga. 
Tavlor, dörrskylt med namn på den som stugan tillhör, blomlåda under fönstret och en del mer.
Får se när det kan tänkas bli... det viktigaste är ändå att det är kul att leka i den och det måste det vara om man stänger in sig i den halva torsdagen tillsammans med bästa kompisen medan regnet öser ner utanför det lilla fönstret.



Kommentera
Postat av: Malin B

Er lekstuga är större än en dröm!

Så fin!!! Man får leta efter "maken".

Jag förstår mer än väl dels att grannen är avundssjuk och jag förstår också att man gärna stänger in sig och leker där en regning dag! =)

Vi hade också lekstuga men i en helt annan design. ;)Självklart får och SKA man leka i den, bladda, greja, in med grus, sten, blad och jag vet inte allt. Jag satte in använda förpackningar också från bakpulver, mjölk osv. När de blev oanvändbara var det bara att ställa ut nya.

Dessa användes flitigt med "sandmjöl", "sandmjölk" osv.

2009-06-09 @ 15:49:57
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Mrs. S

Underbar! Klart barnens ska få leka och stöka till i sin stuga. Inte klokt hur en del tänker...

2009-06-09 @ 15:55:56
URL: http://mammafrudotterjag.blogspot.com/
Postat av: Camilla

Skum granne tycker jag...

Och jätte söt stuga.



Jag var jätte hård i början. INGEN sand i lekstugan.

Men då var dom knappt där inne.

Men sen jag sa att det var okej att ta in liiiite sand, är dom alltid där. Speciellt när dom kompisar..

Nu är det ju inte LITE sand där inne, utan rätt så mycket.

Men barnen leker, trivs och ha roligt.

2009-06-09 @ 18:26:32
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: Nettan

Vilken dröm ~ förstår om lekstugan är favvo hos M, hade varit min med om jag varit " liten igen " & den va min ;)



Kram Nettan

2009-06-09 @ 19:12:35
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Petra

Er lekstuga är sååååååå fin både in och utvändigt.

Vi sålde ju vår med förra huset. Lite trist, men å andra sidan så tycker Mira hon är för stor nu (snart 7). Men det hade nog funkat ett par år till, tror jag.

Er stuga kunde få hopat ner i vår trädgård precis när som, hihihhi. Drömlekstugan är det verkligen.



ha det bra

kram

2009-06-09 @ 19:37:57
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Min elvaåriga dotter blev leksugen och önskar att vi ska inreda vår lekstuga likadant :) Hon som inte lekt i lekstugan på flera år.

Den var verkligen supersöt!

2009-06-09 @ 20:52:34
URL: http://livetsommest.blogspot.com
Postat av: Linda

Den är verkligen så fin er lekstuga, mycket smarta ideer, förstår att barnen gärna stänger in sig och kan leka i timmar.

Hoppas på att vi snart kan köpa en också men det står inte högst upp på listan just nu, där står staket.

Ha det gott

2009-06-09 @ 21:17:29
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: Anna

Tänk om man hade haft en sån här lekstuga som liten :)

2009-06-09 @ 21:18:15
URL: http://annashem.blogg.se/
Postat av: EvaB

Vilken fantastiskt underbar lekstuga!Jag hade en brun lekstuga när jag var liten och det var som ett andra hem, eller ett alldeles eget som man "flyttade" ut till på sommaren. Till vår egen dotter blev det aldrig tid att göra en lekstuga, men hon fick en egen rosenträdgård med grön trädgårdsbänk som kompensation. När det blir flickbarnbarn får vi göra som din granne, använda din lekstuga som inspiration. Underbar inredning! Lek på!

Postat av: Nilla

Den är verkligen jättefin lekstugan! Så mysig.

2009-06-09 @ 21:43:46
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Anna

Er lekstuga är verkligen jättejättefin :-) Jag tycker den inspirerar till en massa härliga lekar. Varför grannen kommenterade som hon gjorde beror nog bara på avundsjuka skulle jag tro. Jag kan inte riktigt med de som måste häva ur sig knäppa kommentarer sådär. Då är det ju bättre att bara vara tyst tänker jag...

Sköt om er! Kram Anna

2009-06-09 @ 21:45:22
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Caroline

Tror det handlar en hel del om avundsjuka, en hemsk sjuka ;)

2009-06-09 @ 22:01:27
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: carro

Skum madame de där måste ja säga.

Måste även säga GUD VILKEN FIN LEKSTUGA!!!! :D

Riktigt riktigt fin.

Något att tänka på då den dagen de kanske blir aktuellt för våran tös ;)



Tack för komentaren.

Hoppas du haft en trevlig kväll med.

2009-06-09 @ 22:16:53
URL: http://carolinejonsson84.blogg.se/
Postat av: Sofi

Verkligen en jättefin lekstuga... håller nog också på att det är lite avundsjuka hos grannen :)Hoppas ni haft en bra dag! Kram S

2009-06-09 @ 22:27:48
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: jenny

men åh vilken härligt mysig lekstuga...jag vill flytta in:-) Sååå fin!!!

