Mammadilemma

W åkte till farmor och farfar igår eftermiddag.

Idag har vi pratat i telefon några gånger.
En gång handlade samtalet om att hon åt sockerkaka till frukost (fast det sa hon sen att hon lurade mig om), en annan gång om att hon ville flytta dit och den tredje gången frågade hon om hon fick åka med farmor och till faster P och sen sova ytterligare en natt hos dem.
Min dotter är så stor nu och har ett eget liv som på något sätt går parallellt med det då hon är en liten flicka och min dotter.

Här hemma har det idag alltså endast varit ett barn. Lille M.

Min stora iaktagelse efter dessa dygn med endast ett barn är att den enda skilllnaden från när W är hemma är att mitt dåliga samvete inte är riktigt lika påtagligt.
När jag har umgåtts och lekt en stund med M idag så är det liksom klart sen för en stund.
I vanliga fall pendlar jag mellan barnen och känslan av att inte riktigt räcka till riktigt för dem, i kombination med allt annat som ska göras, smågnager ständigt i mig.

Jag slås även av att det inte är så stor skillnad att bara ha M hemma eller både M och W. 
Lillebror är minstingen och tar mest tid och tar naturligt för sig mest utav mig.
Detta gör han ju såklart även när W är hemma vilket betyder att jag spenderar väldigt lite tid med min dotter märker jag nu i jämförelse till vad jag gör med M.
Kanske måste jag begrunda detta och ändra lite på det.

Det där ständiga mammadilemmat, gnagande samvetet, som jag tror att så många känner...

Skönt är det däremot att jag vet att W har det underbart hos farmor och farfar.
Hon känner sig så trygg med dem och får total uppmärksamhet ifrån dem.

Sen är det klart att så här dag nummer två börjar jag att sakna henne så smått...


Kommentera
Postat av: Anonym

Du ska inte ha dåligt samvete för att "illebror" behöver behöver mer tid från dig, jäntan verkar ju klara sig bra och trivs även hos andra - det tycker jag visar på att hon är trygg och har fått den kärlek hon behöver. Så småningom får du även mer tid även till henne...=)

2010-07-27 @ 11:33:10
URL: http://mittlillabo

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0