Flåsa på bokstaven H

Barn och ungdomar som läser 10 böcker i sommar och lämnar in formuläret får varsin bok och är med i utlottning av biobiljetter.

Så stod det på det lilla bladet som W hade med sig hem från skolan strax före sommarlovets början. 
Uppmaningen kom ifrån Karlstads stadsbibliotek och W som precis då hade knäckt nöten hur man kan ljuda ihop bokstäverna och bilda ord var grymt sugen på att anta utmaningen och läsa tio böcker under sommaren.

Hon upplyste mig om att man fick absolut inte få hjälp att läsa av någon för då diskades den boken däremot så fick man gärna läsa högt för någon vuxen.
När W för tionde gången i rad satt och flåsade fram ett h följt av långa ljudningar på bokstäverna j-ä-l-p men ändå inte lyckades sätta ihop ordet för när hon väl ljudat färdigt p hade hon glömt bort hur ordet började så sa jag vad det stod.
Hon blev då helt rabiat och började gråta för att jag hade förstört för henne för nu räknades inte den boken.
Jag fick lova att om bibliotekarien frågade om hon hade fått hjälp så skulle jag berätta vad som hade skett. För det var ju faktiskt jag som gjorde något dumt och inte hon.
Efter det samtalet öppnade jag inte munnen under högläsningen fler gånger utan lät henne sitta där och flåsa på bokstaven h.

Igår kväll läste hon ut bok nummer tio och idag begav vi oss till biblioteket.
W lämnade stolt fram lappen där alla hennes tio lästa böcker stod antecknade.
Hon fick svara på frågor om vilken bok hon tyckte var bäst, vad den handlade om och hon kunde återberätta någon speciell händelse ur den.

När detta var gjort fick hon ett armband och sen fick hon välja ut en alldeles ny bok att ta med sig hem.
Det var inte nog med detta utan efter det visade bibliotekarien oss ett långt band med pärlor på.
Alla som hade läst tio sommarlovsböcker hade fått trä på tio stycken pärlor på bandet.
W valde sina tio pärlor med omsorg och tittade sen fascinerat på det långa bandet (givetvis förevigade jag stunden med kameran...).

"Sommarlovsläsningen" avlustade vi med att fika på bibliotekscafét.
För 78 kronor får man två festistvå chokladbollar av modell mindre, med på tok för mycket kakao/kaffe i, och en kaffe.
Är det jag som är alldeles bortkommen eller! 
När sjutton blev det så dyrt för en mamma att fika med sina två barn på ett simpelt café!?

Dagens hiss:
Sommarlovsläsning är en toppenidé!
Dagens diss:
En dyr och tråkig fika (och inte ens trevlig personal kan ändra detta beslut)


Bilder:Privata©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: TreSmåKottar

Jag vet, jag har också fikat på bibblan EN gång (och aldrig mer) svindyrt, inte speciellt gott alls och inte direkt trevlig miljö heller....

2010-08-21 @ 08:17:50
URL: http://tresmakottar.blogg.se/
Postat av: freja

det är HYSTERISKT DYRT att fika!

2010-08-21 @ 16:56:50
URL: http://stocktownstories.blogg.se/
Postat av: Helen

Vilken rolig ide för att få barnen att läsa även under sommaren.

Kram

2010-08-22 @ 08:36:46
URL: http://www.stenstromsbloggeria.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0