JULKORV MED CHOKLAD

Att testa nya recept på sötsaker är något som jag tycker är kul och det även om jag inte alltid lyckas och slutresultatet inte blir varken så fint eller gott som både ursprungstext och bild lovar.

Boken Kärleksmums - 101 söta favoriter av Husmorsorna Emma Hamberg och Anette Rosvall fanns med att beställla bland årets jultidningar från Jultidninsförlaget som W sålde för.

Boken innehåller massor av recept på smarriga sötsaker kryddat med underbara bilder.

I onsdags testade vi receptet på Julkorv och igår gjorde vi slutfinishen på den.
Det är inte en vanlig julkorv utan en chokladkorv innehållandes bl.a stömandlar, mariekex, apelsinmarmelad och russin som rör ner i en smet bestående av choklad och smör.

Egentligen skulle man haft i 2 msk rom i smeten men då vi inte hade någon sådan hemma så bytte jag ut det mot 2 msk starkt kaffe istället.

Igår när korven stelnat i kylen under natten gned vi in den med florsocker.

Jag har även skurit upp en liten bit och provsmakat och tyckte den var god.
Dess innehåll blev lite till en överraskning och var gott tillsammans med choklad, kaffe, smör och marmeladsmeten.

Jag har en sambo som inte tycker om russin så jag hade inte i riktigt 100 g, som det står i receptet, men det hjälpte inte.
Han reagerade direkt så vår julkorv lär inte bli uppäten av L i jul.


Bild:Privat©HUSnrNIO

Julkorv
50 g smör
125 g mörk choklad
150 g grovt hackade sötmandlar
20 st mariekex, krossade
1/2 dl apelsinmarmelad
100 g russin
2 msk rom (jag tog starkt kaffe istället)
florsocker

Gör så här:
Smält smör och choklad tillsammans i en kastrull och så ner med resten alla ingredienserna utom florsockret.
Se till att allt blir rejält genomrört.
In med chokladgröten i kylen ett tag så den kallnar (men inte blir hård).
Ta upp smeten på en skärbräda och forma en stor korv.
Rulla in korven i plastfolie och lägg den i kylskåpet över natten.
Nästa dag när den är kall och hård, rullar du den i florsocker och då har du en chokladkorv att skära att bjuda på vid julens alla bjudningar.



Kommentera
Postat av: Lisa

Oj, det låter inte så jättegott.. ;)) Men det var sjukt fin!

2010-12-10 @ 11:01:26
URL: http://www.lisabogren.se
Postat av: MammaMorran

Vilken skum korv- det måste jag nog få provsmaka :)

Strunt i stav-plast-saken nu- det gick kanon igår så jag tror inte det hänger på den där 2cm-plastbiten...men blir han inte nya Gunde så kommer jag förevigt skylla på dej :D

Är du ledig idag?

2010-12-10 @ 11:10:41
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: MammaMorran

En sak till...

N går tyvärr inte att låna idag eller imorgon för han har fullt upp med att beta av den lista med att-göra-saker som jag skrivit till honom på whiteboardstavlan i köket...hittills har han bara hunnit med 3 av 4miljoner saker :D

Just nu ligger han uppe och tar bort de vita färgstänken (som blev när taket målades) med lacknafta!



Men söndag är han nog ledig för utlåning...

2010-12-10 @ 11:13:06
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: Tina

Hmm, måste testas i mån av tid! :-)

2010-12-10 @ 13:36:17
URL: http://www.tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: Jennie ♥

sv: om du menar med lägenheten (?) så har vi inte fått svar ännu, kommer idag förhoppningsvis då de sa så när vi ringde :)



allt bra?

trevlig helg!

kram

2010-12-10 @ 13:55:11
URL: http://jennsiii.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hej

Eftersom jag sällan kan följa ett recept gjorde jag om rätt mycket när jag gjorde "korven". Jag tog mjölkchoklad istället för mörk sen hoppade jag över marmelad, rom och russin. Jag tog gräddkola, rispuffar och kolasås istället.... oj va gott de blev!!

2010-12-12 @ 20:56:49

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0