Kycklingspett & Dumlemousse

Efter helgens goda förklarar jag nu krig mot suget efter smarriga såser och sötsaker.
Hur svårt kan det egentligen va att avstå ifrån onyttigheter när suget sätter in!? Det är ju ett ganska kortvarigt sug om man tänker efter och som går att stilla på annat sätt än att trycka i sig godis eller chips.

Nä nu skriver jag kontrakt med mig själv om ett mer behagligt och kontrollerat ätande sex dagar i veckan. Den sjunde tänker jag äta sådant jag tycker extra mycket om. 
Tycker att orden "unna mig något" är bra konstigt. Om man kämpar på för att må bättre ska man då belöna sig med mat!?
Det finns så mycket annat på shoppinglistan som jag vill ha och som jag då hellre belönar mig med om det skulle behövas. Den största belöningen är väl att man mår bättre med/i sig själv och då vore det ju konstigt att trycka i sig något när det är just det man kämpat för hela veckan.

Som sagt, jag ställer in mig på att tänka över mitt matintag sex dagar, den sjunde äter och dricker jag sådant som jag tycker lite extra om och dagen därefter är det stopp. Ingen fortsättning med inställningen att "nu har jag redan ätit det där och det där så då kan jag likaså fortsätta att äta...".

Här hemma äter vi ofta ungsrostade grönsaker. Supergott med lite olivolja, salt, peppar och några droppar sirap på.
I lördags blev det kycklingspett och Icas egna (och mycket goda) pepparbearnaise.
Till dessert provade jag ett nytt recept, en Dumlemousse med nötbräck, som var fantastisk god.



Bilder:Privata©HUSnrNIO

Recept på Dumlemousse 4 port

Detta behövs:
Dumlemousse:
1 påse dumlekolor
3 dl vispgrädde

Nötbräck:
4 msk strösocker
2 msk smör
En rejäl näve blandade nötter. Vi använde pekannötter, pistagenötter och cashewnötter.

Så här gör du:
Klipp dumlekolorna i bitar och lägg i en bunke. Värm grädden i en kastrull. När den börjar koka så häll den över dumlebitarna och rör tills allt har smält. In i kylen över natten eller låt den stå i kylen så många timmar att den blir riktigt kall annars går den inte att vispa (fast vi fuskade och ställde vår i frysen så det blev en krämig dumleglass karaktär på den).

Lägg socker, smör och nötterna i en stekpanna på medelvärme. Rör försiktigt då och då. När sockret smält och börjar bli brunt så häll ut nötblandningen på bakpapper och låt svalna. Krossa det sedan grovt med kniv.

Ta fram dumlesmeten och vispa med elvisp till önskad konsistens.
Lägg upp i portionsglas eller skålar och strö nötkrosset över.
Ljuvligt gott!

Receptet kommer från Bloggfamiljen.se


Strax dax att hämta lille skrutt på dagis.
Idag har inskolningstiden utökats ytterligare och han har ätit både frukost och lunch där och förhoppningsvis har han även sovit middag.
Ska bli spännande att höra hur det har gått. Det borde dock ha gått bra för annars hade de ju ringt till mig.
Jag har tillbringat förmiddagen på jobbet men har haft stenkoll på mina mobiler ifall de skulle ringa...

Ha en trevlig eftermiddag!



Kommentera
Postat av: Ensamma mamman

Ja de är verkligen konstigt de där. Jag har så svårt att hålla mig borta från godsaker. Fast jag har väldigt dåligt med pengar och de finns så mycket som jag behöver lägger jag pengarna på godis istället. Va konstig man är. Om jag la av med godiset (i alla fall i veckorn) skulle jag spara massa pengar. och dessutom må mycket bättre, orka leka mer med sonen och fixa pluggandet bättre. Kram

2010-02-22 @ 14:15:50
URL: http://mittlilla-kaos.blogspot.com
Postat av: Knaada

Mums! Det receptet sparar jag. Men innan jag vågar prova ska jag nog ta en tur till tandläkarn och täppa igen det där hålet :)

2010-02-22 @ 15:54:56
URL: http://knaada.com
Postat av: Lottis

Blir så sugen på att prova receptet :)

2010-02-22 @ 16:14:41
URL: http://lottis.brohede.se
Postat av: Popprinsessan

Blir väldigt sugen på att testa moussen.. men jag försöker ju också hålla igen... Och den här veckan blir det nog mycket av det goda ändå.. Puh! Jag får helt enkelt spara receptet till en annan vecka :-D

Postat av: junitjej

Så hungrig jag blev helt plötsligt!!

2010-02-22 @ 19:19:40
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Så gott det ser ut! Så roligt att testa nya recept! :)

Smart koncept att äta vad man vill en dag i veckan tycker jag.



Kram Elin!

2010-02-22 @ 20:18:17
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Rebeccas.se

Mmm, gott!

2010-02-22 @ 21:22:24
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: AKP

JÖsses! Kycklingen såg läskigt god ut asså!! ^^ suuugen

2010-02-22 @ 22:51:20
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Sara

Ugnsrostade grönsaker är riktigt gott! Dumlemousse lät inte helt fel det heller :)

2010-02-23 @ 00:29:02
URL: http://milktonium.blogg.se/
Postat av: annica

lät supergott och det är supergott -men sött!

Jag brukar göra sån där dumleganache och ha i mellan tårtlagren.

2010-02-23 @ 20:00:17
URL: http://www.branting.org
Postat av: freja

åh va gott! lagade precis en rätt smaklös middag.. blä.. haha

2010-03-03 @ 17:56:20
URL: http://stocktownstories.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0