En tryckt Isbjörn

Snart är förskoleklassåret slut.
Tankarna är många när jag tänker på vad dessa två terminer inneburit för W men också för oss som familj och då kanske framförallt för mig som mamma till mitt första skolbarn.


Tiden har gått så fort. När vi åker förbi dagis ibland och W pratar om det så är det nära att jag av automatik svänger in där för att lämna henne.
Att ena dagen vara en dagistjej och nästa en skoltjej är ett stort steg. För W men även för mig som den mamma jag är som gärna vill veta och känna till allt som händer. Ha kontroll och delta i allt. Hjälpa till om det behövs och veta att allt går bra osv. osv.
Det har stundtals varit svårt att släppa efter för skolsystemet som inte riktigt på samma enkla sätt inkluderar föräldrar såsom förskoleverksamheten kan göra.


Innan var hon störst på dagis, den där nyfikna och vetgiriga femåringen som ville vidare i livet, tillsammans med de fyra andra femåringar på avdelningen. Nu är hon plötsligt minst på skolan. Sitter i skolbänk, lär sig om bokstäver och siffror tillsammans med sjutton andra sex/sjuåringar där alla utvecklas i olika takt, har olika behov och sätt att lösa och tackla allt som händer under fem timmars skoldag med kanske efterföljande fritids.
På rasterna är de ute och leker på skolgården. Där leker även alla de andra klasserna upp till årskurs sex. Det är många barn och en stor spridning i ålder då den minsta är sex år och den äldsta tolv.


Även om W har bra fröknar, går på en bra skola där man kämpar för att förebygga att mindre bra saker sker. Där man jobbar för att skapa förståelse, kunskap och god kommunikation mellan barnen, så händer det ibland att det går lite snett.
Under höstterminen var kontaktboken ganska ofta fylld med information om vad som hade hänt under skoldagen. Alltifrån mindre saker till ordkastning som slutat i slagsmål, kissning i muggar och tennisbollar som landat hårt i ansiktet m.m. Både saker som W hade utfört och sådant som hon ”råkat” hamnat mitt i.
Den här terminen har varit lugnare. Barnen har acklimatiserat sig i skolan. W: klass har turen att ha två underbara fröknar som gör ett enormt bra jobb med alla barnen.


Vi föräldrar får när som helst komma och besöka klassen och vara med under en skoldag. Detta påminns vi ofta om och även om det inte alltid fungerar rent praktiskt att få till i vardagen med arbete och två barn så känns det gott att de vill att vi näravarar och tar del av våra barns första skolår.


Även om jag själv längtar tillbaks oerhört dit vi bodde tidigare med villa på landet, hagar och hästar kan jag uppskatta vårt villaområde än mer nu sen skolstarten. Vår återvändsgata med kullen i slutet av gatan och skolan bakom den. Att W själv kan promenera de tio minuterna hem när skolan är slut för dagen. Hennes kontakt med kompisar i området. Flera som hon själv kan cykla till utan att behöva utsättas för mycket trafik är enormt positivt både för henne och hennes sociala utveckling men även för oss då det ger en behändigare vardag rent praktiskt när barnen själva kan ta sig till varandra och leka.


Nästa vecka kommer de blivande förskolebarnen, de som ska börja på skolan till hösten, att komma på besök. Då ska W och de andra barnen ta emot dem och visa hur det är att gå i skolan, hur man ska vara som kompis och hur underbart kul det är börja i förskoleklass.
För det är verkligen så, W har älskat att gå till skolan, hela detta första år vilket känns oerhört gott i mitt mammahjärta.

Lagom till den sista månaden i skolan har fröken tillsammans med barnen tryckt skoltröjor.
Motivet – självklart en isbjörn - då barnen går i Nordpolen förskoleklass A.

Bild:Privat©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Sockenvägens Söta

Men så fina tröjor de tryckt!

Och jag känner igen mig i dina tankar kring förskola/skola, är så glad att luran är på den förskola hon nu är! Kramar i massor

2010-05-18 @ 11:39:12
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Lottis

Ja gisse vad fort det går....Efter sommaren är Abben störst på sin avdelning och som han själv säger: "Efter JUL mamma....då skall jag börja skolan!" Att det sedan är ytterligare ett ½ år på "dagis" innan det verkligen gäller, verkar inte bry honom :D

2010-05-18 @ 12:26:15
URL: http://lottis.brohede.se
Postat av: Jenny

Vilken härlig läsning, går rakt in i mammahjärtat. Jag är oxå smånervös inför allt vad det innebär när det blir skolstart så småningom. Söt tröja hon fått!

Kram Jenny

2010-05-18 @ 19:06:15
URL: http://www.fyraifamiljen.se
Postat av: Linda

Vad fina tröjor de gjort.

Håller med om att tiden går fort, jag måste tänka till när någon frågar vilken klass Oscar går i, känns som det var i går han började förskoleklass o nu ska ha snart börja 3an.

Kram

2010-05-18 @ 20:40:07
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Marie

Nu har jag ramat in och hängt upp den fina &-tavlan. Kolla gärna på bloggen, jag har skrivit om den nu ikväll :)



Ha det gott!

Marie

2010-05-18 @ 21:06:49
URL: http://hilajns.blogg.se/
Postat av: Marie

Det blev fel länk i förra kommentaren...

House of Mary ska det vara :)

2010-05-18 @ 21:08:38
URL: http://houseofmaryalno.blogspot.com/
Postat av: Denise - Ännu en mammablogg

sv: Nej jag har inte läst om så många som gör det men typ alla kommenterar att dom gjort det nu när jag sagt att jag gör det ;) oh spännande, lycka till :D

2010-05-18 @ 21:09:57
URL: http://knoddenojag.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad fint du skriver om W:s år i förskoleklass och dina tankar kring det. Min Emmy börjar förskoleklass till hösten och det känns onekligen som ett stort steg, inte minst för mig som mamma. Jag är själv lärare, men för åk 4-9. Jag måste erkänna att det känns lite skrämmande att min lilla tjej som nu blivit så stor ska in i den ibland så hårda skolvärlden... Kram Anna

2010-05-18 @ 21:31:01
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Anna

Det skulle inte vara någon sådan ful smiley i min kommentar här ovanför utan jag menade såklart W: s...

2010-05-18 @ 21:32:06
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Susihus

Så fin tröja! Ha en toppenhärlig dag

Kram

2010-05-19 @ 09:19:33
URL: http://susihus.blogg.se/
Postat av: Helene Taflin

Hej! Vilken underbar hemsida. Jag fastnade direkt för tavlorna med &-tecknet åsså namnen skriva i dessa. Finns det möjlighet att få beställa en, och i så fall hur mycket kostar dom?! Tack på förhand!

2010-05-19 @ 13:56:37
URL: http://www.taflin.net
Postat av: Laila

Vilka underbara ord du satt till dina tankar.

Känner så väl igen dom eftersom jag har en ettagluttar osm nu får sitt första sommarlov för att gå vidare till tvåan.

Mycket av oron och dina tankar känns fortfarande igen.

2010-05-24 @ 10:59:18
URL: http://tillklippt.blogspot.com/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0