Falsk krupp & Vaccinering

Eftersom W är sjuk sen i söndags kväll med förkylning, feber (dock ingen hög feber), och hård hosta så var det väntat att även lilla M så småningom skulle insjukna.

Efter att ha sovit en timme, lagom till att Desperate Housewifes skulle till att börja igår kväll, vaknade han och grät. Han hostade hårt och skällande och andningen var tung och väsande.
L bar omkring på honom och när han lugnade ner sig lättade den tunga andningen något.
Efter att ha dividerat med L ringde jag sjukvårdsrådgivningen.
För mig är det en självklarhet att ringa dit för att få råd. Speciellt när det handlar om andningen på en så liten människa som M även om L tyckte att det var lite förhastat att kasta sig på telefonen.

Även om jag inte fick någon för mig ny information om hur man ska agera i ett sådant läge, att höja upp sängen i huvudänden, att klä av honom och se till att han ligger svalt, att gå ut i nattluften och hålla koll på hur han andas, är ju sådant jag redan vet och åtgärdar i ett sådant här läge, så är det ändå en trygghet att ha pratat med dem.
Om han fortsatte att ha svårt att andas så skulle vi ringa tillbaks så skulle de förvarna sjukhuset om att vi var på väg in med honom.

Nu behövde vi inte åka in under natten.
M vaknade några gånger till av sin otäcka hosta men när han lugnade ner sig avtog den och vi kunde lägga ner honom igen. Mellan elva och sex sov han i sin säng med endast några få hostningar vilket kändes otroligt skönt även om jag inte sov så jättebra.
Jag hade babylarmet uppskruvat på max på sängbordet bredvid mig och alla möjliga tankar for genom mitt huvud under nattens gång.
Nojjigt tycker kanske en del men jag är en oroande själ utav mig och när det handlar om mina barn oroar jag mig enormt mycket.

Idag mår han bättre. Han lyckades få i sig både välling och gröt utan att hosta/kräkas upp den, och även om näsan rinner och han är febervarm så är han vid ganska gott mod och har lekt en del under förmiddagen.
För en stund sen bäddade jag ner honom i vagnen och tog en kort promenad så nu sover han gott ute i den fuktiga och svala luften.
Dock vet jag att när natten kommer brukar hosta och andningsbesvär återkomma.

När man ett litet barn som visar symptom som skällande hosta och tung andning för första gången kan det vara bra att komma iväg till sjukhuset för att fastställa vad det är. Tecken på falsk krupp, något som även W hade vid några tillfällen när hon var liten, kan även vara förkylningsastma eller något annat fick jag veta under samtalet med rådgivningen igår kväll.
Är han dålig ikväll/natt under en längre tid så kommer jag att åka in med honom. Sådan är jag.

Även om jag inte vill tänka tanken om svininfluensa så finns den där i bakhuvudet. Om en vanlig förkylning gör detta med ett litet barn vad kan då inte svininfluensan med hög feber och grav hosta och kanske efterföljande lunginflammation göra. Jag behöver ju inte måla f** på väggen men tanken finns tyvärr där nånstans i bakhuvudet.

Jag skulle verkligen uppskatta om vaccineringen av Sveriges befolkning kom igång nu på direkten innan den smittsamma sjukdomen knackar dörr.
Om nu experter inom området uppmanar människor att vaccinera sig så borde man väl säga ja till det (om man nu inte tillhör någon av de grupper som faktiskt inte tål vaccinets innehåll vill säga). 

Rykten som sprids om konspirationsteorier och om att vaccinet skulle orsaka förlamning låter för mig mer skumt än troligt. Allt prat om den dos kvicksilver som vaccinet innehåller och som man får i sig får mig att tänka tanken om hur mycket kvicksilver får man inte i sig under en hel livstid eller alla dessa miljöutgifter som vi genom vårt leverne utsätter oss själva och våra barn för.

När jag pratade med en väninna upplyste hon mig om att det varje år dör människor i influensa.
Jo visst gör det det men dessa människor är äldre, svaga och kanske har någon kronisk sjukdom. Sjukvården vaccinerar dem för att de tillhör den mest utsatta gruppen när vinterns influensor drar igång.
När det gäller svininfluensan vet man ännu inte vilken grupp av människor som kommer att drabbas hårdast dock verkar det som att det är de yngre som kan tänkas vara mest utsatta.
Experter dra paralleller mellan svininfluensan och spanska sjukan som resluterade i att ca 38000 människor i Sverige dog.

Valet är ens eget, man väljer själv vilken fakta man vill ta till sig. 
Jag tror fullt ut på smittskyddsinstitutets rekommendationer om att man bör vaccinera sig dels för att inte själv bli sjuk, vem vet om man blir helt återställd eller ens överlever, men framförallt för att skydda de människor som tillhör riskgrupperna.
Vad som blir en veckas sängliggandes med feber och hosta för mig kanske inte har samma utslag för min lilla son.


©HUSnrNIO

Bild från helgens premiärduschning för lilla skrutt.
Han älskar att bada i balja men att sitta i duschen tillsammans med duschslangen var minst lika trivsamt.



