Blonda & Brunögda

Båda mina barn har bruna ögon.
W har mörkt bruna medans M har en något ljusare nyans.
Båda barnen har blont lockigt hår men M har många fler lockar än W.
När håret är nytvättat så lockar det upp sig i korksksruvslockar och blir som en fluffig mössa runt hela huvudet.

Att ha bruna ögon och blont hår är en inte helt vanlig kombination har jag fått påpekat för mig.
M får en del kommentarer, från både kända och okända människor, som beundrar hans lockar (och tror att han är en flicka...) men när W var liten fick vi ständigt höra från flera för oss helt okända människor att hon var så otroligt fin med sina bruna ögon och sitt blonda hår.

Jag klipper mina barn själv.
Ett beslut som till stor del har med ekonomin att göra men det är också så att W vill ha långt hår och lång lugg.
På hennes hår handlar det om att hålla topparna i någorlunda trim och det anser jag att jag själv kan göra (dock inte i nivå med en frisörs klippning kanske ska påpekas så jag inte får alla frisörer emot mig) och spara de pengar som det kostar att gå till frisören.
Jag vet att det tids nog kommer att komma önskemål från henne om klippning hos en riktig frisör men tills dess tänker jag fortsätta att göra det själv.

Igår klippte jag av nästan tio centimeter på hennes hår och hon ville även prova på att ha mittbena istället för lång sidlugg så efter duschning och borstning satte vi dit två klämmor som skulle hjälpa håret att vänja sig vid den nya frisyren.

Lille M med alla sin lockar och olust över att jag grejar med hans hår är svår att klippa.
Även L tycker att han ser ut som en flicka med sitt stora lockiga hår men själv älskar jag det.
Det växer så det knakar och lockarna är underbara.

Efter påpekningar från L om att hans lugg hängde ner i hela ansiktet så klippte jag även honom.
Det var framförallt luggen och håret mitt uppe på huvudet som fick sig en kapning.
Vad jag inte tänkte på var att alla virvlar och allt självfall gör ju att en kort lugg absolut inte stannar på plats som ett hår som är stylat...

Ms nyklippta lugg virvlar hit och dit och ser mest ojämn ut var det första jag tänkte på när jag hämtade honom på dagis igår.
Den är inte sned men det hjälper ju inte när den ser ut att vara det...
Nästa gång ska jag inte klippa fullt lika mycket utan låta lockarna själv "dra upp" håret från ögonen på honom.

Fröken på dagis berättade dessutom att hon hade klippt sitt barn kort och efter det kom det inte tillbaks några lockar.
Jag vill ju njuta av alla de där härliga lockarna och virvlarna så länge jag får.
Tids nog kommer även han att vilja klippa sig hos en frisör och kanske kommer han då vilja klippa av sig alltsammans och få bort de där lockarna.

Men tills dess har jag två blonda barn med lockar och bruna ögon och precis som alla andra mammor - tycker jag att de är finast i hela världen♥

Bild på M nystylad av salong Aqua inför modevisningen på Barnmässan 2010.

Bild:Privat©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: 4U2

Förstår dig. han har precis den sortens lockar jag alltid önskat mig. Väldigt fina barn.

2010-11-09 @ 11:38:28
URL: http://4u2really.blogspot.com/
Postat av: Sandrah mamma till Devin & Vilde

Jättefint med lockar, min lille hade men jag klippte i hopp om att det skulle komma mer och tjockare lockar istället.. kanske inte borde gjort det då

2010-11-09 @ 11:47:27
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: Terese

Jag kan absolut inte klippa så jag vågar inte göra det på mina barn. Vilmer har ju lockigt hår han också och nu när han klipptes hos frisören försvann alla lockar då vi (maken) valde att det skulle bli kort. Som förra gången när han klipptes kort och lockarna försvann gjorde det lite ont i hjärtat. För de där lockarna är ju så otroligt fina annars. Men maken som i vanliga fall har otroligt lockigt hår och avskydde sina lockar när han var yngre tyckte mest synd om Vilmer för att han skulle behöva ha de där lockarna....



Jag hoppas Vilmer kommer få ha sina lockar kvar nästa gång, även om håret inte behöver vara så långt som det var nu.



Dina barn är otroligt fina som blonda och brunögda!



Ha en fortsatt bra dag.

2010-11-09 @ 11:53:08
URL: http://teresedenrara.blogg.se/
Postat av: fatima (Isayah's mamma + Bf i 31mars)

Vilken vacker bild <3

2010-11-09 @ 12:03:50
URL: http://www.thistakes.com/
Postat av: Fröken M

det löser sig säkerligen med julen, vi får åka emellan helt enkelt, men faktum kvarstår. Jag längtar efter den där dagen då jag har ett eget hem att öppna för familj och vänner så jag slipper tänka och bara kan njuta av att folk kommer och går som de vill :)

Ha en härlig dag !

2010-11-09 @ 12:54:09
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Alfva

A har lite lockar i nacken, på mig kliar det i fingrarna att klippa henne eftersom det börjar bli lite slitet (Hennes hår har ju inte börjat växa rejält ännu) men då ska jag låta bli. Lockarna som finns vill jag ju ha kvar!



Och jag håller med, blonda och brunögda barn är rätt fina- men jag kan ju vara objektiv eftersom jag har en själv! ;)

2010-11-09 @ 13:13:41
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Annika

Hej!

Förstår inte varför alla vill att man ska klippa av lockarna? Min Hampus har också lockar och jag älskar det, men alla säger klipp av det, han ser ut som en flicka. Ja men då får väl dom som tycker det störa sig på det då eller hur?

Fram för lockarna säger jag! =)

2010-11-09 @ 15:09:08
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Cicki

Så fina de är....:-)

2010-11-09 @ 16:10:27
URL: http://cickisdesign.blogspot.com/
Postat av: Erika

så fin han är!



kram

2010-11-09 @ 16:54:36
URL: http://stoltmammatillmira.blogg.se/
Postat av: diana

Vilket vackert barn :)

2010-11-09 @ 19:44:59
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Anne

Så söta och fina barn! Ögonen är ju helt magiska :-)

Hoppas att du får en fin dag, KRAM

2010-11-10 @ 06:19:45
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Postat av: Annika

Jag har också lyckats få två brunögda och blonda barn (och ett blåögt). Har själv blåa ögon men maken har bruna.

De två brunögda har rakt hår (varav den ena har ganska tunt hår medan den andra har tjockt hår). Vår blåögda däremot har tjockt och lockigt.



Jag har klippt tjejerna själv men sonen fixar jag inte, det är svårare med killfrisyrer. Toppar är ju lätt att klippa och få relativt bra.

2010-11-14 @ 21:32:18
URL: http://www.nawla.wordpress.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0