Kram/jenny

2009-06-09 @ 23:18:51
URL: http://jennyshus.webblogg.se/
Postat av: Sara

Otroligt fin stuga, måste ju vara såå kul att dona med den. En riktig stuga som säkert alla småflickor drömmer om att ha! Tycker dte låter som att din granne är ordentligt avundsjuk på er stuga och på din talang tycker jag. Förstår att det kan va svårt att säga ifrån...det är inte det lättaste. Kram

2009-06-09 @ 23:56:01
URL: http://www.micasa-sara.blogspot.com
Postat av: Maria

Men upphör arldrig att förvånas över människor. Jag har stött på en och annan "granne" jag med, bl a en som inte sagt en enda komplimang innan men som helst plötsligt skulle fota av allt och koperade till dottern bröllop. Man vet inte om man skall skratta eller gråta. Mest kan jag känna ett slags raseri inombords som bubblar ,men som jag är för snäll och mesig för att släppa ut. ER lekstuga är helt underbar. Jag hoppas kunna återkomma med bilder på vår blivande stuga när den är klar. Den är ett litet hobbyprojekt för min man så det får ta den tid det tar. Återkommer med tapetbilder så fort vi fått upp lite tavlor och lister. Har målat om dem så det tar lite tid med alla strykningar och torkningar.



Kram Maria

2009-06-10 @ 08:20:07
URL: http://petrifiedinpink.blogspot.com
Postat av: Lottis

Tack för alla fina ord om kort och LO, ja gillar verkligen pappret med ugglorna...och nä..lämningen i dag gick inte bra...dock lite bättre...men det vänder säkert!!



Ha en bra dag i regnet :)

2009-06-10 @ 08:22:37
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Mari

Kan det vara den Svenska avundsjukan som härjar hos grannen??? Verkar lite så. Jättefin lekstuga som du ska vara 100 stolt över.



Kram!



2009-06-10 @ 09:30:43
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Wow!! Lekstugan är fantastisk!! Vår lekstuga är ett arvegods, pytteliten och inte ens i närheten av att vara lika fint inredd som som er - men barnen har roligt i den ändå och det är ju huvudsaken.



Och vad grannen beträffar; Osar det inte avundsjuka och missunsamhet här? Du är otroligt kreativ och det om något föder kanske detta. Om man dessutom behöver fota allting för att kunna göra likadant, kanske det tyder på att man inte har ett uns av kreativitet eller ideér själv...

2009-06-10 @ 12:43:18
URL: http://lycklig.org
Postat av: Terese

Lekstugan är så himla fin, verkligen inbjudande så tom jag som vuxen skulle inte ha något emot att leka där :-)

2009-06-10 @ 16:44:34
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Therese - Lurans blogg

Vilken underbar stuga, W kan skratta sig lycklig - vilken dröm!

2009-06-10 @ 18:12:47
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Sessan ☆

Vilken underbar prinsess dröm av lekstuga!! Jag hade så gärna haft en så fin till vår juvel också, kanske ett projekt till nästa sommar ;D



Tack så hemskt mycket att du delar & inspirerar.



Ha en fortsatt fin vecka

Kram

2009-06-10 @ 19:18:14
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: MammasRussin

Helt underbar lekstuga! Man kan ju inte se sig mätt!!!

2009-06-10 @ 20:39:39
URL: http://mammasrussin.blogspot.com/
Postat av: m a r i a k o d e n

Men hur fint var det inte i eran lekstuga då???

Akta bara så ni inte drar in sand....;)



Vi har åxå en men den är inte ens i närheten av eran! Våran måste fräschas upp!



Hoppas bara det blir sommar snart så man kan greja på!



Kram o gonatt!!

2009-06-11 @ 00:09:25
URL: http://mariakoden.blogg.se/
Postat av: Linda

Stugan är verkligen underbar! Hade jag såpass stora barn som ville ha lekstuga skulle du inspirerat mycket :)



Människan är bra ohyffsad o sno idéer utan att ens berömma ditt jobb! Hon är säkert bara avundsjuk ;)

2009-06-11 @ 09:19:21
Postat av: Jessica

Ja det var ju lite märkligt sagt!!! Det är ju rena dröm lekstugan för barn! Klart at sand är välkommen där! Man bakar väl sandkakor ;))

2009-06-11 @ 19:37:07
URL: http://detsvartataket.blogspot.com
Postat av: Karin/Rosa maränger

Å så fint, rena drömmen för barnen!! Önskar att man kunde knäppa med fingrarna ohc så vips så stod det en likadan lekstuga på vår tomt..=)

2009-06-11 @ 22:29:56
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Annica

Jag letar lekstuga till min dotter och "halkade in" på din blogg tack vare den fantastiskt fina lekstugan! Får man fråga om det är en färdig byggsats (isåfall var är den inköpt) eller har ni själva snickrat ihop denna dröm??

/Annica

2009-06-12 @ 14:18:59
URL: http://annicassida.blogg.se/
Postat av: Anette {foreldremanualen}

Hm, det var virkelig merkelig oppførsel av din nabo! (granne)



Kjempefin stuga er det iallefall! :-D

2009-06-15 @ 21:21:28
URL: http://foreldremanualen.blogspot.com/
Postat av: DONKEN- 2barnsmorsa 2 be

JÄÄÄÄÄVLAR!!!!!! :D :D

du inspirerar, och det med råååge måste jag säga! shit!

så jäkla mycket smådetaljer, så välgenomtänkt, så snyggt, så stilrent, och så lekvänligt, mysigt och hemtrevligt framför allt!



Hur mkt kostade byggsatsen?

sen när jag själv har hus, ska vincent o syskonen få en egen stuga som jag ska inreda. jag studerar till inredare nu, och det är verkligen min stora dröm att bli det på heltid. ååh så himla fint du gjort!



satt bara o gapade, på bild efter bild, efter bild här... <3

skicka in bilderna till föräldratidningar, det skulle bli uppskattade reportage. fråga en som vet. :D pösss

2010-09-29 @ 14:13:54
URL: http://donkens.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0