Möte med vidrig bilist

Ibland har man bråttom.
Så bråttom att man inte kan vänta på sin tur utan struntar i att vägen är för liten att mötas på och bara gasar på.

Snömassorna längs vägkanterna har förminskat vägarnas storlek radikalt. Bilar som står parkerade längs med gatorna minskar körbanan ytterligare. 

Jag och W var tidigare idag på väg till dagens musikalpass på barnmusikskolan.
Jag ser hur en bil längre fram på gatan står stilla, lite vid sidan om, i väntan på att de två bilarna jag har framför mig ska kunna passera.
Trots att jag kommer tätt inpå de två framförvarande bilarna väljer bilföraren, som nyss stod stilla, att styra ut sin bil i vägbanan.
Han ser mig, jag ser honom, jag styr så långt ut jag kan mot snövallen jag har på höger sida och bromsar in. 
Mannen i den mötande bilen gasar på.

Då smäller det. .
Min backspegel träffas och flyger in mot rutan alldeles bredvid mig. 

Jag blir arg på två sekunder och kan verkligen inte förstå att man kan vara så fruktansvärt dum i huvudet att man kör ut på en smal väg när det kommer en mötande bil och att man, som om inte det vore nog, gasar på vid själv mötet!

Jag stannar bilen och säger till W att sitta kvar medan jag går med snabba steg längs gatan. Jag ser att mannen i den mötande bilen har gått ur och står en bit längre ner på gatan och fifflar med sin backspegel.

Jag darrar lätt på handen, som är den reaktion jag alltid får när det händer något med bilar och trafik (vilket har blivit en del genom åren) när jag knappar in hans registreringsnummer i min mobil.
Efter ett hej säger jag att han har lyckats krascha min backspegel (jag kan inte så mycket om sådant där men glaset hänger löst som att det är på väg att ramla ur i själva kupan).

Ja men min då säger mannen med bitsk ton.
Jag går igång på han uppnosiga sätt och säger att enligt det som jag har fått lära mig så är det den bilen med hinder på sin sida som ska stanna och släppa förbi mötande trafik.

Ja men jag körde ju ut, skulle jag backat direkt igen då säger han.
Du missbedömde ju avståndet säger jag.
Nu är jag ännu darrigare men jag fortsätter: jag kunde inte backat tillbaks ner mot korsningen. Dessutom är det så att det är du som ska släppa förbi mig säger jag åter igen.

Han börjar prata upprört om att han hade stått stilla tidigare och nu ville köra. Där nånstans bestämmer jag mig för att jag har ingen lust att stå och dividera med honom längre utan säger att jag tänker koppla in försäkringsbolaget samt göra en polisanmälan (sen kanske man ska göra det direkt på plats men jag hade inga sådana papper i bilen och W satt och väntade på mig och skulle iväg på musikalövning) och eftersom det fortfarande är du som hade hinder på din sida så var det du som skulle stannat och släppt förbi mig försöker jag en gång till. 

Jag frågar efter hans telefonnummer. Då svarar han surt: du har ju regnumret. Ja men det kanske inte är du som står som ägare på bilen kontrar jag.
Mannen hummar konstigt och ger mig ett hemnummer. Min magkänsla säger mig att det numret inte stämmer alls.
Han står med sin mobil i sin hand men ger mig inte sitt mobilnummer.

Energisugande incident minst sagt.

Min sättar dit glöd vaknade av mötet med denna otrevliga man som bara kunde ha bett om ursäkt (alla kan lyckas ställa till det ibland), gett mig sina telefonnummer och varit tacksam över att ingen kom till skada. 
Imorgon ska jag göra allt som står i min makt för att få honom till att betala lagningen av min backspegel.

Jag känner en smula obehag för bilar och trafik. En olycka händer så snabbt och det räcker ju tyvärr inte alltid med att man själv är uppmärksam och har koll på läget.
Obehaget blir starkare ju äldre jag blir och inte känns det bättre efter dagens incident...



Kommentera
Postat av: Linruz

Fy vad otäckt.

Skönt att allt trots allt gick bra.

Kram Lina

2010-03-09 @ 06:35:47
URL: http://www.linruz.se
Postat av: Lottis

Usch....vissa männskor skall inte ha körkort... Larlar bakom ratten kav var GLALET..tur att ni höll i allafall...



kram kram

2010-03-09 @ 08:44:05
URL: http://lottis.brohede.se
Postat av: Nilla

Vad arg jag blir när jag läser ditt inlägg! Han borde få sig en läxa! Skönt att det inte blev något värre i alla fall. Ha det så bra nu.

2010-03-09 @ 09:02:46
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Anna

usch.. blir likadan. Helt skakig när saker skjer i trafiken. Det är så otäckt. För det ska så lite till ibland.

Å så irreterandes karl da. Som inte klarar av å inse att han gjort nåt fel.

Bra det gick bra med er i bilen da. :)

2010-03-09 @ 09:08:11
Postat av: Linda

När jag läser sånt här jag har bara lust att sälja våra bilar och sluta åka alls. Det är med livet som insats man sätter sig i bilen numer, det spelar inte roll hur försiktig man själv är, trafiken är full av idioter och galningar.

Kommer ihåg jag lånat mammas bil direkt då jag tagit körkortet och blev påkörd av en kille så hela vår motorhuv låg för passagerardörren. Killen i bilen stannar och kommer till våran bil och skriker åt min man att hoppa ur bilen för helvete, vilken jävla attityd, jag menar han kunde ju lika gärna aha suttit med brutna ben, grejen är den att jag kände igen killen, han jobbade på ambulansen, honom skulle inte jag vilja kom och hjälpte mig, skriker han så åt sina patienter också kan man ju undra. Det värsta av allt var att jag frågade varför han inte väjde då han kunde och fick till svar att nä, varför skulle jag göra det?!?!

Hoppas verkligen det löser sig men försäkringsbolaget så ni slipper stå för reparationen själv, Kram

2010-03-09 @ 09:54:24
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Susanne - i huvudet på en tvåbarnsmorsa

Näe, vilken hemsk människa!!! Förstår att du är upprörd. Hoppas det löser sig för dig med allt. Du har ju i alla fall rätten på din sida!

2010-03-09 @ 11:43:16
URL: http://yssasblogg.blogspot.com/
Postat av: Stina

Usch vad trist det är när man måste lägga energi på sådana där idioter. Stå på dig! //Stina

2010-03-09 @ 11:57:15
URL: http://stilok.wordpress.com
Postat av: Therese

Usch vilken surgris!! Han borde inte sitta bakom ratten!!



Kramis

2010-03-09 @ 12:34:30
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Fy farao!!!! Dels otäckt att vara så nära en krock och sedan IDIOTENS bemötande. Se till att han få stå för kalaset!!! Kram

2010-03-09 @ 12:41:59
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: __Bavaria__

Vilket djävla pucko... grrrr



Bra att stod på dig... :D

2010-03-09 @ 14:05:11
Postat av: Malin B

Du ska veta att jag håller tummarna för dig, för klokheten, rättvisan och det sunda förnuftet!!!

2010-03-09 @ 20:24:03
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Jessica - PCT

Helt otroligt hur vissa människor beter sig. Undrar vad man levt för liv för att bli så hänsynslös.

Hoppas att han hittas och får stå till svars för sin arrogans.

2010-03-10 @ 05:45:18
URL: http://piercadeconversetjejen.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0