Ut med mattorna och in med den plastade frottén

Blev en ofrivillig paus på några dagar ifrån bloggandet.
Jag är så hiskeligt trött.
Nu har det snart gått åtta veckor sedan jag började att arbeta igen efter föräldraledigheten och jag tror att det börjar kännas i min kropp.

Under dessa åtta veckor har jag haft några lite större jobbsaker som tagit mycket energi ur min kropp genom att jag varit smått nervös (imorgon ytterligare en sak som jag är långt ifrån cool inför), W har börjat på fritids, M har inskolats på dagis och barnen har varit sjuka varsin vecka.
När sjukdomarna griper sig tag hos oss är det väl som hos alla att det blir prat om vem som ska vaba och när det inte fungerar att vara hemma med febriga barn så måste andra lösningar kommas på.
Farmor och farfar har åter igen ställt upp och funnits där för barnen och oss.

Förra torsdagen blev ju W kräksjuk. En stor portion energi från mig har gått åt till att ta hand om henne och hålla henne borta ifrån oss andra. 
Jag har försökt att ha koll på M så han inte skulle bli för närgången med W de stunder som de vistades på samma plats samtidigt i huset.
Min oro för att han ska bli sjuk samt att jag själv ska bli sjuk har varit enorm. Jag avskyr verkligen den där sjukan!

Om ni tycker att jag ältar så klicka er vidare nu för detta är en liten del av mitt liv och mina tankar för stunden.

Två timmar efter mit inlägg i tisdags om pappan som ville droppa sin son på skolan när storebror låg hemma och ulkade var det M:s tur att spy.

Vid det laget, nästan fem dygn efter att W blev sjuk, hade jag börjat tro att vi klarat oss.
De där tankarna grundade jag på att W hade skött sig så otroligt mästerligt när hon var sjuk.
Men icke.
Han kräktes första gången sittandes på skötbordet med full vintremundering på sig.
Jag skulle precis ta av honom ytterkläderna när han började kväljas (visst säger vi klökas hemma i skåne?!) och på en sekund, utan att jag fick fatt i någon handduk eller trasa, stod jag med kräk i mina händer.
Min förlamning bröts och kräkautopiloten kopplades åter igen på.
Trasa fram, av med kläderna, skrubba mina händer osv.
På två minuter var tvättmaskinen i full gång och mattorna i huset bortplockade.

Därefter följde några intensiva timmar (sicken skillnad det är mellan en magsjuk ett och ett halvtåring och en sexåring).
Klockan sju deckade skrutten i soffan på den plastade frotén och vaknade inte förrän halv tolv.
Då hade vi nästan sett färdigt Bröllopsfotografen och var redo för sängen.
M skrek hysteriskt i en halvtimme efter vatten och gick omkring och dunkade huvudet i kylskåpsdörren med jämna mellanrum.
Vid tolv bäddade L ner honom i spjälsängen varpå han somnade och sov till halv sju morgonen därpå.

Sen sju i tisdags kväll har han inte kräkt. Han är inte lös i magen och imorgon har det alltså gått två och ett halvt dygn sen den sista kräkningen och därmed är han välkommen tillbaks till dagis.
L har vabat i två dagar då jag haft en massa inbokat på jobbet. Det har jag även imorgon och L likaså så därför blir det dagis för M.

Både W och M har haft realtivt lindriga magsjukor vilket jag självklart är tacksam för men jag kan inte låta bli att tänka på att man kan drabbas flera gånger av detta vidriga och nästa gång kanske det inte blir så lättöverkomligt.
Själv är jag ledig i helgen och då M kräktes rakt på mig så känns det som att jag går omkring som en tickande bomb och bara väntar på att skiten ska bryta ut.
Det handlar inte om om utan när jag blir sjuk och kommer då barnen att få det igen. Enligt fakta så kan man få sjukan hur många gånger som helst. Det räcker att du kommer i kontakt med någon som har smittan. Fysiskt men även genom luften går det att bli smittad om du står tillräckligt nära.

Vi har hållit W hemma från skolan men jag har jobbat under dessa dagarna.
Jag valde att ta upp ämnet med min arbetsledare som så klokt påpekade att det är skillnad på barn coh vuxna.
Som vuxen kan du välja att sköta din hygien extra noga när du har ett magsjukt barn hemma. Du kan även välja att inte vara närgången mot andra människor.
Till detta kan jag lägga både intag av Proviva, vitpepparkorn och whiskyshotar.
Man kan oftast inte isolera en hel familj i dagens samhälle även om vuxna smittar precis som barnen men man kan visa hänsyn till sina medmänniskor ändå.

