Måndagstankar

Så var det måndag igen.
Jobb, skola och jag och M är ensamma hemma. Som det brukar vara med andra ord.

Klockan 8.40 på vardagar är det Musse Piggs klubbhus på Disney Channel.
Jag har märkt att M tycker mycket om det programmet med alla dess glada tillrop och sånger så även om det kanske inte är så bra att han sitter framför tv:n när han inte är äldre så brukar vi titta på det.
Det är ju en ganska kort stunds tvtittande av en hel dags aktiviteter som det programmet utgör.

Natten har varit lite småjobbig så idag känner jag mig sliten.
Höften med tillhörande ben hänger inte riktigt med resten av kroppen och ryggen gör ont.
Jag kunde knappt vända mig i sängen inatt för att det gjorde så ont i ryggen. Skulle behövt en sänggavel med spjälor som hjälpmedel.
Är nog enda gången som jag saknat vår utbytta svarta sänggavel i smide.

Var uppe och tog två alvedon mot värken och lyckades somna om efter det.
Blev en orolig sömn då mina tankar kretsar en del kring gårdagens Agenda (samhällsprogram på svt) som handlade om svininfluensan.
Två saker fastnade speciellt: ju yngre man är (fram till man är ungefär fyra år) desto känsligare är man för denna första influensainfektionen samt bilden med riskgrupperna där barn under två år står med.

Jag vet att det är dumt att bränna energi på att oroa sig innan något har inträffat. 
Jag påminner familjens samtliga medlemmar om vikten av att tvätta händerna, använda handsprit, som jag som tur är fortfarande har en uppsättning utav, och hosta/nysa i armvecket men ändå gnager oroliga tankar där i bakhuvudet om hur det kan gå om det vill sig illa. 
Tankarna handlar mest om vår lilla pojke som snart fyller ett år.

Kom igång med det där vaccinet nu för sjutton!

Och ni som eventuellt funderar på att inte vaccinera er vill jag bara säga - av solidaritet till övrig befolkning och då framförallt alla de som tillhör någon av riskgrupperna, vaccinera er så minskar deras risk för att bli allvarligt sjuka i denna kusliga influensa!

Ni som missade gårdagens Agenda men vill se det hittar programmet här.



Kommentera
Postat av: Anonym

Hej hej!



Vet inte riktigt om vaccinet bara för nytta med sig... Har du läst den här artikeln?



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5750185.ab

2009-09-07 @ 09:58:29
Postat av: HUSnrNIO

Svar till anonym: De diskuterade även detta med vaccinets innehåll under gårdagens program och precis som det står i artikeln du länkade till så innehåller vaccinet ungefär lika mycket kvicksilver som en portion Östersjöfisk. Detta ger man endast vid två tillfällen (två vaccinationer) sen har man ett starkt skydd även mot nästa topp av influensa. Men, givetvis måste man bestämma själv och väga riskerna mot varandra. *Avstår man från att vaccinera sig tar man en annan risk istället, som är reell. Den är inte jättestor, men den finns där speciellt för de i "riskgrupperna".*

2009-09-07 @ 10:42:28
URL: http://hilajns.blogg.se/
Postat av: Malin B

Hos oss ska tydligen alla på gymnasiet vaccineras, det hade jag ingen blekaste aning om så 1/4-del av familjen kommer garanterat att bli vaccinerad hemma hos oss.

2009-09-07 @ 11:07:01
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lottis

Hellre lite kvicksilver i kroppen än död av Svininfluensa...och fisk det äter jag så sällan ;)



Kanske dax för en kaffe snart...eller rent av pyssel :D



2009-09-07 @ 11:21:02
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Terese

Jag undrar var man får tag på dekorplast? Tänkte nämligen att jag ska sno din idé om namn på mugg (F fick brev från skolan där det stod att även dom ska ha med sig mugg)



Ja det här med influensan och vaccination läser man en hel del om nu. Jag har inte läst så mycket om själv vaccinet men har dock läst att det ska innehålla lite kvicksilver, men är det inte så att det innehåller kvicksilver även i dom vaccinen som våra barn får/fått? I alla fall så tror nog jag att det bättre att vaccinera sig än att inte göra det!



Hoppas värken ger med sig snart!

2009-09-07 @ 11:59:57
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Speja

Hu, ja. Vi kommer att vaccinera oss så fort det går. Vi har både hjärtsjuka och astmatiker i vår närhet, så här finns ingen tvekan.

2009-09-07 @ 14:00:21
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vi tänker inte vaccinera oss. Vi tillhör inte nån riskgrupp.

Och tycker det är otäckt när det knappt är tilllåtet.

