Lyssna på Jan Liliemark och gör sen ditt val

En åttaårig flicka som inte tillhörde någon utav riskgrupperna har nu dött av svininfluensan.
Flickan stannade hemma från skolan med förkylningssymptom. Hon blev hastigt sämre och på natten till tisdagen avled hon i hemmet. Hon hade även lunginflammation som en följd utav svininfluensan.

Häromdagen när Aftonbladet basunerade ut den tragiska nyheten om att treåriga Simon dött av samma otäcka sjukdom föll tårarna på mig. 
Det har nu blivit känt (från journalanteckningarna) att när Simons föräldrar kom in till akuten första gången, efter att Simon haft feber, kräkningar och diarré i flera dagar, ställde läkaren diagnosen maginfluensa orsakat av virus, gav honom vätskeersättning och skickade hem dem igen.
När de väljer att åka in andra gången har han bara 38,3 i feber men är blek, är slapp i kroppen och det kommer rassel från hans lungor. 
En stund senare stannar Simons hjärta.

Hur fungerar egentligen sjukvården i det här landet när man under denna härjande pandemi skickar hem folk på löpande band utan att ta ett prov på dem för att se om det är svininfluensan de lider av trots att de visar flera tecken på allvarligt sjukdomstillstånd!?

Det är ju även känt att svininfluensan kan leda till följdsjukdomar och komplikationer som infektionssjukdomar, kraftig lunginflammation och bihåleinflammation.  
Anledningen till att tacka ja till vaccinet är alltså inte bara mot svininfluensan som jag ser det utan även för att i möjlig mån undvika de efterföljande sjukdomarna man kan drabbas utav.

Jag kan inte låta bli att tänka på bloggerskan bakom bloggen Mariakoden som med kraftig lunginflammation, bakterier i blodet som orsakade blodförgiftning ger med sin positiva livsanda ger ett litet helgtips: "tacka ja till vaccinationssprutan, för må som mig vill ni inte göra".

Ni som såg Nyhetsmorgon på svt i förra veckan vet att de flesta skriverier om att vaccinet skulle vara farligt kommer från sk självutnämda experter inom området som oftast bygger sina utlåtanden på gammal information som t.e.x att vaccinet skulle ge nervskador som kommer från en händelse i USA som skedde för trettiofem år sen som sen dess inte har förekommit någonstans. 
Detta skapar självklart tidningsrubriker som tyvärr skrämmer framförallt tonåringar och unga människor så att de avstår från att vaccinera sig. Trots att det är de som är bland de mest utsatta grupperna för spridning genom all sin vistelse i skolan.

Ni som fortfarande är tveksamma till att vaccinera er just pga av alla dessa skriverier och myter kring vaccinationen tycker jag ska se på det här klippet med Jan Liliemark, professor på läkemedelsverket, där han svarar konkret och lättförstått på samtliga av de uppkomna myterna.

Då influensan är farligare än vaccinet så beger jag och W oss till hennes skola imorgon eftermiddag för att få vår första dos vaccin. Förhoppningsvis kommer det att vara en stor skara barn med föräldrar där som precis som jag hakar på erbjudandet om att få sprutan samtidigt som sina barn.

I onsdags fick storebror i familjen sin första spruta och på onsdag i nästa vecka är det dax för storasyster E att få sin. L kommer förhoppningsvis att få sin på häktet inom kort.
Då är det bara lilla M som blir utan vaccin i kroppen men förhoppningsvis kan vi lättare skydda honom från att bli sjuk när vi andra i familjen är vaccinerade.
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är rädd för att M ska insjukna i svininfluensan.

Sån är jag...


Tillägg:
Det var inte meningen att skolan som den åttaåriga flickan gick på skulle vaccineras mot svininfluensan förrän om flera veckor. Oron bland eleverna gör nu att man omprioriterar och påbörjar vaccinationen av elever och personal redan idag, torsdag. 


Kommentera
Postat av: Lottis

På 22 nyheterna i går så sa det att flickan i Finland hade Astma, men om det stämmer till 100% vet jag inte... Men jag väntar på min spruta skulle gärna ta den i dag...men jag är förkylld och har min bihålor..så det är UNDERBART ändå! eller inte!

2009-11-05 @ 12:59:03
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Karin/Rosa maränger

Jag tog sprutan igår på jobbet. Barnen tycks dock få vånta några veckor på sina =(.



2009-11-05 @ 13:57:52
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Jag tror också på vaccinet! Man vill verkligen inte att någon skall råka ut för hemskheter.



Hoppas att allt går bra, Kramar Elin!

2009-11-05 @ 14:16:39
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Åsa

Usch, det har gått upp för mig mer och mer hur hemskt influensan kan drabba, fruktansvärt hur de inte tog den lilla 3-åringen på allvar. Måns har tid för vaccinering imorrn, men har ingen aning om när de påbörjas på Isas skola, hoppas det blir snaaart!

2009-11-05 @ 18:56:44
URL: http://sajbermamma.blogg.se/
Postat av: MammasRussin

Dottern blev vaccad idag! Det känns verkligen hemskt att inte lillebror får ta....men vi andra får ta så vi kan skydda honom så gott det går. Vilket bra initiativ från skolan att få sprutan tillsammans med sitt barn!

Helt underbara vimplar du sytt!

Ha en bra helg!

KRAMIS

2009-11-05 @ 21:43:37
URL: http://mammasrussin.blogspot.com/
Postat av: Rebeccas.se

Jag håller med om att det känns läskigt att minstingen inte är vaccinerad. Men får hoppas att det skyddar honom lite att vi andra är det. Håller med dig i allt, självklart ska man vaccinera sig, det är en samhällsplikt!

2009-11-05 @ 23:06:02
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: ou

Tycker din blogg blir bara bättre och bättre!



Ska fördjupa mig i vaccinet under helgen. Våra killar har varit sjuka i vad vi tror svinisen men man vet ju inte säkert...

2009-11-05 @ 23:36:42
URL: http://dressyrtant.blogg.se/
Postat av: Ullen

Jag är ju livrädd att detta skall hända mina ungar. Fy fasen. Förhåll dig såhär! Feber som över 38. Hosta. Muskelvärk och allmänn sjukdomskänsla. Det kan vara influensa inte så allvarligt. MEN! Blir ni eller barnen andningspåverkade medtagna. Åk in. Är andningen påverkad att det känns jobbigt med andningen åk direkt till akuten. Så kommer jag göra.

2009-11-06 @ 08:16:07
URL: http://ulrikaahlqvist.blogg.se/
Postat av: Pernilla

När vi begav oss till byns vårdcentral för att vaccinera Theo för ett par veckor sedan, kunde jag skrämmande nog konstatera att, trots att alla barn födda 2005 var kallade under samma tvåtimmarsperiod på dagen, var det nästan helt tomt i väntrummet.



Personligen förstår jag inte hur man helt och hållet kan sätta sig över rekommendationerna kring vaccinationerna - och jag frågar mig: har verkligen alla som väljer att inte vaccinera den kunskapen att de verkligen vet vad de innebär att INTE vaccinera?

2009-11-06 @ 08:35:48
URL: http://lycklig.org
Postat av: Angelica

Min kusin ficka bekräftat att hon har influensan i veckan, den kryper bara närmare. Hos oss är vaccinet helt slut och kommer inte förrän om två - tre veckor... De känns som att de är några veckor för sent. Sen känns de ju inge vidare att vår 2-åring inte får vaccinera sig, hon är väl egentligen den som stöter på mest bakterier och smittor.



Ha en trevlig helg!

2009-11-06 @ 18:04:44
URL: http://varthusbygge.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0