Sjuk på fritids

Så kom då det där samtalet som jag liksom gått och väntat på i dessa sjuktider.
Efter en något komprimerad arbetsvecka pga M:s inskolning (tur att man har en förstående och arbetsledare som både litar på och faktiskt ser vad jag gör på mitt arbete) satt jag igår eftermiddag och vek och stoppade 200 brev i kuvert till områdets alla barn i åldrarna åtta och tio år gamla med en förfrågan om de ville sjunga i kör.
Jag stressade för att jag hade en hel del andra saker jag var tvungen att ta tag i.
Då ringde de från fritids och bad oss komma och hämta W som satt i kapprummet och hade ont i magen och mådde illa.

Med hjälp av vänligt sinnade arbetskamrater hann jag färdigt med utskicket och kastade mig sen hem.
L som var på väg att hämta en liten skrutt som sovit själv på förskolan för första gången droppade M hos farfar som var hemma hos oss och åkte sen till fritids. 

Jag och L möttes i dörren, jag var uppe i varv dels för att jag stressat med utskicket men framförallt för det stora obehag som kräksjukan ger mig, och han för att han var sen till jobbet.
Farfar åkte hem och jag kopplade på autopiloten.

Ut i garaget efter en hink, handduk vid sängkanten, vattenglas, saftglas och hushållspapper.
W som låg och halvslumrade i sängen upplyste jag om att hinken var på plats och att hon ropar när hon behöver hjälp.

Själv bytte jag handdukar i köket, ställde fram handspriten, proppade i mig vitpepparkorn och hängde munskyddet runt halsen.
Låter kanske en smula galet (!) men att stå lutad över en hink i ett moln av W:s kräkbaciller är något jag inte känner mig så bekväm i. Då känns det helt klart en smula bättre att ha munskyddet på vid kräkning samt när hinken ska tömmas.
Dessutom vinner ingen i familjen på att jag blir sjuk så för mig är det naturligt att göra allt som står i min makt att inte bli det. Kanske hjälper inte munskyddet ett dugg men det känns iallafall bättre när jag är mitt uppe i det.

Indränkt i handsprit satte jag mig för att ge M sin mellanmålsgröt.
Lagom till när vi var klara ropade W första gången.
Sen höll det på så var trettioende minut i åtta timmar.

Under natten kom hon upp några gånger och ville ha vatten eller att jag skulle stå i hallen när hon var på toa och kissade.
Jag hade ställt in ett vattenglas till henne tidigare under kvällen som var tänkt att hon kunde ha under natten. Efter alla kräkningarna så hinkade hon i sig det direkt och det kom självklart upp igen.
Så inatt när hon vaknade gav jag henne två matskedar vatten vid varje tillfälle för att det inte skulle bli för mycket för magen.

Det är nästan två år sen som hon var riktigt magsjuk, det hon drabbades av förra året var en så extremt mild och kort variant så den räknar jag inte ens, och jag förundras över hur otroligt duktig hon är och hur bra hon hanterar situationen.

Hon har varit ledsen över att hon är sjuk och att det är jobbigt att kräkas men hon har skött det hela själv.
Jag har bara behövt stått bredvid, gett henne papper, strukit henne över ryggen om hon velat det och tömt hinken.
Igårkväll mellan två episoder ropade hon på mig. Blek och med trötta stora bruna ögon frågade hon mig vad det var för sjukdom hon hade och om det fanns någon medicin att ta mot den.
När jag sa att det är magsjuka hon har så blev hon jätteledsen och berättade att en pojke i hennes klass har det men att hon har tvättat händerna jättemycket.

Idag har hon ätit ett Mariekex, några skedar Proviva, fått i sig vatten, saft och en halv pannkaka. Det är inte mycket men det märks att hon mår lite bättre allt eftersom timmarna går.
Hon har legat och sovit, vilat, sett på tv/film och spelat Nintendo hela dagen. Jag tror att hon tycker att det är skönt att vara på sitt rum där det är lungt och sen vet hon att M klänger på henne om hon kommer ut och det tycker hon är jobbigt när hon inte mår bra.
Jag har sagt till henne att hon ska försöka tänka på att inte vara nära M vilket alltså än så länge går väldigt bra. 