På W:s skola har vi nu fått information om att det går magsjuka och samtliga uppmanas att vara extra noga med handhygienen. Det står att vi ska tvätta händerna noga och ofta och använda alcogel som är det finare namnet på det vi kort och gott kallar sprit här hemma.

För er som vill läsa fakta så kan man hitta en del om vinterkräksjuka, inkubationstider, hur man skyddar sig m.m. på maginfluensa.com.

Nog om detta.
Nu ska jag snart gå och lägga mig. Imorgon är det den här veckans sista arbetsdag för i helgen är jag ledig. Så otroligt skönt.
Gonatt.



Kommentera
Postat av: Popprinsessan

Japp, klökas :-)



Usch och fy för kräksjuka! Jag håller tummarna för att ni slipper allt nu och vaknar upp friska och glada imorgon!



Varifrån Skåne är du ifrån?

Postat av: lukes

En fråga: Äger du ett par höga klackskor? Brukar du ofta gå i höga klackskor? :)

2010-02-25 @ 23:34:07
URL: http://lukes.devote.se
Postat av: Annelie

Men fy tusan era stackare. :(

Hoppas ni nu får ha en frisk helg!



Trevlig helg!

2010-02-26 @ 00:25:16
URL: http://dansbanegatan.blogg.se/
Postat av: Elin - Ett hus till oss

va vad hemskt det är med magsjuka! Förstår att du känner dig trött efter allt. Hoppas ni får vila upp er ordentligt nu!



Kram elin!

2010-02-26 @ 07:40:04
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Helen

Krya på er och hoppas du snart vänjer dig vid ett annat liv med arbete. Tar lite tid att vänja om sig.

Kram

2010-02-26 @ 07:50:08
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag avskyr också dessa baciller och känner mig nästan "spyfärdig" när jag hör talas om att andra har "smetan". Det är säkert ingen tröst men jag kan säga att småbarnsåren är helt annorlunda även på denna kräksjukafront mot när barnen kommer upp en bit. I början har de ju inget motstånd mot den endaste lilla bacill utan måste få immunitet mot alla sorters baciller.

Att hindra sjukan inom familjen är nog en omöjlighet?

Vet år då jag inte hade jobbat många dagar i februari-mars om jag inte hade haft en guldfarmor som rykt in!!!

Med stor längtan efter våren då inte bara snön lättar utan även bacillerna. ;)

2010-02-26 @ 09:05:27
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Jag är också rädd för denna hemska sjuka... vill bara klargöra att vinterkräksjukan smittar inte genom in och ut andningsluften. Torkade viruspartiklar kan virvla upp i luften och då kan man andas in det. Annars är det ju en droppsmitta..

Vill tipsa om en bra sida, www.emetofobi.se

2010-02-26 @ 09:34:52
URL: http://madeleinebergman.blogspot.com
Postat av: Camilla

Jag har hört och LÄST många gånger att man inte kan få samma kräksjuka flera gånger.

Man är imnun ett bra dag efter.

Så när det går runt i familjen är det ny kräkhistoria som kommit.

2010-02-26 @ 10:25:37
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: sofi

Krya på er... Än så länge har vi sluppit magsjukan men förskyldningen sitter forfrande i. Ha en bra helg! Kram Sofi

2010-02-26 @ 10:51:54
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: hemmabloggaren

Gud vad du kämpar. Själv räknar jag mer eller mindre att hela familjen kommer att åka på det minst en gång om året. Allt annat är ren bonus :D

2010-02-26 @ 14:08:54
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com
Postat av: Linda

Stackars liten:( skönt det var en lindrig variant som snabbt gick över.

Men visst blir det ett evigt trixande med vem som ska vabba, här hemma blir det oftast först till kvar då båda gärna tar en dag hemma med barnen:) trots att dom är sjuka.

Hooppas ni får en skön ledig helg tillsammans, Kram

2010-02-26 @ 19:45:18
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: __Bavaria__

Blä för mer magsjuka... :(



Skönt ändå att det gick fort över...

2010-02-26 @ 22:38:10

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0