Två små

Ännu en milstolpe i lilla skrutts liv är här.
I måndags kväll märkte vi att det var något som inte stämde. Han var gnälligare än vanligt och lite febervarm.
Eftersom han är snorig så trodde vi att det var förkylningen som var orsaken men efter att ha känt i munnen och hittat två små utbuktningar i nederkäken så förstod vi att det var tandsprickning på gång.
Lilla M som har det underbaraste morgonhumör som finns.
Han ropar och när jag kommer fram till sängen och ska lyfta upp honom så ler han sitt allra största leende mot mig och man riktigt känner hur han älskar att en ny dag börjar.
Igår morse var leendet nästan obefintligt och så fortsatte det resten av dagen.
Han fick hög feber som jag dämpade med alvedon var fjärde till sjätte timme.
Han åt dåligt, tom den annars omtyckta päronpurén var svår att få ned.

Flera gånger under dagen råkade han nudda tandköttet med kanten på nappen eller fingrarna och då gjorde det så ont att han skrek hjärtskärande.
Det är ett speciellt skrik när han har ont. Ljusare, gällare och med en ynklighet.
Jag är väl kanske klen men efter att ha lyssnat på det en hel dag utan att kunna hjälpa honom något speciellt förutom att jag kylde av nappen flera gånger för att lindra så är det inte så skön känsla som råder i mitt slitna mammahjärta.

Natten har fortsatt ungefär som dagen dock med något färre skrikpass. Förmodligen för att han har legat stilla och inte råkat komma åt munnen.
Lite smått funderar jag på om det verkligen är tandsprickningen som orskar den höga febern. Han kanske har fått influensan igen... Men feber är vanlig i samband med att tänderna kommer så det borde ju vara det.

Får väl se hur dagen blir och känns det för jobbigt så ringer jag sjukvårdsupplysningen för rådgivning.

När jag läste om tandsprickning på nätet så stod det att ofta har barn inte bara besvär i munnen när de börjar få tänder utan också i stjärten. De har en mycket surare avföring än vanligt och den irriterar huden.
Man skulle vara ute i god tid *hmmm* och förse stjärten med ett ordentligt lager av något balsam så snart den blev lite röd och sen förbättra vid varje blöjbyte.
Ska smörja på Inotyol så snart han vaknar om han inte är sårig för då ska man inte använda det.
Då får det bli plan B. Att ta sig till Apoteket. Med ett feberskrikigt barn och ett som har vatten i båda öronen så hon i stort sett är döv.

Ha en bra dag!



Kommentera
Postat av: Mrs. S

Ja tänder är inte kul... Lillebror har 4 st på gång samtidigt just nu. Men det börjar att bli lite bättre. Hoppas du slipper Apoteket!

2009-03-04 @ 09:44:10
URL: http://mammafrudotterjag.blogspot.com/
Postat av: Frida

Stackarn!Jag minns själv hur det var för A. Värsta är att inte kunna göra nåt för att hjälpa i princip.Det bästa är att det går ju ofta över efter någon dag eller två.

Ha en bra dag du med!

2009-03-04 @ 12:02:55
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Lottis

I LOVE det vita kaklet..och VILL att det skall vara klart NU!!! Hmm..tänder...dax att sluta amma då kasnke ;)

2009-03-04 @ 13:23:15
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Lottis

I LOVE det vita kaklet..och VILL att det skall vara klart NU!!! Hmm..tänder...dax att sluta amma då kasnke ;)

2009-03-04 @ 13:23:27
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Sofi

Det är ju roligt att han håller på o få tänder :) Får hoppas du slapp o gå till apoteket idag då!

Det där med intyolen visste jag inte... fick jag lära mig något nytt :) Nästan pisnamt :) Tur mina barn haft bra stjärtar :) Kram

2009-03-04 @ 14:44:02
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: SOMMAR (SKIT) UNGARNA!

Hejsan, sötis!

Det skulle vara jätte kul om du svarade på våran Dagens fråga, men bara om du har tid och lust! Idag lyder den:

Om du fick 20000 skulle du raka av allt ditt hår då?

Kram på dig!!

/http://sommarungarna.blogg.se

2009-03-04 @ 15:23:11
URL: http://sommarungarna.blogg.se/
Postat av: MO

Ja fy, då är man inte så tuff när ens barn inte mår bra. Kan faktiskt inte minnas att mina har haft så ont av att få tänder, men jag har märkt att jag är väldigt duktig på att förtränga saker..hihi, hoppas det går över, kram

2009-03-04 @ 15:34:43
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Hanna

Usch då, stackarn.. förstår om han har ont... hoppas att det går över snart då.



Tack för din gulliga kommnetar om trappen, jag är nöjd nu när trappen äntligen är på plats! =).



Ha det så gott!

Kram på dig!

2009-03-04 @ 19:32:53
URL: http://www.19hundra81.com
Postat av: Linda

Stackarn, är inte lätt o va liten:( Men lite alvedom brukar göra susen.

Jag håller med dig ang hus och läge, egentligen är ju läget det viktigaste, trivs man med läget så kan man alltid fixa till huset sen.

Men man har ju blivit lite kräsen också när man kikar på hus efter at ha bott i ett helt nybyggt hus på nästan 200 kvm + garaget och sedan kanske byta ner sig till ett hus på 120 kvm utan garage från 50 talet, e ju lite skillnad:(

Ska ska nog boka in oss på en visning iaf så får vi se vart det leder, ha en fin kväll, Kram

2009-03-04 @ 20:45:13
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: Frida

Ja, du verkar ha fullt upp men sjuka barn... Stackars M, det är inte lätt att vara liten!!



Förresten, du är utmanad på min blogg :)

Kram Frida

2009-03-04 @ 21:24:49
URL: http://rakalinjer.blogg.se/
Postat av: Maja

Men lilla stackaren, det känns i mammahjärtat när barnen inte mår bra. Hoppas det värsta är över.

2009-03-04 @ 21:38:52
URL: http://trebarnsmamman.bloggsida.se
Postat av: Malin B

Jag har aldrig "förstått" så mycket när tänderna kommit, när de allra första kom på sonen så var jag bombsäker på att han hade influensa.

Tur att min rutinerade svägerska kom in: "Men du, har du känt/kollat i munnen?" Där satt minsann två bissingar. =)

2009-03-05 @ 07:57:35
URL: http://malinbayard.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0