Vinterkläder

Så vart vi hemma ifrån dagens utflykt som innefattade både nostalgitripp då vi körde förbi vårt gamla hus, en titt på Karlstads golfbana, lite spaning längs Vänern på de pampiga kåkarna där samt Apoteks- Systembolags och Ica Maxi shopping.

Imorse tittade jag igenom barnens vintergarderob och det som behövde inhandlas var en extra uppsättning av vinterplagg.

Både W och M hade varsin omgång termobyxor/jacka /W) och overall (M) men förra vintern tänkte jag i stort sett varje dag när W kom hem från skolan med blöta kläder efter flera timmars utomhuslek i snödrivorna hur bra det var att jag hade en extra uppsättning med ytterplagg, vantar, mössa och skor.
Ofta kom hon bara hem och stoppade i sig mellanmål lite snabbt och gick sen till kullen för att åka pulka.  

Att då behöva ta på sig icke torra ytterkläder är inte tänkbart men samtidigt så är det så att mitt kontokort tillåter inga dyra inköp med plagg som kostar närmare tusenlappen (eller långt över) så därför beslutade jag med påtryckning av mamma att dessa sk extraplagg fick allt bli billiga och därför begav vi oss till Ica Maxi .

Där hade de faktiskt en hel del vinterkläder att välja mellan och till låga priser. Visst, jag förstår väl jag att kvalitén med största sannolikhet inte är alls så bra som många andra dyrare vinterkläder men vad gör man när inte pengarna räcker till…
Detta är dessutom extra uppsättningen av kläder och lägger man sen till att båda barnen växer så det knakar just nu på längden så är det förmodligen en säsong som gäller för de här kläderna.

Jag tyckte faktiskt att W:s mönstrade jacka var riktigt fin och tillsammans med de grå termobyxorna blev det en alldeles lagom blandnig av färg och mönsterklick.
Till detta köptes mörkt rosa termovantar, tre par fingervantar samt en mörkt rosa mössa.

Lille M fick en enkel, helsvart, overall, en uppsättning svarta höstvantar, svart och grå PoP mössa och sina allra första par långkalsonger. Ett par mörkt grå och ett par ljusgrå med stjärnor på.

Nu återstår vintervantar till M och sen hade jag tänkt att båda barnen skulle ha varsin fuskpolo.
Detta får bli en annan dag det. Nu börjar middagsplanerna snurra här hemma.

Vad sjutton ska vi äta ikväll…?
W ska hämtas hos en kompis lite senare, en flaska vin ska öppnas och sen är det fredagsmys. 

Ha en trevlig fredagkväll!


Bild:Privat©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Oj, nu blir jag lite stressad, här är det ju inte länge tills snön kommer å jag har inte 100 koll på barnens vinterkläder... så tack för en spark i baken, i helgen får jag lov att fixa det!



Önskar dig en toppenfin hösthelg <3 KRAM

2010-10-01 @ 16:56:06
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Lottis

Behöver helt nödvändigtvis inte vara bättre bara för att det kostar skjortan...Å snyggt var det!



ha en trevlig fredagskväll!!



kram kram



(låg pengarna kvar?)

2010-10-01 @ 18:40:32
URL: http://lottis.brohede.se
Postat av: Frida ♥ Mamma till Haylie

Det verkar vara något inbyggt som vi mammor har :) Även fast jag försover mig, är superstressad och inte har tid att äta frukost, så har jag tid att göra i ordning för dom andra i familjen :)



Vilken fin blogg du har!

2010-10-01 @ 18:59:53
URL: http://bigmamaa.blogg.se/
Postat av: Linda

Tycker kläderna ser jättefina ut, tror säkert dem kommer fungera bra. Jag har köpt didrikson overaller till de 3 små men dem har även billigare extrakläder från H&M och Everest, jag menar man kan ju inte gå och köpa 2 dyra uppsättningar, det känns överkurs, Kramkram

2010-10-01 @ 20:41:06
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Linda

vinterkläder kan man aldrig ha för mycket av =)

2010-10-01 @ 20:59:51
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: ANGELICA [foto&personligt]

härlig blogg! :)

2010-10-01 @ 21:02:29
URL: http://steeler.blogg.se/
Postat av: Jessica

haha, nämen va roligt att han hämtar den själv :) En gosse som vet vad han vill ha :)

2010-10-01 @ 23:24:52
URL: http://jjessica.webblogg.se/
Postat av: DONKEN- 2barnsmorsa 2be

finns billiga polokragar på H&M har jag sett. Tänkte kirra en sån till vincent nu snarast. :P

hiihih! tack så mycket.

och javisst, det låter som en jäkligt bra idé med 2 uppsättningar. och skulle de gå sönder, kan man ju alltid laga lite.. :P

som sagt. en enda säsong. :P

pöss!



ps. kan jag få lägga till dig på bloglovin?

2010-10-01 @ 23:35:15
URL: http://donkens.blogg.se/
Postat av: Linda - En Vimsig Mamma

Vilka fina härliga kläder ni har hittat!!



Ok, nej trodde inte heller att jag skulle hinna med det, men eftersom man bara behöver beställa 1 gång per katalog och ha visningar om man bara vill.

Sedan låta katalogen/katalogerna hoppa runt hos vänner/familj/arbetskamrater osv osv så blir det en del beställt utan du behöver göra nått!!

Så jag är glad att jag kan unna mig lite varje månad eftersom min mammapenning är så låg...

Men ja har man inte tid ändå så är det ju så!

Ville bara vara snäll och låta så många som möjligt ha chansen att skriva in sig när det är gratis =)

Kram

2010-10-01 @ 23:56:49
URL: http://holen666.blogg.se/
Postat av: Katrin

Jag måste faktist säga att vi köpt regnkläder och stövlar på maxi och blivit positivt överaskade! De har hållt otroligt bra om man jämför med Lindex och h&m tex. Vi hade förrut regnkläder från h&m och de gick sönder ganska snabbt medans dessa från ica hållt i två säsonger nu. Så jag tror absolut ni kommer bli nöjda =)



Jasså, vad roligt! Vad sa din vän om pillrena då? tyckte hon/han de fungerade??

Ja jag kommer absolut uppdatera om hur det går framöver ;)



sov gott nu

kram

2010-10-02 @ 00:24:08
URL: http://vardagenvar.blogg.se/
Postat av: sara - mamma till wilda

Känns som det är en fruktansvärd hysteri på alla bloggar om vem som köper den bästa och dyraste overallen till sina barn. Helst ska de ha flera stycken.



Jag fyndade på Gekås och tänker ge den en chans. Skulle det gå åt pipsvängen har jag lagt ut 249 kr och det är ju inte hela världen



Du har hittat väldigt fina plagg måste jag säga

2010-10-03 @ 08:42:28
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: Cissi

Jag måste också ut och köpa vinterkläder....men vad ska man köpa!? Det ska bli "den kallaste vinter på 1000 år" sägs det :(

2010-10-06 @ 09:05:13
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag vad ska man göra när pengarna inte räcker till...vi köpte en overall på Maxi förra året till en billig peng! Men den höll inte länge så det fick bli en till (annat märke) och det var straffet för att jag som oftast var lite "dumnsål" haha

2010-10-06 @ 09:09:22
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0