Vem vet hur sjuk man blir av sprutan.

Känner mig inte det minsta orolig faktiskt.. Det är så uppskruvat.

Tänk bara hur många som dör varje år av vanlig influensa.

Om man är ju inte 100 säker i alla fall...

2009-09-07 @ 17:16:36
URL: http://camillos.blogg,se
Postat av: Camilla

Jag ska skriva NOG inte vaccinera oss.

Det jag tänker på är hur sjuka man blir AV sprutan?

I alla fall dom spruterna barnen fått, är ju det en liten dos "smitta" i. Och nu senaste sprutan blev dom jätte sjuka.

Över 41 graders feber, kräktes och vad jätte medtagna.

Och då kan man ju undra hur sjuk man blir av den här sprutan, och två gånger åxå.

Dom som är i riskgruppen hur klarar dom sprutan.

Än finns det ju knappt några studie på den.

Och det är det jag tycker är otäckt.

Så som det är nu... Är jag mer rädd för vaccinet än galna grissjukan.

2009-09-07 @ 17:40:35
URL: http://camillos.blogg,se
Postat av: petra

Hej!

Vet inte riktigt hur jag ställer mig till vaccin eller inte. Man hör så mycket för och nackdelar att man blir lite förvirrad.



När jag såg din kommentar på min blogg, kom jag på att just idag hade jag inte hämtat in posten. Så jag gick ut och tog in posten och där var den ju. Tack såååå mycket den var jättefin. Nu ska jag bara lämna ner den till dem oxå.



Ha det gott

kram

2009-09-07 @ 18:14:46
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: Linda

uha.. ja jag tjatar om att tvätta händerna HELA tiden här hemma jag me..

2009-09-07 @ 21:22:27
URL: http://nallebrum.blogspot.com
Postat av: maria

Visst är det läskigt! Kommer bebisar också få vaccin eller är dom för små? :/

2009-09-08 @ 00:36:49
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
Postat av: SoffiZ- Oliwers mamma

Tack för din kommentar! Jag är jätteintresserad av en alfabetstavla som det står Oliwer på. Skulle vilja ha med grönt och blått:)

2009-09-08 @ 09:26:47
URL: http://soffiz.blogg.se/
Postat av: SoffiZ- Oliwers mamma

En fråga till, kom på en sak, ska på dop i helgen, skulle höra hur fort det går att göra tavlorna? Om jag hinner få en senast fredag skulle jag vilja ha en som det står HEKTOR på med. Kramar

2009-09-08 @ 09:28:06
URL: http://soffiz.blogg.se/
Postat av: SoffiZ- Oliwers mamma

Jag mailar dig:)

2009-09-08 @ 10:03:16
URL: http://soffiz.blogg.se/
Postat av: Therése

Tråkigt att du har sån värk, jobbigt att inte kunna sova på nätterna!



Den där vaccinationen borde väl sätta igång snart tycker jag!

Kram Therése

2009-09-08 @ 11:58:46
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har varit mycket tveksam till att vaccinera mig, och jag är sjuksköterska! Ofta förstorar Tv och andra medier upp sådana här saker, de rapporterar dödsfall osv och skyller allt på influensan - vad mer står i journalen undrar jag! Nu får vi således sprutorna (två stycken med två veckors mellanrum)i och med att jag jobbar på sjukhuset(förbeyggande smittspridning)men jag tar dom enbart för mina barns skull - att minska risken för smittpridning not dem.

Jag tror arbetsgivarna är mest stirriga för det kan bli många som sjukanmäler sig och det kanske är nog så farligt med tanke på sjukvård och annan omsorg. halveras vår personal så kommer inte cacersjuka att få opertaionstid, IVA-vården osäkras osv. DET är lika allvarligt för samhället. För övrigt så ska denna flunsa vara relativt skonsam vad jag hört men drabba desto fler i stället.

I oktober skall vaccinet börja lanseras vad jag vet. Det jag ska göra är att köpa hem Alvedon och Ipren till oss vuxa och till barnen. Dessa går kombinera om febern tar tag i en.

Känns lugnet - oroa sig kan man göra om man drattar dit.

2009-09-08 @ 14:22:26
URL: http://mittlillabo
Postat av: Camilla

Musse piggs klubbhus går i ett hemma hos oss... vi har den på DVD. Det mest intressanta i det hela är att vår dotter BARA vill se Mussefilmen med dansk översättning... hon blir TOKIG annars. Så jag går o nynnar på de här jädr...ns sångerna på danska :)

2009-09-10 @ 07:51:28
URL: http://husnr8.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0