Pulvermos & hans mjuka kind mot min

Tänk så det är.
Lilla sötloppan, han som fick extranamnet skrutteli efter den där sången som W lärde sig på dagis en dag i november månad 2008 och som hon sjöng om och om igen här hemma till sin två månader gamla lillebrors stora glädje.

Han som är det charmigaste som finns med sina bångstyriga lockar och stora leende.
Som nästan aldrig tar sig fram gåendes utan springer. Som om att han inte vill missa något av allt det roliga livet bjuder på.
Som knäpper på radion i köket och tar tag med sina händer på fönsterbänken och sen börjar dansa loss med gungande stil från sida till sida och upp och ner.
Länge kan han stå så och älska musiken som strömmar från någon radiokanal.

Han som tankar trygghet i mitt nackhår. Lindar in sina fingrar och gnider håret mellan dem så att jag liknar en risbuske i nacken.
Han som vill ligga nära nära, gärna på mig, när vi vilar (de korta stunder som han lyckas vara lugn).

Teknikgrejer, knappar, skruvar är favoritsakerna. Uppfinningsrik till tusen är han då han så fort han får tag i mitt silverhalsband med hjärta och sätter sig vid trappgrinden och med hjärtspetsen försöker skruva upp skruvarna i trappgrinden.

Denna underbara kille som snart är sexton månader gammal kan också göra en galen.

Varför måste han vara i alla skåp och plocka ut saker. Varför är det så kul att sprida choklad- och pulvermos på mattan.
Varför går han omkring och spottar så fort han kliver in på en toalett eller kommer i närheten av en diskho.
Varför springer han bara iväg, gatan ner, när man släpper ut honom.
Varför börjar hans morgnar med illvrål och gråtattacker varje dag mellan fem och sex.
Varför gömmer han batterier i brödrosten och stoppar soda streamerns flaskkorkar i tvättmaskinen eller stänger av dvd:n och sätter på surroundsystemet så att det tjuter över hela vårt område.
Varför älskar han att äta Nezeril och att kasta hela ovanvåningens inredning nedför trappen.
Varför släpar han ut alla storasysters kläder ur byrlådorna och vill att man ska klä på honom dem när han i nästa stund sliter av sig dem. 

Sådana där tankar är inte svåra att ha när jag står där på trappen i sunkig t-shirt och än en gång får köksmattans pulverinnehåll över mig. 

En livlig kille med en stor upptäckarglädje, nyfikenhet och bestämda åsikter är vad vi har.
Utan att ännu ha talets förmåga har vi lärt oss att tolka ljuden han ger ifrån sig. Han förmedlar vad han vill och säger ljudligt ifrån när det är något han INTE vill.

När köksmattan åter ligger på sin plats på golvet ler han det där leendet igen. Sträcker sina händer mot mig, omfamnar min hals och trycker sin kind mot min.
Då vill jag trycka på paus en stund.
Tiden går så fort och minnet och den fysiska känslan av hur det känns att ha de där små händerna insnurrade i mitt hår, den lilla kroppen tryckt mot min, hans mjuka kind och blöta pussmun i mitt ansikte är så svårt att komma ihåg när åren rusar fort förbi.

Jag vill alltid minnas...♥

Bilder:Privata©HUSnrNIO

Igår fick M sin andra svininfluensaspruta och idag har han feber.
Vi gav honom alvedon för en timme sen och nu sover han tillsammans med L i dubbelsängen.
Känns lite extra i mammahjärtat att lämna honom när han inte mår bra...



Kommentera
Postat av: Sockenvägens Söta

Underbara sötis, och man känner värkligen kärleken och värmen du känner för dina barn, blir nästan rörd av att läsa det du skriver, men skyller på mina gravidhormoner ;-) Och ler gott istället åt att han har samma "ridstil" som min luran på ikea älgen :-) Kram!

2010-01-21 @ 08:54:36
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Annika

Förstår dig... känner samma sak.

Vill ibland bara frysa ögonblicket och kunna ta det fram det på riktigt längre fram liksom. Men man får ha det i minnet..

De är för härliga, men det går fort.

2010-01-21 @ 10:18:25
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Malin B

Det går fort, jag lovar! Fast det tänker man inte riktigt på i röran, men den andra biten - DEN bör alla minnas och bli nostalgiska åt.

Mamma KAN gå utan det minsta dåligt samvete när barnen har sin pappa hemma men jag vet hur det är när det inte är piggelina...

Superdupersöta bilder - som vanligt. =)

2010-01-21 @ 11:37:32
URL: http://malinbayard.blogg.
Postat av: Therese

Ja du de små rackarna kan driva en mot varmare platser.....:) Min lille hällde ut potatismjölspaketet 3 ggr innan kl var åtta här.....då blir man lite grinig!! Va lika dina barn är, jättesöta!!



Kramis

2010-01-21 @ 13:35:47
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
Postat av: Maria

Underbara bilder!

2010-01-23 @ 09:49:14
URL: http://www.glawe.se/blogg

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0