Sjukdomsdravvel

Vid halv ett när jag var på väg hem från dagens arbetspass ringde L.
Fröken hade ringt. W ville inte gå hem själv idag och hon verkade lite hängig.
Jag åkte till skolan och hämtade henne och fick veta att hon hade nyst flera gånger. Fyra fem gånger vid varje tillfälle.
Hon hade också varit lättretlig och haft lätt till gråten men utan att kännas febrig.

Nu har hon bäddat med filt och kudde i en av sina fåtöljer och sitter och ser på Disney Channel på sitt rum.
W är en ganska nöjd människa bara hon får ha sin tv på, sina målar och pysselgrejer konstant framme på sitt skrivbord och stängd dörr så inte M kommer in och vänder upp och ned på rummet eller drar henne i håret eller bits.
Efter en dags aktiviteter och lek med kompisarna kan hon sitta vid skrivbordet och skapa med färg, papper och lim småsneglandes på tv:n.

Nu när hon kom in på sitt rum tittade hon inte ens åt skrivbordet och målningen hon började på imorse utan sjönk direkt ned i fåtöljen och drog filten över sig ledsen över att hon inte kan leka med någon och inte heller sova över hos farmor och farfar som var planerat imorgon.

Jag som lätt blir nojig när sjukdomarna knackar dörr tycker detta är en jobbig situation.
Fröken meddelade dessutom att idag hade även en klasskompis fått bli hämtad då hon visade tecken på magsjuka.
Jag vet att det finns långt mycket värre sjukdomar att ha än magsjuka men vår familj har varit förskonade mot sådana. Jag har däremot en eskalerande oro, smått ångest, för denna vidriga äckelsjukdomen som drar över i stort sett allt och alla och som ibland vägrar att lämna hemmet efter en omgång utan kan få för sig att börja om pånytt när man trodde det började ljusna.
När det nu finns i W:s klass och folk runt omkring oss börjar insjukna så risken för att vi ska få det och då också min ångest.

Är W sjuk blir oftast M sjuk.
Jag jobbar en hel del i helgen, både lördag och söndag.
På måndag inleds en ny fas i vårt och framförallt lilla M:s liv. Då börjar inskolningen på förskolan.
Hur kommer det att gå. Kommer M att trivas i den nya miljön tillsammans med de nya kompisar. Kommer han, och vi, att trivas med personalen.
Hur kommer han att reagera på att bli lämnad där.
Hur många dagar kommer det att ta innan den första sjukdomsattacken med förkylningar, falsk krupp eller maginfluensa slår sina klor i honom.
Som nyss återkommen till arbetet efter att ha varit föräldraledig jobbandes med att försöka bygga upp två barnkörer och en ungdomskör som totalt fallit i spillror är det inte så himla bra att behöva vabba titt som tätt.

Normalt är att ett barn mellan ett till tre år har sex till åtta snuvor eller övre luftvägsinfektioner per år och en del känsliga barn kan drabbas upp till tolv till femton gånger om året.
Det vill säga en gång i månaden!

Nu ska jag plocka fram passionsfrukter, physalis och glass till W.
C-vitaminrikt och gott när man inte känner sig pigg och sen håller jag tummarna stenhårt för att det bara blir förkylning här i helgen och ingen äckelkräksjuka!



Kommentera
Postat av: Lottis

Här har ÄCKEL-sjukan avslutats, D den boven var inte ens hemma under kräk perioden. DU skall se att inskolningen kommer gå toppen, bara du som förälder visar dig possitiv...de är ju som små känselbarrometrar de små. Hälsa W och hoppas hon kryar på sej!



kram kram

2010-02-05 @ 15:46:55
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: annica

Hoppas verkligen att ni slipper magsjuka, det är inget trevligt :/



Ha en fin helg!

2010-02-05 @ 15:49:45
URL: http://familjenbranting.blogg.se/
Postat av: Julia

Hejsan!



