Kanin eller Hare?

Har nyss haft ett samtal med W om hur en känguru ser ut.
Hon hade med sig läxa hem där de skulle måla alla saker och djur som innehåller bokstaven r.
Det svåra är inte att höra om det bokstaven r finns med utan att veta om det är en känguru, en kanin, eller en hare på bilden.
Hon kom nyss ut till  mig i köket och sa ledsamt "jag vet inte om det är en känguru eller en kanin".
Vi kom överens om att en känguru är det inte.
 
Då gick hon tillbaka till sitt rum. 
Två minuter senare kom hon igen och sa med samma uppgivna tonläge "jag vet inte om det är en kanin eller en hare".
Efter att åter igen tittat på bilden svarade jag ärligt att det vet inte jag heller.
Jag föreslog att hon skulle bestämma själv vad det var och sen måla den om det fanns med något r med då.
"Så kan man inte göra för det är fröken som bestämmer vad det är för något och jag har bara tre dagar på mig att göra detta" sa hon och suckade djupt.

Vi räknade veckodagarna tillsammans så att hon förstod att det var inte förrän på fredag som läxan skulle lämnas in och beslutade att hon skulle fråga fröken imorgon om det är en kanin eller en hare på bilden.

Nu sitter hon på rummet och ljudar ordet helikopter så det hörs i hela huset.
Hoppas bara det är en helikopter och inte ett flygplan...



Kommentera
Postat av: Helen

Ha ha ja barnas läxor är inte alltid lätta att förstå även om det är förstaklassare.

Jag vill inte ens tänka på hur det blir sedan.

Kram

2009-10-13 @ 14:44:59
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Dorothea - Tvillingmamma & Gravid

Nej men gud vad kul! Grattis till lilla M.

Å vad jag längtar tills man får se de här småttingarna våga ta steget =) Men då jäklar, då kommer man få fullt upp sen ;)

2009-10-13 @ 15:26:45
URL: http://theans.blogg.se/
Postat av: Linda

Inte alltid lätt att veta vad fröken har tänkt.

Vi har liknanden diskussioner här hemma ang oscars ibland lite otydliga läxor.

Hoppas ni får klarhet i det:)

Kram

2009-10-13 @ 17:03:09
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: Therese

Hi, hi underbara tankar förmedlade på ett mycket trevligt sätt av en minst lika tänkande mamma - det är en fin gåva du gett W :-) För funderar/frågar man inget får man inget veta! KRAM

2009-10-13 @ 18:45:46
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Camilla

Ojdå läxor.... Spännande.

Det har inte mina fått ÄN.



SKa bestämma dag när vi ska få träffa Livia i morgon,sä är tavlan på väg?

2009-10-13 @ 21:05:38
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: Angelica

De är inte lätt...

2009-10-13 @ 23:58:38
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Lottis

Det är ingen som helst brådska..hör av dig när du vet annars tar vi det bara a en anan dag...jag ska ev till badhuset på em om jag orkar... huvudet gör sig fortfarande känt och tandbitandet lika så...men ngn släpper det väl...just nu är jag bara OERHÖRT trött...



kram kram

2009-10-14 @ 08:23:21
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Susihus

Oh så söt=)

Sköt om er och ha en härlig dag

Kram kram

2009-10-14 @ 08:45:25
URL: http://susihus.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vad roligt att läsa om era funderingar hemma, verkar va en riktigt duktig och tänkande tjej du har hemma. Isa har inte fått några läxor än, får se hur det går det det kommer, men tror inte de börjar förrän i första klass med det. Kram på er!

2009-10-14 @ 10:52:20
URL: http://sajbermamma.blogg.se/
Postat av: Malin B

Det är många sådana där funderingar innan de har gått igenom skoltiden! ;)

Det är så mysigt att få höra om ert skolliv tycker jag.

Nu för tiden tycker jag att lärarna är mycket mera för att barnen SKA sätta sakerna i eget sammanhang eller vad jag ska säga. Att det inte bara finns ETT svar på läxan - bara du har ditt argument och kan förklara. "På min tid" var det bara svart eller vitt känns det som...

2009-10-14 @ 11:02:32
URL: http://malinbayard.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0