Julklappsvimplar

Nu har jag sytt ännu en bunt med vimplar och även dessa är tänkta att ges bort som julklappar. 

Vimplar är inte bara lätt att sy utan kul och dekorativt att hänga i barnrum. Fina färger och mönster är mysigt att ligga i sängen och titta på.
Användningsområdet är stort. Jag funderar t.ex på att sy en rad med mindre vimplar att ta fram när det vankas födelsedagskalas.

©HUSnrNIO

För er som är sugna på att prova sy vimplar men funderar på hur man gör så gör jag här ett försök till att beskriva hur jag går till väga när jag syr mina.

Detta använder jag:
Tygbitar i olika färger och mönster 
Kantband/Snedlist
Tråd
Knappnålar
Symaskin

Man kan självklart göra vimpelraden hur lång som helst men jag har valt att använda tre olika tygbitar och gör tre flaggor av varje tygbit (nio flaggor sammanlagt).

Så här gör jag:
* Rita upp en mall på kraftigt papper t.ex kartong. 
* Vik tyget dubbelt och rita av mallen på tyget (om du sätter dem på rad så får du automatiskt ut en extra vimpel upp och ner mellan dem du ritar).
* Klipp ut vimplarna.
* Vänd tyget med rätsidorna mot varandra.  
* Sy ihop långsidorna med raksöm.
* Klipp av toppen i vimpelns spets (klipp inte i sömmen!).
* Vänd dem till rätan.
* Pressa dem med strykjärn.
* Bestäm i vilken ordning du vill att vimplarna ska hänga.
* Placera vimpeln på halva delen av kantbandet och vik den andra hälften över. Fäst med en knappnål.
* Tänk på att lämna 20-30 cm kantband i början och slutet på raden så att man har något att hänga upp vimpelraden i.
* När alla vimplarna är monterade på kantbandet - sy med raksöm.

Färdiga att hänga upp!


Idag är det första dagen på väldigt länge som inte himlen är grå och regnet droppar utanför fönstret.
Idag skiner solen och skänker en gnutta hopp. Så betydelsefullt ljuset är för att man ska må bra.

Dammsugning, skurande av golv och dammtorkning står på dagens program. Förhoppningsvis hinns detta med under förmiddagen så eftermiddagen kan ägnas åt att njuta i den härliga solen tillsammans med barnen.

Ha en trevlig lördag!



Kommentera
Postat av: Anna

Inga biverkningar och jag hade en mycket trevlig kväll på Operan.

Jag har sett prickigt tyg på Ohlssons som jag ska försöka sy vipmlar av men jag satsar på dem inför 6-årskalaset.

Fortsatt trevlig lördag till er =)

2009-11-21 @ 15:07:46
URL: http://mittlillabo.blogg.se/
Postat av: Birgit nilsson

Tack för beskrivningen på vimplarna tycker dom är så trevliga som så mycket annat du gör.Birgit

2009-11-21 @ 15:39:35
Postat av: Sofie

Vilka fina vimplar du sytt, man kanske skulle försöka sig på att göra några stycken... Trevlig helg!

2009-11-21 @ 15:59:43
URL: http://syssla.blogspot.com
Postat av: Angelica

Jag har sedan länge tänkt sy vimplar men har ännu inte gjort de. Dom är till och med klippta och klara så de "värsta" är ju gjort.



Ha en fortsatt trevlig helg!

2009-11-21 @ 22:17:30
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Vilka fina vimplar!!!

2009-11-22 @ 08:21:27
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Tiagirl

Som du säkert läste så köpte jag mina vimplar på Rusta för typ ingenting för det där med att sy kändes omständligt!! :)

MEN!!!!!!!! När jag läste din rubrik tänkte jag att det måste jag kolla in för jag trodde du sytt vimplar med "julmotiv" och Tada! DET ska jag sy. Här ska vimplas till jul! :)

Hoppas jag har några fina juliga tyger att klippa loss i. Din beskrivning och när jag fick SE det så inser jag ju att det är nog skitenkelt... Tack för iden! Är så sugen på julpyssel men vika pappershjärtan känns uttjatat. :)

Postat av: SoffiZ- Oliwers mamma

Jag kanske ska sy några vimplar till Oliwers rum:)

Jag för över pengar till dig imorgon för daniels tavla, blir det bra? Kram o ha en bra söndag!

2009-11-22 @ 10:56:43
URL: http://soffiz.blogg.se/
Postat av: Terese

Sådana där vimplar hade jag tänkt köpa till lillemans rum sedan, jag är usel på att sy och göra själv så det får bli köpta!

2009-11-23 @ 16:01:47
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Mrs. b

Vilka fina vimplar du sytt! Jag har ju funderat på liknande men inte kommit längre än så - perfekt med fin inspiration!

2009-11-25 @ 22:42:44
URL: http://mrsbandco.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0