Ett rosa skimmer

Vaknade halv sex imorse av att jag satt upp i sängen.
Var kallsvettig med magont och det kändes som att jag inte fick någon luft.
En mindre ångestattack.
L försökte övertala mig till att jag skulle hinna med allt som snurrade i huvudet under dagen och kunde lägga mig ner och somna om de 90 minuterna som återstod innan klockan skulle ringa.

Tankarna malde på och att slumra om var totalt uteslutet.
Jag gick ner och satte på datorn, gjorde mig en kopp kaffe och började läsa igenom papprena vi fått från kommunen om fritidsplats.
Konstaterade mumlandes vad det är som ska fyllas i och gick sen vidare till mappen från M:s förskola.

När detta var gjort tog jag itu med lite betalningar och skickade iväg en hel bunt med mail.
Tog fram ett kollegieblock och skrev ner samtliga tavelbeställningar med både namn och kundens färgval så nu ska de bli gjorda idag och förhoppningsvis kan jag få dem printade under morgondagen och lyckas få iväg dem med posten den här veckan.

Magontet mildrades något och jag kände mig nästan som en normal människa igen lagom till det var dax att väcka barnen.
Medan jag hjälpte W att klä på sig markerade M på sitt vanliga vis, dvs med ihärdiga och långdragna illvrål, att även han var vaken.
W har kvar hosta efter helgens förkylning så hon fick lov att stanna hemma från skolan idag. Jag tycker att det är bättre att man stannnar hemma en dag extra och kanske lyckas undvika att drabbas av omtag. 

Klockan nio klev vi för första gången in på M:s förskola.
Dag ett av två veckors inskolning hade startat.
Efter rundvisning av lokalerna på denna ganska mysiga skolbyggnad blev vi sittandes i ett utav lekrummen.
Vi satt och pratade och tillsammans med personalen iaktog vi M som lekte vid sidan om oss.
Samling på röda mattan med bl.a sångstund och sen serverades det banan till barnen. Därefter var det dax för oss att säga hej då. Vårt första möte med förskolan var avklarat.
Imorgon ska vi vara där mellan nio och tio medans det på onsdag blir lite längre vistelse för M.

En liten del av morgonens ångestkänslor berodde nog även på hela den här fasen som vi inleder idag.
En tid med mycket känslor i omlopp.
Förhoppningar om att allt ska gå bra och barnen ska trivas. En tidbörjar på fritids  som innebär en hel del pusslande för att få ihop arbetstider med inskolnings- och skoltider samtidigt som det är en tid när den otäcka vinterkräksjukan härjar runt omkring oss och skapar en väldig oro i mig.

M börjar i förskolan och W ska börja på fritids under den här veckan.
En ny fas i mitt liv inleds. Barnen ska vara på sitt för att jag ska kunna ägna mig åt att jobba.
Det känns lite kämpigt att lämna tiden av mammaledig bakom mig. Tiden som småbarnsmamma i urtvättade mysbyxor dagarna i ända är lite va ett minne blott.
Aldrig har ett minne innehållandes ett par grå slitna mysbyxor varit så rosaskimrande som just nu...


Kommentera
Postat av: AKP

Fick du inte mitt svar om bilderna? :OOO



Jag beskär alltid bilderna till "att passa bloggen" innan jag lägger upp dom =) I mitt fall 700px breda =)

2010-02-08 @ 13:50:30
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

hi, hi ja du, jag känner mig så väl igen i känslan när jag började jobba efter ledigheten med Luran. Så nu njuter jag verkligen av varje dag... Och du må tro att jag är jublande glad över badrocksängeln, har nypit mig i armen flera gånger!

Stor kram!

2010-02-08 @ 15:02:52
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Therese

Håller med om kräksjukan...är också nervös för det...men försöker intala mig att vi tar det när och om det kommer....men inte så lätt när man fullkomligt hatar det där med magsjuka! Pajen låter strange håller med....men det är mumma!! Ha en skön måndag du med



Kram

2010-02-08 @ 15:15:46
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
Postat av: Malin B

Det är verkligen en brytningstid när nya rutiner ska in i familjelivet. Det tar mycket ork och energi innan alla är "på banan". Eller om det kanske är så att det är mamman som tänker och grubblar för mycket? Så var det nog hos oss också...

Men du! Det ordnar sig!!!

2010-02-08 @ 15:59:01
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan, jag har länkat till dig från min blogg. Hoppas det är ok annars får du gärna höra av dig så fixar jag det!



Ny adress :D



kram kram

2010-02-08 @ 20:53:07
URL: http://lottis.brohede.se
Postat av: Linda

Förstår det känns som ett stort steg, mycket nytt för både er vuxna och barnen, hoppas barnen ska trivas bra på både fritids och förskola, det tycker iaf jag gör mycket, då kan man som mamma/pappa slappna av på ett annat sätt.

Ni ska se ni snart är inne i rutinerna på ert "nya" liv.

Kramar

2010-02-08 @ 21:58:11
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: carro

Inskolning.. oj oj.. får lite små ångest då ja läser. Iförsig är de ett tag kvar för våran del.. men hoppas de kommer gå bra för er iaf =)

2010-02-09 @ 11:19:43
URL: http://carolinejonsson84.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0