EN SEXÅRING MED VINTERJOBB

I år fick alla 03:or börja sälja jultidningar från Jultidningsförlaget.

När informationen damp ner i vår postlåda så kollade jag igenom tidningen och dess utbud lite snabbt och det fanns faktiskt en hel del som jag skulle kunna tänka mig att handla ifrån dem.

Därefter frågade jag W om hon ville prova att sälja jultidningar och berättade lite vad man skulle göra osm försäljare

Hon nappade direkt på detta och vi läste igenom tips och info riktad till den som ska sälja jultidningar på jultidningsförlagets hemsida sen övade vi lite på vad hon skulle säga när hon knackade på hos folk.  

Vi upptäckte ganska snabbt att sälja jultidningar är det fler som gör.
Typ alla alla barn i vårt område...

W kämpade dock på och gick runt med tidningen, beställningslistan och en penna i händerna och knackade dörr.
Hon verkade inte nedslås särskilt av att de flesta sa nej tack eller att de redan hade köpt utan tyckte det var kul att gå runt och prata med människor.

Ofta frågade hon på kvällen om hon kunde gå ut och sälja men det känns inte helt okej att släppa ut henne ensam när det börjar mörkna och att hon då ska gå runt på en massa gator där vi inte känner några.
Pga det blev det mest helgförsäljning som hon ägnade sig åt.

Trots detta fick hon sålt mycket insåg jag när jag för någon vecka sen klickade i beställningslistan på Jultidningsförlagets hemsida (så grymt smidigt måste jag tillägga, bara att klicka i och sen räknas allt ut automatiskt vad de ska betala, vilken premie man kan välja sin vinst ur samt så skapas etiketter med artikel och kostnad som man kan skriva ut och ge till dem man sålt till).

En lördag förmiddag åkte hon buss med storasyster till Norrstrand och gick runt där och sen har både jag och L haft med oss tidningen och beställningslistan till våra arbeten vilket självklart har ökat på beställningarna.

Nu pågår paketering av det sista och de olika beställarnas produkter hamnar i högar och portioneras sen ut lite varstans i Karlstad.
W skriver själv under med sitt namn på förlagets beställningslappar, där man även skriver hur mycket kunden ska betala.

Som ett litet extra tack för att de har beställt av W har jag printat min GOD JULtavla och skickar med W när hon levererar böckerna.

Bilder:Privata©HUSnrNIO

Jag måste även berätta att jag var smått chockad när jag fyllt i beställningarna och klickat iväg dem på Jultidningsförlagets hemsida.
W sålde för ca 6.400 och fick en bok, två biobiljetter, en mp4 med touchscreen som hon valde själv som premie (och den valde hon dessutom i gruppen under den som hon kunde välja ur eftersom hon inte hittade något som hon ville ha i den).
Ovanpå detta får hon en provision på hela 1820 kronor!

Jag var tvungen att googla på vad detta med provision innebar för det lät lite för otroligt för att vara sant.
Men det verkar vara så att hon har tjänat ihop dessa pengar.

När vi gjort klart alla affärer (det är allt lite att göra med det i slutskedet) ska vi åka till ToysRUs och hon ska få köpa något alldeles själv för en liten del av sina ihoptjänade pengar.
Resten ska sparas på banken för att kunna köpa sig en häst eller hund, om hon själv får bestämma♥


Kommentera
Postat av: Miriam

Ung företagsamhet, måste väl det kallas om nåt!

Bra gjort! Hon kommer att gå långt här i livet!

Kram Kram!

2010-12-07 @ 15:24:14
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Sanna

Jag minns när jag själv sålde jultidningar när jag var yngre, får alltid samma känsla av att jag vill sälja igen när tidningarna kommer hem i brevlådan men sen påminns jag om hur stor jag faktiskt är nu när jag har en egen liten tös. Men om några år blir det hennes tur.



Din dotter måste kämpat på bra, med tanke på hennes ihoptjänade pengar. Jag själv fick runt 1000 kr bara efter mina premier var utvalda, men det var många som sålde i vårt område också och vi tog inte vara på det där med att mina föräldrar skulle ta med sig tidningarna till jobb osv.



Kram Sanna

2010-12-07 @ 15:30:58
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Sandrah mamma till Devin & Vilde

Duktig! Bor ni i Karlstad alltså? Då bor vi nära ju!

2010-12-07 @ 18:15:17
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: curlingmamman

Duktig liten tjej.kram och ha en fin kväll!

2010-12-07 @ 20:02:20
URL: http://blogg.amelia.se/curlingmamman/
Postat av: annica

minns själv slitet att sälja jultidningar, men det var kul! Dock tror jag aldrig att jag lyckades så bra som W något år.

2010-12-07 @ 20:09:44
URL: http://familjenbranting.blogg.se/
Postat av: Erika

Vad duktig hon är och vad roligt att det gick så bra med försäljningen! :)

2010-12-08 @ 02:22:22
URL: http://mylittlewords.se
Postat av: Linda, 4 barnsmamma

Vad bra det gått för henne, det måste vara roligt när det är första gången och ge mersmak till nästa år.

Oscar sålde nog bara för häften och valde då att ta allt i pengar då det inte var något som han fastnade för av premierna, så förra vecka var han och köpte sig sin alldeles egna spark.



Kram

2010-12-08 @ 10:09:50
URL: http://www.uppochnervandahuset.se
Postat av: MammaMorran

Jag tycker absolut W ska satsa på att köpa en häst! Det räcker väl typ till det 1800kr?

Dessutom tror jag den skulle passa fint i er trädgård :D



Och jo, sött fikabröd är alltid bra mot alla sorters mående- speciellt tillsammans med trevligt sällskap!



2010-12-08 @ 11:29:42
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: Alfva

En ung entreprenör du har där hemma! Hon verkar kanske gå lite i mammas fotspår?

Härligt med barn som det finns lite driv i! :)

2010-12-09 @ 11:19:02
URL: http://alfvan.wordpress.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0