Insektsbett & andra gången med huvudlöss

W hade haft en bra skoldag igår.
Fröken och hon hade pratat på samlingen om varför hon såg lite annorlunda ut i ansiktet och det lät på W som att fotografen hade fotat barnen från båda sidorna samt framifrån.
Om så är fallet så finns det en liten chans att hon slipper få en skolkatalog med en bild på sig själv med en bula i ansiktet. 

Däremot så har vi konstaterat nu att det inte är någon vagel som åstadkommit svullnaden.
Under ögat syns en liten prick som kliar. Ser ut som ett insektsstick.
Igår morse syntes inte den pricken men nu är det ingen tvekan om det.
Kan inte annat än hålla med min stora tjej om att det är typiskt att hon skulle bli biten just den natten. Vi antar att det har funnits en mygga i huset som har sökt sig till W:s rum pga att hon sover med sänglampan tänd.

Idag är inte ögat påverkat men hon är fortfarande svullen under.

Igår cyklade vi till lekparken på andra sidan av vårt område.
När cykelhjälmen åkte av ser jag hur W kliar sig i håret.
Denna gången behöver jag inte titta så värst noga för att upptäcka att det kryllar av mörka djur nära hårbotten.
Minst sagt - tröttsamt!

Blev till att åter igen blöta ner hela håret med det starka medlet som stinker långt mer än sling- och blonderingsvätska.
Faktum är att W tycker att det luktar så starkt att det är svårt att andas när jag gnider in det i håret så vi står utomhus på trappen och gör det.
Imorse kvart i sju hade det gått tolv timmar så då var det dax urtvättning och sen en stund med luskammen.
Idag har vi skrivit i kontaktboken så att fröken ska känna till att lössen är tillbaks och det redan innan det har gått en vecka då man ska göra om behandlingen pga ev ägg som har kläckts.

I tisdags fick vi en lapp från skolsköterskan om att huvudlössen har intagit skolan, hur man upptäcker dem och hur man behandlar. Jo tack!
Hoppas innerligt att samtliga föräldrar kollar sina barn och behandlar dem direkt annars kommer detta inte att upphöra.
Det är inte bara en jobbig procedur för barnen med medel och kamning utan även kostsamt. En flaska, vilket man behöver till långt hår, kostar 100 kronor.
Behandlingen ska göras två gånger med en veckas mellanrum. 

Om en vecka ska vi göra om det på W, då har det kostat oss tre hundra.
Tänk då om hela familjen får löss!
Igår tyckte jag att det kliade på mig. L undersökte hårbotten men kunde inte se något misstänkt som tur var.

Visst känns det skönt att det inte är något värre än löss vi har att göra med (i dessa svininfluensatider) men lite tröttsamt kan man väl ändå få tycka att det är...


Några timmar under eftermiddagen igår glömdes svullna ansikten och kliande kryp i hårbotten bort.
Det är härligt att rulla nerför en stor backe med mjukt gräs:-)


©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Anonym

mysiga bilder

2009-09-04 @ 09:52:20
Postat av: Bavaria

Mysiga bilder... :) Men fy fanken för löss!

2009-09-04 @ 10:14:41
Postat av: Sofi

Mysiga bilder... Löss är en av min stora fasa när man har barn i skolan el på dagis. Glad över att min stora pojk inte haft det än. Men det kommer väl säkert till detta hus med någon dång :( Kliar i håret på en av o bara läsa ordet löss :) Ha en bra dag! Kram

2009-09-04 @ 12:39:50
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Malin B

Underbara bilder!

Attans att det fanns lusar kvar i håret. =(

Du får frysa hjälmar, mössor, borstar osv. som används på huvudet. Men det har du säkert redan gjort...

2009-09-04 @ 14:50:35
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Therése

Ja, fyyy för dessa otäckingar!!!

Båda mina stora barn hade också besök av dessa kryp när dom var mindre!

Även om jag inte fick det, så kliade i hela hårbotten på mig (man blir ju lite nojjig!!) ;-)

På min pojks skola har dom infört fasta kolla-efter-löss-dagar!

Och på det viset kanske upptäcka innan det sprids för mycket!



Superfina bilder på gulltjejen!!

Kram Therése

2009-09-04 @ 14:59:48
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Therése

Måste bara få fråga...

dom där superfina namntavlorna (som jag såg på Lurans blogg), säljer du såna?

Och hur mycket tar du i så fall?

Jag verkligen föll för den DIREKT när jag såg den ;-)

Kram Therése

2009-09-04 @ 16:41:23
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Mrs. b

Löss låter jobbigt! Hela proceduren kring det, med behandling och kamning.

Vi har ännu inte råkat ut för det, men sedan när det är skoldags i framtiden så lär det ju bara vara en tidsfråga.

2009-09-05 @ 18:58:32
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Linda

Jättefina bilder!

Men fy för lössen, dom är inte roliga, när O började förskoleklass gick lössen runt runt bland barnen hela hösten för att vissa inte luskammade och behandlade sina barn:(

Hoppas "era" barns föräldrar är bättre på det så ni slipper dom snabbt.

Kram

2009-09-08 @ 14:06:26
URL: http://lindam.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0