Kommentera
Postat av: ♥ Nina ♥

Precis varit å vaccinerat mig jag, allt för att inte dra hem det till Jordan. Han får ju inget =( Maken är dock inte lika självklar på att vaccinera sig, jag önskar dock att han hade gjort det. Tycker på ett vis det är självklart jag.

2009-10-21 @ 13:03:25
URL: http://snostjarna.blogg.se/
Postat av: Lottis

De gånger A-mannen varit SÅ sjuk att vi ringt (vilket som du vet är OFTA) så har det sagt att man skall åka in om man inte sett en förbättring (trots medisinering) inom 15 minuter, men enligt mig kan man ALDRIG ringa för mycket...Du har ju själv suttit med A-mannen på akuten :S



Hoppas han kryar på sig..SNABBT!!!

2009-10-21 @ 13:49:06
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Sockenvägens Söta

Ja det här med vaccinering är sååå svårt, jag avvaktar än så länge...

Underbar bild på duschpojken, har en tjej hemma som också gilalr att duscha! Kram

2009-10-21 @ 13:56:15
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Sofi

Wille var o tog sin första vaccinationsspruta mot svinifluensan igår. Igår kväll fick han feber och ligger fortfarande i feber pga sprutan. Han ska ta en till om 3 veckor. Stod i valet o kvalet om jag skulle vaccinera honom el inte. Men han tillhör ju riskgruppen så jag beslöt o göra det faktiskt. Hade inte tänkt o vaccinera mig själv mot det men pga av Wille har jag börjat o tänka om. Så det får bli en spruta även för min del. Även min sambo ska ta den.... det var han som ville att barnen skulle få ta den. Wille älskar också att bada o duscha :) Ha en bra onsdag o hoppas att ni kryar på er.... Kram

2009-10-21 @ 14:39:20
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: AKP

Jasså, fasen va mysko att det inte funkat!

hmm..



Ja men exakt så är det. Kunde inte sagt det bättre själv!! Att godhet ska vara något som är så svårt att använda sig av till 100%...



Hoppas ni kryar på er snart!!

KRAM

2009-10-21 @ 15:14:17
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Camilla

TACK för den SUPER FINA tavlan. Idag kom den... :)

Jätte fin verkligen... Du är duktig du...



Här blir det inget vaccin. Jag har varit anti hela tiden.

Men sambon ville söka information först.

Och hur han än sökte på det verkar det mer FÖR att INTE göra det.

Ringde sjukvårdsupplysning, och inte ens dom kunde säga ATT man skulle göra det.

Var man fullt frisk, så tyckte hon väl inte det var ett måste.

Utan största anledningen är ju att slippa att många ligger sjuka samtidigt.

Och så blev ju E & F så dåliga på sista vaccinet för ett år sen.

Och att ligga sjuk är jag inte rädd för. Inget kan värre än att vara magsjuk.

DET skulle dom hitta ett vccin på. DÅ hade vi vacinerat oss. :)

2009-10-21 @ 15:19:25
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ruskigt med den där pandemin enligt mig. Jag och min familj ska självklart vaccinera oss. Vem vågar ta risken att bli sjuk i något så allvarligt där man vet att följderna kan vara dödlig utgång. Bra skrivet. Önskar dig en bra kväll, förhoppningsvis utan nattlig sjuka. Kram //Sandra

2009-10-21 @ 16:43:26
Postat av: Ullen

Du gör helt rätt att åka in. Ett tipss om jag kan ge dig eftersom jag har erfarenhet från båda hållen både som mamma till kruppbarn och sjuksköterska är att sätt M i vagnen och gå ute i kylan i MINST 45 minuter. Har det inte blivit bättre då åk in. Ofta är det så att man ger rådet att sitta ute i 45 minuter men efter 20 minuter så orkar men som mamma eller pappa inte höra sitt barn hosta mer, man blir förtvivlad. Då sätter man barnet i en kall bil och drar iväg. Lagom till sjukhuset har kruppen släppt. Extra söt saft alltså fyll på med extra outspädd saft i glaset gör att slemmet löser sig om han nu har slemhosta. Sockret gör också att han får en extra kick och orkar lite till, ofta är det oerhört jobbigt att hosta så mycket. Men kan ta en nypa (kryddmått) salt i om man vill så vet man att saltbalansen är ok bra om det är kräkning med i bilden.



Ang vaccinationen. Bra där! Tänk om alla tänkte så. Kram

2009-10-22 @ 07:56:00
URL: http://ulrikaahlqvist.blogg.se/
Postat av: Malin B

Det är alltid så svårt att veta "vilket ben man ska stå på" när det gäller sjukdomar. Grundregeln är hur som helst: "Bättre att fråga en gång för mycket!" tycker jag och om du är orolig så smittar det direkt till din lilla plutt så fråga på och känn dig så trygg du kan så blir det hur som helst bäst - mitt i eländet.

Jag håller tummarna för att det i dag blir en lugnare kväll och natt!

2009-10-22 @ 09:38:38
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Annette

Hoppas han snart blir frisk igen. Jag har själv inga barn, men om jag hade haft det, hade jag varit orolig och ringt till sjukvårdsupplysningen. Bättre att kontakta vården en gång för mycket än för lite.



Kram Annette

2009-10-22 @ 17:16:18
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0