NattSKRÄCK

När M hade sovit en timme ungefär ikväll vaknade han och skrek som bara sjutton.
Läggningen tidigare gick bra, utan minsta lilla protest, vilket det oftast inte brukar göra nu förtiden. Framförallt inte när jag lägger honom då han är otroligt mammig.
Jag hade förberett mig på vilda protester men då de uteblev slappnade jag av och det kändes så skönt speciellt nu när L är bortrest och ingen hjälp finns att hämta från någon annan. 

Iallafall, efter en timme ungefär, skrek han.
Han låg och slängde sig från den ena sidan till den andra i spjälsängen. Alldeles svettig.
Otröstlig. 

Jag försökte att lägga rätt honom på sidan som han brukar vilja ligga när han ska somna. Det gick inte.
Jag strök på honom både på magen och i håret.
Det fungerade inte heller. Han skrek och skrek.

När jag tog upp honom kastade han sig nästan ur min famn.
Fortfarande skrikandes och att få honom att lyssna på lugnande ord och sånger var lönlöst.

M har betett sig så här flertalet gånger tidigare men nu var det ganska längesen så jag hade glömt bort och hur hemskt det känns att inte kunna trösta sitt eget barn. 
Ett tag trodde jag att han hade ont i magen som han vred sig och rabblade upp hela dagens matlista för mig själv men kunde inte komma på något som vi ätit som skulle vara annorlunda mot det vi brukar äta.

Efter en ganska lång stund vyssjande kunde jag lägga ner honom i sängen igen. Jag fortsatte att stryka honom försiktigt i håret och när han hade snurrat lite från den ena sidan till den andra blev han stilla.

Nu, efter att ha googlat och läst flera läkares uttalande på nätet, tror jag med största sannolikhet att han har nattskräck.
Jag har fått det tipset tidigare av en vän men inte kollat upp vad det egentligen är för något förrän nu.


NATTSKRÄCK:
- Nattskräck är en vanlig form av parasomni som kan drabba barn mellan tre och sex års ålder, men som kan förekomma så tidigt som vid nio månaders ålder. Tekniskt sett orsakas det av partiellt uppvaknande från icke-REM-sömn, eller icke-drömsömn.

- Barnet kan gny, snyfta, skrika, vara skräckslaget och kasta eller slå omkring sig. Det är vanligt att barnet ser vaket ut men ändå inte är nåbart

- Barnet kommer vanligtvis inte ihåg nattskräck morgonen efteråt. 

- En episod kan vara allt från 2-3 minuter till ungefär en halvtimme. Ett barn som har nattskräck kan inte lugnas (det kan vara skrämmande för föräldrarna, eftersom det verkar som om försök att lugna och trösta inte har någon effekt alls).

- Eftersom barnet har "fastnat" mellan två sömnfaser, kan du pröva att ge en flaska välling/mjölk för att underlätta övergång till djupare sömn. Ta upp barnet och gå till ett annat rum, exempelvis svalare. Prata lugnande till barnet, eller sjunga om du brukar göra det och det har en lugnande effekt (även på dig själv).
Om inget fungerar, är det viktigt att komma ihåg att barnet faktiskt inte är vaket. Det är inte alls säkert att ditt barn ens märker din närvaro.

- Inom 15-20 minuter brukar barnet ha lugnat sig och somnat om. Han eller hon kommer inte att komma ihåg det på morgonen och det är bäst att inte påminna om det. 

- Det finns saker du kan göra för att FÖREBYGGA NATTSKRÄCK. Sådana sömnstörningar är vanligare hos barn som går till sängs upprörda eller övertrötta. Låt ditt barn sova middag längre, eller sova längre på morgonen, eller lägg honom eller henne lite tidigare för att vara säker på att han eller hon får tillräckligt mycket sömn.

- Nattskräck tenderar att hända i början av natten, när ditt barn sovit 2-3 timmar. 
Har ditt barn nästintill nattligen besvär av nattskräck kan du också försöka förebygga genom att varsamt väcka ditt barn ungefär 15 minuter innan det vanligen börjar. Detta ändrar sömncykeln och brukar förhindra att barnet får nattskräck. 
Information hämtad från babycenter.com


Jag surfade också fram en artikel som jag kunde känna igen såväl M i, som mina egna känslor, tankar, och oro de gånger som nattskräcken är ett faktum.
Pojken i familjen, Alex, lider fortfarande av nattskräck nångång ibland trots att han nu är sju år men familjen har lärt sig hur de ska hantera och förebygga mot det.
Artikeln hittar nu här (scrolla ner en bit).



Kommentera
Postat av: Terese

Jag har också sökt på nattskräck och läst en del om det. Tror absolut att det är så att min kille har det också. Nu har det dock varit ganska lugnt i någon månad/månader så vi har inte försökt gjort något åt det. Får se om det kommer igen eller om det försvunnit helt nu.



Det är så otäckt och obehagligt när det kommer, man vet inte vad man ska göra. Om det är så att det fortsätter ska man ringa och rådfråga bvc eller sjukvården tror du? Eller räcker det med att gå efter de råd som du skrev upp ovanför? Det låter ju precis som att din son hade nattskräck igår!

2010-07-23 @ 14:24:16
URL: http://teresedenrara.blogg.se/
Postat av: Terese

Jag har också sökt på nattskräck och läst en del om det. Tror absolut att det är så att min kille har det också. Nu har det dock varit ganska lugnt i någon månad/månader så vi har inte försökt gjort något åt det. Får se om det kommer igen eller om det försvunnit helt nu.



Det är så otäckt och obehagligt när det kommer, man vet inte vad man ska göra. Om det är så att det fortsätter ska man ringa och rådfråga bvc eller sjukvården tror du? Eller räcker det med att gå efter de råd som du skrev upp ovanför? Det låter ju precis som att din son hade nattskräck igår!

2010-07-23 @ 14:24:49
URL: http://teresedenrara.blogg.se/
Postat av: Terese

Jag har också sökt på nattskräck och läst en del om det. Tror absolut att det är så att min kille har det också. Nu har det dock varit ganska lugnt i någon månad/månader så vi har inte försökt gjort något åt det. Får se om det kommer igen eller om det försvunnit helt nu.



Det är så otäckt och obehagligt när det kommer, man vet inte vad man ska göra. Om det är så att det fortsätter ska man ringa och rådfråga bvc eller sjukvården tror du? Eller räcker det med att gå efter de råd som du skrev upp ovanför? Det låter ju precis som att din son hade nattskräck igår!

2010-07-23 @ 14:25:08
URL: http://teresedenrara.blogg.se/
Postat av: freja

det där har hänt engla en gång.. skit läskigt! vega hade nått liknande för nån natt sen.. det gick inte att få kontakt med henne, helt omöjligt, och efter 5-10 min (svårt att säga.. det känns ju som en evighet) så lugnade hon ner sig och somnade..

2010-07-23 @ 17:18:33
URL: http://stocktownstories.blogg.se/
Postat av: Rebeccas.se

Usch ja, det där var inte alls kul. Alicia hade ju nattskräck som mindre, och det enda jag kunde göra var att finnas till hands, jag fick inte röra henne. Schemalagd väckning rådde dock bot på problemen för oss. Hoppas det går över snart!



Styrkekramar!

2010-07-25 @ 21:34:38
URL: http://www.rebeccas.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0