Ordens betydelse

Morgon mellan fjällen!
Vaknade med en skräll 5.40 för att M:s värld rasade samman.
Han skrek hej vilt och det tog bra länge innan jag förstod att han skrek för att han inte hittade sin kanin.

L tyckte, som oftast, att han var i större behov att få sova så det var jag som tillsammans med lillebror hasade ner för trappen.

Två värktabletter senare mot min smärtande hand och nacke sitter vi nu i soffan. Jag dricker Kaffe med datorn i knät och M äter välling och ser på Bollibompa.

M pratar massor nu.
Han har verkligen exploderat verbalt den sista tiden och kommenterar hej vilt vad han ser på tv:n.

Frustrationen över att inte göra sig förstådd slår till några gånger per dag. Han bli arg, skriker, och kastar sig på alla fyra och tjongar huvudet i golvet.
Dock inte lika hårt som han tidigare gjort.
Han har väl lärt sig att det gör ont men vill fortfarande markera för mig hur jobbigt det är när jag inte förstår vad han menar.

Orden som används några hundra gånger per dag är just nu (förutom mamma, åka buss, tåg, pappa, puss och hej då som faktiskt låter rätt) är:

Ejjing = Välling
É bja = Är det bra (frågan ställs gärna en cm ifrån mitt ansikte uttalandes med uppåtswung på slutet)
Labil = Lastbil
Ejlåt = Förlåt (uttalas lite sorgset efter att han råkat tjonga till en!)
Ejlå = Låst (allt som han inte kan få upp - lock, dörrar m.m. följs av detta ord)
È basch = Jag har bajsat
Tattisch = Grannens katt Kattis
Dengt = Stängt
Om = Kom

Sen finns det framförallt två ord som jag inte har en aning om vad de betyder:

Psch psch = ?
Detta ord säger han alltid två gånger efter varandra och markerar i luften med pekfingret.
Kokkona = ?
Säger han framförallt när han vistas runt min bil och inne på W:s rum. Han är ganska exalterad när han säger det.
Nyss sa han även det till något han såg på Bollibompa.

Nån som har nån aning om vad dessa två ord kan betyda?


Bild:Privat©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Malin B

Psch psch, Usch, usch! Eller Tyst, tyst!



Kokkona, Fina grejer! ;)



Jag förstår verkligen att M kan bli TOKIG när ingen förstår vad han säger. Livet blir mycket, mycket lättare när andra FÖRSTÅR!!!



Rätt vad det är så "lossnar" det och då bubblar alla ord ut alldeles rätt. Det är så mycket man ska lära sig när man är liten, det ena kommer fort och det andra tar lite tid på sig men i slutändan då löser sig det mesta. =)

2010-10-09 @ 10:25:18
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Fina Frun

Hahaha inte lätt ;)

psch betyder väl - lyssna eller tyst?

2010-10-09 @ 10:45:03
URL: http://blogg.amelia.se/finafrun/
Postat av: Anonym

Haha va gulligt:)



Jadu att förstå alla "ord" de små liven säger är nog inte så lätt ala gånger;)

2010-10-09 @ 11:25:44
Postat av: AKP

oh! de är samma sak här! PÅ kvällen när hon ska sova (vilket är det ABSOLUT värsta hon vet) då kommer till och med elaka påhopp som "mamma du hittar aldrig på något med mig längre" "Mamma vi umgås aldrig längre" osv. Allt för att JAG Ska få dåligt samvete och säga att hon får vara uppe en stund till. HON vet verkligen vilka knappar hon ska trycka på hos mig :S Självklart går jag inte på de MEN jag känner ändå de hon säger, de värker i mammahjärtat. Jag försöker förklara att hur TUSAN ska vi kunna hitta på nåt när jag ber henne komma hem efter skolan VARJE dag men VARJE dag ringer hon och säger antingen att hon följer en kompis hem eller frågar om hon får ta me en kompis hem. Så jag frågade henne om jag ska börja säga "Nej du ska umgås med mamma idag" hehehe

Ja tänk hur dom funkar! :S



Linis är VÄLDIGT känslig men har blivit LITE bättre . Börjat tuffa till sig lite. I grupp är hon rätt neutral, hänger med mest MEN minsta lilla nån tex. uttalar "du får inte vara med" så går hon iväg och gråter istället för att stå på sig.

Det är ganska mycke bråk/utfrysning osv. bland tjejerna i Linis klass. Men det har blivit bättre tack och lov. Då känns det ÄN viktigare för mig att låta henne vara med vännerna varje dag. Man vill ju inte att hon ska bli utan kompisar liksom :S

När dom leker 2 och 2 är hon nog ganska styrande och om det inte passar henne skiter hon hellre i att leka, typ. Men även där börjar hon bli bättre... Dom kan dom små liven :S

Vart tog tiden vägen och när tusan ska man få umgås nu?? ska man TVINGA dom att stanna hemma med mamma liksom, funkar ju inte det heller !? hehe

2010-10-09 @ 12:07:20
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Anonym

oh! de är samma sak här! PÅ kvällen när hon ska sova (vilket är det ABSOLUT värsta hon vet) då kommer till och med elaka påhopp som "mamma du hittar aldrig på något med mig längre" "Mamma vi umgås aldrig längre" osv. Allt för att JAG Ska få dåligt samvete och säga att hon får vara uppe en stund till. HON vet verkligen vilka knappar hon ska trycka på hos mig :S Självklart går jag inte på de MEN jag känner ändå de hon säger, de värker i mammahjärtat. Jag försöker förklara att hur TUSAN ska vi kunna hitta på nåt när jag ber henne komma hem efter skolan VARJE dag men VARJE dag ringer hon och säger antingen att hon följer en kompis hem eller frågar om hon får ta me en kompis hem. Så jag frågade henne om jag ska börja säga "Nej du ska umgås med mamma idag" hehehe

Ja tänk hur dom funkar! :S



Linis är VÄLDIGT känslig men har blivit LITE bättre . Börjat tuffa till sig lite. I grupp är hon rätt neutral, hänger med mest MEN minsta lilla nån tex. uttalar "du får inte vara med" så går hon iväg och gråter istället för att stå på sig.

Det är ganska mycke bråk/utfrysning osv. bland tjejerna i Linis klass. Men det har blivit bättre tack och lov. Då känns det ÄN viktigare för mig att låta henne vara med vännerna varje dag. Man vill ju inte att hon ska bli utan kompisar liksom :S

När dom leker 2 och 2 är hon nog ganska styrande och om det inte passar henne skiter hon hellre i att leka, typ. Men även där börjar hon bli bättre... Dom kan dom små liven :S

Vart tog tiden vägen och när tusan ska man få umgås nu?? ska man TVINGA dom att stanna hemma med mamma liksom, funkar ju inte det heller !? hehe

2010-10-09 @ 12:08:29
Postat av: FLOOSAN

va gulligt!

2010-10-09 @ 15:56:10
URL: http://blogg.mama.nu/floosan

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0