Atopiskt eksem & Lockig liten kille

Idag hade vi minsann turen med oss och fick den rödlätta, kvinnliga, doktorn som är en favorit hos mig (om jag nu ska använda ordet favorit i sjukvårds sammanhang) då jag tycker att hon är bra med såväl stora som små patienter.

M har, som jag skrivit om tidigare, atopiskt eksem, det är något som även W och jag har.
De senaste månaderna har han fått röda prickar som kliar och blivit till små sår även på vristerna, armbågarna och på halva rumpan.

Dessa utslag har inte sett ut som eksemet i armvecken och på fingrarna och med tanke på att vi vistats i solen så har jag trott att det har varit något annat.
Det är det inte.
En anledning till att eksemet inte ser ut på samma sätt är att han stoppar sina fingrar i munnen väldigt ofta och suger/biter på dem och då blir det eksemet väldigt utsatt.

Vi fick utskrivet Aerius som är en oral lösning som han ska dricka två timmar före läggdax. Förhoppningsvis kommer detta att ge honom mindre nattliga eksembesvär och en mer rofylld sömn som i sin tur leder till ett gladare och muntrare barn dagtid.
Om detta inte hjälper skulle vi få utskrivet en starkare variant men som fungerar på samma sätt men då den kan ge lite reaktioner på magen ville hon först att vi skulle prova den mildare lösningen.

I kombination med detta ska vi nu smörja in honom kvällstid med Elocon som är en starkare kräm än Emovaten som vi använt nu men som inte hjälper på det kraftiga eksemet som M har just nu.

Som pricken över i:et ska vi givetvis fortsätta kleta in honom med mjukgörande kräm ur pumpen två gånger dagligen.
Hon tyckte också att jag kunde trä på honom bomullshandskar när han väl somnat för natten för att hindra honom ifrån att riva sönder sig då det lätt blir infektion i ekemsår och det är INTE bra att få om man kan slippa.

Jag vet att det kunde varit värre, det finns så många alllvarliga sjukdomar, men jag kan ändå inte låta bli att känna sorg över att mitt lilla barn (båda barnen faktiskt även om M är den som verkar vara värst drabbad) har ärvt den här skiten efter mig.

Jag minns hur det var att ligga inlindad i lindor med bomullshandskar på när jag skulle sova.
Hur jobbigt det var att vakna mitt i natten och sen inte kunna somna om för det kliade så man höll på att bli galen.
Hur äcklig jag kände mig med mina fula fingrar m.m.
Att jag inte kunde äta vad jag ville. Inte dricka mammas hemmagjorda jordgubbssaft. Hur läkarna alltid sa att det kommer att växa bort ju äldre jag blir.
Äter jag för mycket jordgubbar idag eller dricker flera glas rött vin eller saft så får jag samma reaktion. Jag kliar som en galning på natten och ser vidrig ut på morgonen.

Anledningen till att M inte äter fast föda berodde enligt doktorn på att han är svullen på ena sidan i halsen och har en hel del vita prickar och detta tycker han tydlligen gör ont när han äter.
Om han får hög feber eller slutar att äta helt skulle vi komma tillbaks men hon trodde att detta skulle gå över av sig själv eftersom han måste ha haft det i några dagar eftersom han inte ätit på ett tag.

Nu håller jag tummarna för att det onda i halsen försvinner snabbt, att matlusten kommer igång igen och att Aerius och Elocon lugnar ner eksemet...


Min lille sötloppa... som här nedan har blivit stylad i håret med W:s rosa hårspännen...

Bilder:Helen©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: AKP

Tack snälla! =)



Åh guuuuud så söt han är! Jag vet att jag sagt det tusen ggr förr men han är verkligen den vackraste lilla pojke jag skådat!!!

2010-07-20 @ 17:57:26
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: AKP

BRA!!! ;)

För det är verkligen så jag nästan tappar andan varje gång de kommer nya bilder på honom. Vågar inte skaffa fler barn jag, tänk om jag får en son .. han kommer aldrig kunna bli SÅDÄR vacker!! hehehehehe

2010-07-20 @ 18:00:37
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: TreSmåKottar

Lilla M, han är sååå söt!

2010-07-20 @ 20:30:48
URL: http://tresmakottar.blogg.se/
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Fy så jobbigt, förstår det så väl då jag själv har exem och å fick genomgå smörjande med salvor, bomullsvantar osv som barn. Luran verkar ha klarat sig, men anar att Holer kan åka dit då han verkar överkänslig redan nu... :-/ Kram!

2010-07-20 @ 20:46:27
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Linda

vilken liten sötnos du har... ush för eksem.. har själv på händerna i mellan åt..just nu och de kliar så jag blir tokig på nätterna då är det bara bad i saltvatten som gäller:) kram på dig!

2010-07-20 @ 21:27:06
URL: http://nallebrum.blogspot.com
Postat av: Annika/Bavaria

Plutten då... :(

2010-07-20 @ 22:00:40
URL: http://keanmamo.blogg.se/
Postat av: Anne

Stackars liten! Så jobbigt att ha det så. Hoppas nu att medicinen fungerar så att det kan lindra lite ialla fall. Ha det bäst! Kram

2010-07-21 @ 07:00:30
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Postat av: Helen

Stackars liten ... jag hoppas att medicinerna hjälper honom. Jag tycker helt klart man kan använda ordet favorit, för alla är inte så bra som man vill.

Härliga lockar han har och så fint stylad han har blivit hi hi.

2010-07-21 @ 08:52:32
URL: http://stenstromsbloggeria.se
Postat av: Sara Maria Josefine

Sv. Tack så mycket!



Han är ju bara för söt!!

Älskar det där håret =))

2010-07-21 @ 09:15:15
URL: http://glamina.blogg.se/
Postat av: Smycken & Ting

Hej!



Vill bara tipsa då jag själv har atopiska eksem och även min tvååriga dotter!



Använd aldrig duschtvål eller tvål till barnet när barnet badar. Använd istället rapsolja i vattnet! Olja är tro det eller ej renande precis som tvål och annat. Har än så länge inte ens behövt använda schampo på henne trots mat i håret utan det blir rent med oljevattnet. Raps är också bättre än olivolja vid atopiska eksem.



Försök undvika sköljmedel åtminstone i barnens kläder. Använd annars Neutral sköljmedel och absolut det bästa tvättmedlet vid atopiska eksem är Neutral tvättmedel!



Dottern smörjer vi in hela kroppen efter bad med Miniderm. Finns jättestor pumpflaska på apoteket.



Undvik hydrokortison så mycket som möjligt då det tunnar ut huden. Aldrig använt på dottern och med ovanstående råd är det väldigt sällan hon nu får eksem.



Så fort barnen kliar på eksemen, så skölj med vatten för att tvätta rent och på med miniderm!



Kan också prova en tid med att ge Eskimo kids när besvären är som värst! Går bra att klippa hål i kapslarna och ge på sked.

2010-07-21 @ 10:32:35
URL: http://smyckenochting.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0