Ingen dagisplats

Idag var det min tur att få några extra timmars sömn på morgonen.
Det gick åt skogen.
Låg och försökte och försökte men tankarna ville inte låta sig skingras utan växte istället.
Fick ångestknip i magen och var tillslut tvungen att gå upp.
När jag kom nerför trappen möttes jag av en förvånad L (min sovmorgon är högt prioriterad) och sen började jag gråta.

Vad är det som är så hemskt att jag ska behöva ha ångest.
Egentligen ingenting för jag är samtidigt väldigt glad över att vi är friska.

Det handlar förmodligen om den nya fasen och allt som komma skall (jag ska tillbaks till mitt arbete den första januari), en hel del familjegrubblingar i kombination med en något för innehållsrik fredag.

Igår fick jag veta att det inte finns plats till M på den förskola som vi har sökt plats på och som W har gått på tidigare.
Jag har dumt nog bara angett ett alternativ då de säger sig ta otroligt stor hänsyn till syskon och önskemål om plats m.m.
Jag vill så gärna att han ska gå där för personalen är så otroligt bra på alla sätt. De har så god hand med barnen och vi har en redan inarbetad bra kontakt.
Eftersom W pga av att vi flyttat gått på sammanlagt fyra dagis så kan jag av erfarenhet uttrycka mig om att jag tycker mycket om hur de utformar dagen för barnen, vad de lär dem och hur de lär dem saker, hur de tar hand om dem och hur de behandlar oss föräldrar som varje dag lämnar våra små i deras vård. 

Även om man inte kan räkna med att få plats där man önskar så gjorde både jag och personalen det och pratade om att M skulle vara hos dem.
Kontakten med lillebror finns ju redan då han var med och lämnade och hämtade W under nästan ett års tid.
Både jag och fröknarna har uttryckt våra ömsesidiga önskemål till rektorn.

Till saken hör att vi redan har ansökt om plats en gång och fått en just där vi ville vara men efter det tog vi beslutet att jag skulle vara föräldraledig året ut och därmed var vi tvungna att tacka nej till den erbjudna platsen och ansöka om en ny.
Detta smärtar mitt hjärta.
I nuläget vet vi inte vart han kommer att bli placerad dock går vårt eget förskoleomårde in i ett sådant läge och gör allt för att han ska få en plats där han tillhör men inget är säkert.
Förskolan vi har sökt till ligger nära oss men räknas inte till vårt skolområde tyvärr och detta gör det hela lite mer komplicerat.
Vi valde aktivt den förskolan efter att jag och W hade spenderat en förmiddag på den samt de andra två som är belägna i vårt område.

Kanske får han en plats på vårt område och det fungerar bra eller så får han en plats någon annanstans i vår stad och vi får söka för att få honom förflyttad vilket troligtvis är lättare till sommaren. Så ser det ut.
Det löser sig säger L.
Jo det gör det väl men delar av klumpen i magen finns kvar.

©HUSnrNIO

Under gårdagen hann vi också med att få vaccin till M på bvc:s öppna mottagning. Det fanns tre doser kvar när vi kom dit.
En pappa tvingades välja ut två av sina barn som skulle få sprutan. Han försökte få hjälp av bvcpersonalen hur han skulle tänka kring valet men hon sa bara att det är ditt beslut. Hrmpf!

Jag var även själv hos doktorn igår och trots att jag har haft så ont i höften och benet att jag knappt har kunnat ta mig fram de två senaste dygnen (än mindre lyfta M...) kunde han inte hitta något markant fel på mig.
Imorgon kväll ska jag fasta för att på måndag morgon lämna alla sorters prover man kan tänkas lämna så kanske de kan komma på vad som är fel med mig. Tills dess är det två sorters värktabletter som gäller.

Avlustade dagen med att se Så olika (så underbar!) på bio och sen dela en flaska rött på krogen tillsammans med L.
Möttes av stora fallandes flingor när vi klev av bussen.
Fick lust att lägga mig där på kullen och låta världen förvandla mig till en snöängel. Istället gick vi hem och sov.
Resten är historia.

Snart dax för femtioårskalas.
Ha en trevlig lördag!



Kommentera
Postat av: Linruz

Vännen då. Förstår din oro och att du är ledsen. Det är sååå viktigt att det känns bra när man ska lämna dem.

Visst är säkert de andra förkolorna bramed men det hjälper inte mot ett oroligt sinne.

Hoppas det löser sig till det bästa och att du kan komma till ro med det.

Ta hand om dig nu.

Massor Kramar Lina

2009-11-14 @ 12:56:22
URL: http://www.linruz.se
Postat av: Pernilla

Jobbångesten, förändringar, nya tider. Jag känner igen oron, ångesten. Hela den biten. Usch. Jag kan inte säga något speciellt tröstande. Men du är inte ensam.

2009-11-14 @ 14:24:08
URL: http://lycklig.org
Postat av: Sockenvägens Söta

Oj, jag förstår att tankarna virvlar, hoppas innerligt att det löser sig på bästa sätt håller tummarna Jag hoppas även du får ett trevligt kalas trots den onda höften... Massor av pepp/styrke kramar!

