Dagens ris

Gick upp tidigt och stressade mig igenom morgonen.
Var osäkert om L:s bil skulle starta idag eftersom den inte fungerade igår. Eftersom L skulle lämna M på dagis halv tio var han tvungen att ta min bil med bilstolen i idag.
Otroligt nog fungerade den och jag och W kom i perfekt tid till skolan.
Barnen skulle klä av sig ytterkläderna och ställa upp sig på ett led för att tillsammans gå till gymnastiksalen där de skulle se på talangjakt arrangerad av skolans äldre elever.

När vi står i kapprummet och jag hjälper henne med kläderna kommer det en pappa med sin son, W:s klasskompis, och spanar efter fröken A.
Jag kan inte undgå att höra vad han frågar henne.
Ordagrant - "är det ok att jag lämnar S i skolan idag, hans storebror blev magsjuk inatt och är hemma och är sjuk".
Innan A hinner svara honom säger han att om det inte är ok så är det inget problem att ha honom hemma.

A ser även hon lite förvånad ut men svarar honom att hon inte får svara nej på hans fråga men om hon får önska så ser hon gärna att S inte är i skolan idag då kräksjukan är enormt smittsam.
Pappan svara att det är helt ok och tar med sig sonen hem igen.

Jag kan verkligen inte förstå hur man tänker om man har ett barn som ligger hemma i en smittsam sjukdom och trots det släpar sin sexåriga son till skolan för att fråga om det är ok att han är där trots att kräksjukan härjar hemma.
Respektlöst mot de andra barnen, lärarna och otroligt idiotiskt tänkt enligt mig.
Jag kan förstå att det inte alltid är lätt att få ihop sin vardag med arbete och barn men om man absolut inte kan vara hemma med sina barn när de är sjuka ordnar man väl barnvakt. Inte släpper man iväg dem i ett sådant här läge!
Dessutom sa han tydligt att det är inga problem för pojken att vara hemma, alltså är det någon vuxen hemma med det sjuka syskonet.
Jag tyckte även synd om S som fick komma till skolan, se sina kompisar stå på led för att gå till gymnastiksalen och sen vända om hem igen.

Här isolerar vi oss och håller lillebror hemma från dagis i förra veckan allt för att försöka att inte sprida smittan vidare. Jag menar inte att ösa cred över mitt eget agerande men för mig är det en självklarhet att man följer de rekommendationer som finns och kanske tom. är lite extra uppmärksam och hänsynstagande.

Som sagt, hur tänker man när man agerar så!?


Snart ska jag och W hämta M på dagis och sen blir det till att stämma träff med farfar på andra sidan av stan för att få hjälp att ta oss till verkstan där min bil finns.
Blev panik att fixa med framrutan som har många sprickor pga stenskott då jag har ombesiktning att göra (pga framrutan) senast torsdag annars är det körförbud som gäller och det är inget jag har lust att vara med om i denna för tillfället ganska stressiga vardag.

Ha en trevlig eftermiddag!



Kommentera
Postat av: mo

Ja verkligen nonchalant att göra så...det är ju inte konstigt att så många får sjukan om man gör på det viset...nej, helt galet...men inte så ovanligt tyvärr. Här väntar vi de berömda 48 timmarna innan vi ger oss in i "leken" igen efter magsjuka, kram på dig

2010-02-23 @ 14:01:46
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja man slutar aldrig att förvånas, finns inga ord, ibland förstår man inte hur folk tänker, för det första borde dom själva förstått vad svart skulle bli och kunde dom nu inte det så hade dom väl kunnat ringa.

Kram

2010-02-23 @ 14:39:07
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Helen

Vad ledsen man blir att höra att folk inte har mer respekt för den där tråkiga sjukan. Den är såå smittsam och alla klarar inte av den lika bra . Förra året dog 5 personer på mitt jobb ( äldreboende ) till följd av magsjukan. Så jag håller barnen hemma extra länge när dom drabbas.

2010-02-23 @ 14:39:54
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Helt rätt!!

2010-02-23 @ 14:55:23
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: AKP

Verkar tyvärr j-ligt vanligt att föräldrar "skiter i" om barnen är sjuka. Jävligt respektlöst mot både barnen och omgivningen!!! Helt otroligt! Det måste ju handla om lathet, vad ska det annars vara? Jag fattar inte :S

Och visst kan det vara svårt att få ihop vardagen MEN jag tror faktiskt att man måste räkna med sånt den dag man bestämmer sig för att skaffa barn!! :S

2010-02-23 @ 15:48:27
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Sofie

Man slutar aldrig förvånad hur en del tänker och resonerar. En sån här gång - är man för bekväm? Och som du säger: respektlöst. Snacka om att tänka i en trång liten fyrkant.



Ha en trevlig eftermiddag du med!

2010-02-23 @ 16:17:12
URL: http://syssla.blogspot.com
Postat av: Sockenvägens Söta

Ja man slutar aldrig att förvånas, vi hade luran hemma hel förra veckan, men vad hjälper det när ma nsedan vet att x antal föräldrar släpar sina barn på förskolan dagen efter det är feberfria?! Vad tänker de med, kan de inte förstå att de små liven behöver lite vila och återhämtande?! Plus respekt för andra familjer... morr

Lämnar en kram å önskar trevlig kväll!

2010-02-23 @ 17:28:40
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Malin

Man slutar aldrig att förvånas! Annars är det väldigt vanlig att föräldrar struntar i att ens fråga och bara skickar barnen till skola/förskola ändå!



Hoppas att varken far eller son han sprida några bakterier omkring sig!

2010-02-23 @ 17:33:05
Postat av: __Bavaria__

Säger som de andra... man slutar aldrig att förvånas.



Djävla puckon rent ut sagt.



Släpa dit barnet också.. när man kan ringa!



BAaaaaaah!

2010-02-23 @ 19:06:16
Postat av: Terese

Helt otroligt att han släpade dit sonen. Om han nu ville fråga en sådan sak kunde han väl ha ringt istället för att dra dit pojken? Det är så respektlöst tycker jag!



Ha en fortsatt fin vecka!

2010-02-23 @ 20:35:24
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: maria

sånt blir jag med irriterad på...

2010-02-23 @ 22:01:28
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
Postat av: Lottis

men resten av familjen då....om men bortser från syskon och ser på föräldrar..stannar de hemma, stannar båda föräldrarna hemma när barnen är sjuka...de smittas ju lika mycket bland vuxna...

2010-02-23 @ 22:04:54
URL: http://lottis.brohede.se
Postat av: Rebeccas.se

Ja, just när det gäller nåt så smittsamt tycker jag det är helt otroligt hur folk tänker! Eller inte tänker. Tyvärr inte så ovanligt. Jag fick stående ovationer av dagmammorna på utvecklingssamtalet för att barnen var hemma av förkylning trots att de var rätt pigga, men jag kände liksom att de måste bli bra nån gång. Självklart för mig, men uppenbarligen inte för alla andra. Trist!

2010-02-24 @ 14:25:59
URL: http://www.rebeccas.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0