Min oro för att han ska få kräksjukan (minns hur jobbigt det var när han var sjuk en hel vecka i mars förra året) är ännu inte skyhög eftersom W sköter det hela så bra och vi andra är extremt noga med hygienen nu. 
Förhoppningar är att vi alla ska klara oss men det vore nästan konstigt när det är såpasss smittsamt som det är.
De närmsta dygnen lär utvisa hur det blir med den saken.

Nu ska jag servera middag till en smågrinig liten skrutt som ännu en gång har fått avbryta sin inskolning. Idag har han nog saknat att inte få vara där för de tre senaste dagarna har gått väldigt bra. Han äter lunch alldeles själv. Verkar ha fått känslor för inskolningsfröken och både myser och leker med henne. Igår deltog han för första gången på vilan och det gick alldeles utmärkt så det känns så bra men som sagt lite tungt att vi än en gång fick avbryta processen.

Nä, middag var det och nog om min tråkiga vardag.

Ha en trevlig fredagkväll!



Kommentera
Postat av: __Bavaria__

Lilla gumman... Fy för magsjuka... :(



Hoppas ni andra slipper iaf.



kraaam

2010-02-19 @ 18:05:22
Postat av: Pernilla

Ja, jag vet hur det känns... Både Theo och Kasper har haft det den här veckan, vi har VAB:at hela veckan... Theo är precis som W jätteduktig, sköter det hela själv och kräks i hinken... Värre då med en 1,5 åring som ju inte direkt säger till innan.... Kasper kräktes, utan direkt förvarning en gång i halvtimmen i 8 timmar han oxå... Hu. Förfärlig sjuka det där... Hoppas ni andra klarar er!



Kram!

2010-02-19 @ 19:42:01
URL: http://lycklig.org
Postat av: annica

å nej!!! hoppas att det snart går över. KRAM

2010-02-19 @ 21:13:57
URL: http://www.branting.org
Postat av: Lottis

uschamejen....Hoppas hon krya sig och att ni SLIIPPER, D slapp här hemma och jag blev tyvärr betydligt sjukare än A....



Tur arr jag ubre ringde och frågade om fika då...

Vi fpr höras näör akla är friska...det var LÄNGE sedan n....



Kram kram

2010-02-19 @ 21:18:40
URL: http://lottis.brohede.se
Postat av: Linda

Men usch och fy, hoppas hon snart kryar på sig och att ni andra slipper insjukna, Kramar

2010-02-19 @ 22:06:52
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Jenny

Usch och fy stackars liten... :-( Vår tjej hade precis som er innan jul, och gravid som man är fick man detsamma på jul. Hoppas det var det för denna vinter - den värsta av all sjuka... Kram och krya på er!

2010-02-19 @ 22:15:55
URL: http://pyssligajakobs.blogg.se/
Postat av: Camilla

Oh, stackas er..

Så kom dem då.

Men så duktig tjej du har. Då blir ju allt mycket lättare.

Tror inte mina skulle vara så duktiga.

Krya på er. Och tänk så att du kommer ni inte få den på ett tag.

2010-02-19 @ 22:35:25
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: AKP

Stackars liten =(

Men såå duktig!

Hoppas ni andra klarar er!

KRAM

2010-02-20 @ 08:58:32
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: sofi

Stackars liten. Fy för magsjukan.... Hoppas hon kryar på sig och att ni andra slipper få den. Kram på er!

2010-02-21 @ 08:33:08
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: cecilia

lämnar ett avtryck så att du vet att jag kikat in.

2010-02-21 @ 12:45:59
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: MammasRussin

...kikar in och hoppas att inte fler blivit dåliga....magsjuka är det värsta, har förstått att du hatar detta lika mkt som jag :-) Håller tummarna på att W är pigg nu igen!

KRAMIS

PS Tack för att du är så gullig o kikar in hos mig, har inte hänt så mkt där på sistone....DS

2010-02-21 @ 21:19:25
URL: http://mammasrussin.blogspot.com/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0