Flåsande kvinnor och röda ansikten

Det där med att motionera är inte min grej.
Det är inte bara själva motionerandet som tar mig emot, jag tycker inte att det är kul, utan även att det tar tid.

Jag har oftast en en bunt med saker som SKA göras för att hålla hus och hem på en lagom nivå så att det känns någorlunda ok att vistas innanför tomtgränsen.
Med lagom nivå menar jag just, enligt mig, lagom nivå.
Mina egna önskemål för hur jag vill ha det kring mig är egentligen några snäpp högre än hur jag har det i verkligheten men jag inser att med en familj på sex personer, alla i varierande åldrar med högst varierande "hjälpa-till" ambitioner så har jag fått sänka min egen nivå något.

Med nivå menar jag att jag gärna vill ha golvet fritt från smulor och smuts. Att inga ingrodda fläckar finns, att toaletterna är fräscha och att inte alla ytor och avlastningsbord består av tvätthögar och saker.
Fria ytor får mig att må gott och hemmet känns lättare att andas i.
Detta är väl ungefär vad jag klarar av med jobb och barn och den del som sambon gör. Om jag skulle göra mer, som jag ofta vill, så måste dygnet bestå av fler timmar.
Jag kan inte klara av det som mitt liv är nu så med en lagom nivå får det rulla på.

Tillbaks till motionen...
Jag stressar över tiden. Men inser ju att jag mår mycket bättre på alla sätt om jag rör på mig så sen en tid tillbaks så motionerar jag i områdets skog.
En lång tid var det två varvs promenad i den snabbaste takt jag kunde förmå mig till som gällde.
Efter en tid blev ett halvt varvs promenad utbytt till jogging. Sen ett helt och därefter ytterligare ett halvt.
Sen igår så promenerar jag ett varv som ett uppvärmingsvarv och joggar sen två.
Hela turen blir 5,2 km från dörr till dörr.

Detta är otroligt för att vara mig. Jag får så mycket syre och motion att jag utan att ljuga kan säga att jag varenda gång jag kommer tillbaks hem efter varven befinner mig ett stilla chocktillstånd över mig själv.

Men jag vet också att jag är en grym periodare.
Eftersom jag inte tycker att det är speciellt kul egentligen så går det på ren viljestyrka.
Jag har bestämt mig för att gå ner några kilon men jag tänker inte sluta äta alltså måste jag röra på mig.
Thats it.
Bara att ge sig ut i spåret vilket brukar bli fem till sex gånger i veckan, alltså ca tre mil per vecka.
Inte konstigt att jag är förvånad...

Sen kanske det inte märks så mycket på kroppen när det kommer till förminskning som jag önskar men jag blir iallafall inte större volymmässigt.
Däremot så försvinner det en och en halv timme av dygnet, inklusive duschning, så då blir det än mer att göra nattetid...

Men som sagt, jag är en periodare, så det gäller att passa på så länge viljan bär mig. Snart har jag lagt av med detta och kan sitta vid symaskinen eller vid datorn eller stå vid tvätthögen den tiden flåsandet i spåret tar.

Sen en tid tillbaks flåsar jag inte ensam utan vår gatas andra desperata husfru (som jag själv utnämnt oss till) är med mig och tillsammans hörs vi nog över hela området där vi kommer flåsandes om kvällarna.
Jag förstår inte hur det kan se så lätt ut när de på Wisteria Lane är ute och joggar...
Svett, flås och rött ansikte gäller för mig.

Ikväll var dessutom E med ute i spåret och på rad sprang vi minsann omkring och andades kraftigt in den friska kvällsluften!



Kommentera
Postat av: angelica - fyrbarnsmamman

vad duktig du är som hittar tid och energi till sådant.



Haha, ja om du inte gillar ormar och reptiler så lär du ju inte gilla de senaste inläggen nu då ^^

2010-06-21 @ 23:28:55
URL: http://tvattlapp.blogg.se/
Postat av: Malin B

Här har du en periodjoggare till! ;)

Jag har ju V som drar med mig tre kvällar/vecka. De sista veckorna har Herr Bayard också hängt med på springnoterna. Jag kommer alltid sist där i spåret, intalar mig själv att det är för att en mamma vill se till att ingen kommer bort. ;)

Jag springer dock "bara" 2.5 km varje gång men går samma bana en gång efter då tid finns. De andra kvällarna promenerar jag dock. En hundägare är ju ute i ur och skur. =)

2010-06-22 @ 07:52:40
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lottis

Duktig du! Själv vill jag bli frisk...lungorna har haft det jobbigt. Hosta med inslag av förkylnings astma, men å andra sidan borde ju A fått det från nogon så varför inte mej :( Så nu äts det cortison tabletter, fem om dagen i fem dagar, pulmicort och bricanyl...men det som gör mest ont är mitt sönderhostade revben/muskelfäste...men snart är det borta och semestena är i syn håll...kram kram

2010-06-22 @ 08:21:59
URL: http://lottis.broehde.se
Postat av: Helen

Det är så skönt och avslappnande att komma ut och röra på sig.

Tyvärr så är jag precis som du...periodare.

Och tiden vill inte riktigt alltid räcka till.

Ha en skön dag

2010-06-22 @ 09:43:33
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: C

Extremt häftig andning på oss två måste jag säga...som sagt, de som inte vet att vi "bara är tjocka" skulle ju lätt tro att vi är ute och föder barn :) Och du, hellre "desperat hemmafru" än en alltför präktig... ;)

2010-06-22 @ 14:19:34
URL: http://knasungar.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0