2009-11-14 @ 14:30:49
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Linda

Usch, dagsiplatser är ett gissel, tråkigt att höra att ni inte får en plats där ni önskar och känner er "hemma", hoppas dóck ni får ett erbjudande till en förskola där han kan få börja och isåfall senare byta.

Ha fin kväll, Kram

2009-11-14 @ 15:18:28
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Malin B

Jag tror L har rätt men det är ju så att vi mammor är just mammor - vi vill VETA att våra barn får det bra INNAN vi lånar ut dem vareviga dag!!!

Jag lider med dig och förstår dig.



Hoppas att alla dina prover visar något som går att åtgärda så att du slipper lida på den fronten iallafall.



Hemskt för den stackars pappan som var tvungen att välja ut VEM av barnen som skulle få de där vaccindoserna.

2009-11-14 @ 23:47:47
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Ängelica

Jag lider med dig/er, ge inte upp, de kanske löser sig. Vi hade i princip fått nej till de dagis vi allra helst ville ha men så utökades barngruppen (vilket i sig inte är så bra) och vi fick den sista platsen. Ibland har man tur.



Hoppas att ni hittar problemet med din höft och att de inte är något allvarlit.



Ha en fortsatt trevlig helg!

2009-11-15 @ 00:19:22
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Helen

Fy vad jobbigt att inte få den plats man önskar sig. Det är ju en stor sak att börja på dagis och man vill ju gärna känna att det känns rätt när man ska lämna sina älsklingar dit. Jag hoppas det löser sig och att ni kan få en plats ni gillar.

Ha en skön söndag.

Kram

2009-11-15 @ 07:32:53
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Therese

Ush får en klump i magen jag med....förstår hur dina tankar går!!! Inga lätta beslut och en fas i livet ska avslutas och en nygammals ska påbörjas igen..... oh man vill ju ha in sina barn i den trygghet de känner till (i det här fallet ett dagis som han känner till) Hoppas det löser sig....både situationen och klumpen i din mage.



Styrke kram!



Therese

2009-11-15 @ 12:41:21
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
Postat av: Therése

Va tråkigt att du inte fick den dagisplats du ville ha :-(

Sånt är ju såå viktigt, eftersom man lämnar ju barnen där en stor del av dagen, och vill att man ska känna sig trygg i det!



Va bra att du gillade filmen...har också tänkt att gå å se den!

Ha en skön söndag ;-)

Kram Therése

2009-11-15 @ 13:35:16
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: MammasRussin

Jag känner så väl igen den där ångesten när det börjar närma sig dagis och jobb....och ovanpå det att inte få det dagis man hade trott...åhhhh!!! Det hjälper ju lixom inte att säga att det kommer ordna sig.....Hoppas iaf att det kommer kännas bättre när ni väl får veta var Lilleman hamnar.

PS Har lill-killen fått vaccin om jag förstod dig rätt? DS

Ha en skön vecka! KRAMIS

2009-11-15 @ 22:01:03
URL: http://mammasrussin.blogspot.com/
Postat av: Lottis

förvirrat möte i går, kände mig splittrad och rörig...men en pyssel stund ngn dag kanske?

2009-11-16 @ 10:28:31
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: __Bavaria__

Tråkigt att M inte fick plats på dagiset.



Går det att skjuta på starten ..och han får plats senare?



kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam



Din höft låter ju inte skoj alls... :(



Och det vaccinet... jaa.. jisses vilket strul det är med det överallt.... :(

2009-11-16 @ 16:11:22
Postat av: Anna

Usch vad tråkigt med dagisplatsen. Men du ska se att det säkert blir bra ändå! Det gäller att tänka positivt i sådana här lägen ju! Och tills du märker att det inte blev så farligt kan du trösta dig med att du har världens vackraste barn (ända tills den dagen jag får egna)!

Kram på er alla!

2009-11-16 @ 17:07:18
URL: http://annimoll.blogg.se/
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Hoppas verkligen att det löser sig snart med dagisplatsen.



Kramar Elin!

2009-11-16 @ 20:50:48
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hoppas det löser sig med dagiset!

Usch, låter ingen vidare med din höft.



KRAM

2009-11-18 @ 09:32:57
URL: http://detsvartataket.blogspot.com
Postat av: Annika

Hej!

Hittade in hit via cupcakes blogg.

Måste bara säga att vi är i exakt samma sits med dagissituationen!! Vi hade bara sökt ett (storasysters) dagis och personalen hade liksom hos er framfört önskemål till rektorn. Igår ringde assistenten och sa att han inte fick plats alls på hela dagiset (5 avd)!! Jag blev både arg och chockad och ledsen =(

Personalen kämpar och har ett möte imorrn med rektorn så håll alla tummarna snälla.



Ska nu surfa runt på din blogg, verkade jättemysig!

Hälsa gärna på mig också om du känner för det.



Ha en trevlig kväll!

2009-11-18 @ 15:13:33
URL: http://avantgirl.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0