Fin header!^^



Hälsningar /Julia

2010-02-05 @ 17:28:57
URL: http://kyoshogirl.blogg.se/
Postat av: jenny

Hoppas det inte blir någe mer för W.

Trevlig helg!!

2010-02-05 @ 17:49:16
URL: http://jennyshus.webblogg.se/
Postat av: Camilla

Jag vet precis vad du pratar om...

Hade en tjej i E&F:s klass som var hemma för magsjuka härom dagen.

En av E&F:s bästa kompis.

Trodde att det var kört..

Men det verka ha gått bra.

Hörde med fröken idag och alla barn hade varit på plats dom senaste dagarna förutom hon som var magsjuk.

Så det låter ju bra....

2010-02-05 @ 18:16:15
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: Therése

Jag blir också helnojjig så fort jag bara hör talas om magsjuka...min största fasa!!

Ligger hellre däckad en vecka i förkylning än ett dygn med magsjuka!



Jag håller tummen för att ni slipper det nu...

och att ni får en mysig fredagskväll ;-)

Kram!

2010-02-05 @ 18:45:50
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Stina

Magsjuka är också min stora fasa (man kan ju tycka att om man spytt 9 månader i sträck när man var gravid så borde man vara härdad men det tvärtom, vill aldrig någonsin mer åka "gustavsbergsbussen"). Jag är nu mitt uppe i inskolningen av min dotter, vi började 11 januari. Vi har totalt varit där vid 7 tillfällen sedan dess. Så fort vi kommer innanför dörren så blir vi förkylda och får gå hem i någon vecka. Iofs var jag rätt glad att vi var hemma med förkylning den här veckan för nu härjade visst kräksjukan därborta brrrr



Hoppas W kryar på sig snabbt! //Stina

2010-02-05 @ 19:51:56
URL: http://stilok.wordpress.com
Postat av: mo

Nej det är aldrig roligt när barnen är sjuka, speciellt när de är små för då blir man ännu oroligare....Hoppas hon kryar på dig fort, kramar o ha en skön helg (sjukfri)

2010-02-05 @ 20:07:45
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: sofi

Hoppas ni slipper magsjukan... Trevlig helg! kram

2010-02-05 @ 22:05:29
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Linda

Hoppas verkligen inte att det är början till en magsjuka W fått, håller mina tummar att det är något snabbt övergående.

Önskar er en riktigt härligt helg, Kramar

2010-02-05 @ 22:46:40
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Angelica

Hoppas verkligen att ni klarar er från magsjuka. Vi har (peppar, peppar) klarat oss från den hela vintern trots att de har gått på dagis.



Ha en trevlig helg!

2010-02-06 @ 00:09:19
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Popprinsessan

Hoppas att alla mår bättre idag!

jag går också bara och "väntar" med fasa på den där kräksjukan. Vi har också, peppar, peppar, varit ganska förskonade mot sådana bacillusker så jag gissar att nu är det säkert vår tur.. Men som sagt, jag håller tummarna för både er och för oss själva och hoppas att ni får en skön helg!

Postat av: Camilla E Lindström, En mammas dagbok ♥

Hoppas att ni klarar er, det finns inget värre än magis. Hade det funnits ett vaccin mot detta hade jag stått först i kön, garanterat!



Blir det melodifestivalen ikväll?



Trevlig lördag ♥

Mvh Camilla

2010-02-06 @ 13:35:20
URL: http://emring.blogspot.com
Postat av: Dorothea - Tvillingmamma & Gravid

Hallå.

Ja jag har faktiskt också enbart hört bra ang. kavat. Så jag tror nog vi ska bli nöjda =)

2010-02-06 @ 19:07:20
URL: http://www.alltforforaldrar.se/theans/
Postat av: Livet i byn

Nu får jag hoppas ni slipper vara sjuka mer, det tär så innerligt på krafterna både för barn och föräldrar.



~Livet i byn

2010-02-06 @ 19:24:57
URL: http://livetibyn.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0