En dag i trädgården

Dagarna har snurrat på och det blir nästan inget datorsittande alls nu när mamma och pappa är här.
I måndags kväll följde de med till ridskolan. Den planerade övningen i paddocken uteblev. Istället fick barnen rida ut i skogen.
Alla hästarna luffsar efter varandra på ett långt led på de små vägarna i skogen så det finns inte plats för några stora utsvävningar så helt plötsligt fick jag för mig att jag skulle låta W rida själv.
Knäppte loss grimmskaftet men fortsatte så klart att gå bredvid. W gav mig världens blick blandad av glädje och spänning.
Lektionen gick hur bra som helst. W hade hyffsat koll på vägen och styrde Emmy, drog upp hennes huvud när hon blev frestad av att äta gräs och lutade sig neråt respektive uppåt i backarna. När det blev dax för trav var jag tvungen att hjälpa till för att lilla Emmy skulle komma igång. W är inte så bra på att skänkla ännu. Hon gnuggar mest benen fram och tillbaka mot sadeln. Efter lektionen sa hon till mig att nästa gång kan jag bara åka hit och lämna henne för nu kan hon rida själv. 
Men jag vill ju också til ridskolan!

Gårdagen blev en underbar lång dag ute i trädgården med strålande väder.
Grävde upp de resterande fyra rosenbuskarna på långsidan och när jag ändå var i grävartagen så rykte tre halvdöda bärbuskar och en annan mindre snygg buske bort.
Pappa klippte häcken, vi borrade hål i botten på blomlådorna så att de inte skulle drabbas av översvämning igen, klippte grönt med bär och tryckte ner i dem.
Min ekonomi tillåter inga handelsträdgårdsbesök för att fylla blomlådorna så det fick bli den ekonimska varianten i dem. Till krukorna på framsidan ska jag däremot köpa lite vackert frosttåligt.
Framsidans gräsmatta är full med trädgårdsskräp som ska till tippen idag. Vi sågade och tuktade till äppelträdet, W:s repstegeträd, rönnsymaxen och grävde upp två stycken rhodedendron också så nu är det riktgt höststädat här minsan.

W hjälpte till med sin spade med långt skaft på  och när hon blev trött kastade hon iväg den. Otur som hon hade så ställde den sig rakt upp och hon gick rakt på den. Den träffade ögat och det gjorde riktigt ont för tårarna var många och varade länge. Idag är hon mer svullen än igår under ögat, och det är ett litet hål på huden och lite rött i ögonvrån.
När den värsta smärtan lagt sig igår och hon satt och höll en isbit under ögat sa hon sorgset "nu kan jag inte jobba mer".
Det är tufft att vara ute i trädgården en hel dag...

image513
Bilder:Privata!


Kommentera
Postat av: Tiagirl

*skrattar lite åt W* Sicken klassiker! Att kliva på tex kratta! Så liten och redan upptäckt detta som man tror egentilgen bara händer på film!
Jag har dock också drabbats, inte klokt vad ont det gör. :/ Man hinner ju inte ens reagera förrens man får en käftsmäll som nockar en.

2007-09-19 @ 11:27:45
URL: http://tiagirl.blogg.se
Postat av: annica

Aj, oj, vad ont det måste ha gjort. Skönt att rensa och gräva i trädgården!

2007-09-19 @ 12:19:36
URL: http://www.branting.org
Postat av: Frida

Vilka fina bilder! Och krattfenomenet känner man ju igen :)

2007-09-19 @ 13:15:45
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: Malinbayard

Å, söta lilla pluttan vilken otur.
*tant Malin blåser*

2007-09-19 @ 15:55:52
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: MO

Nämen stackars liten, när hon var så duktig o jobbade o allt. Ibland är oturen framme. Vad spännande att rida för en sån liten tjej, ha de bra, kram

2007-09-19 @ 18:59:55
URL: http://medaljongen.blogg.se
Postat av: Lottis

Ajdå, tjejen, inget kul det där... =/ Men hon var duktig att rida i alla fall :-) Och duktiga är ni, som röjer i trädgården :-)
Ha det så bra! Kram kram

2007-09-19 @ 20:41:09
URL: http://charlotte77s.blogg.se
Postat av: Lottis

Skruttan då...

2007-09-19 @ 20:56:07
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Theasrum

Inte roligt när man gör illa sig.
Kul med ridskola, gick jag med på i den åldern.

2007-09-19 @ 21:07:19
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Birgitta

Aj aj "ackars iten då" Inte lätt att vara med och hjälpa till ibland! Blåser för fullt här i från Falköping!!!
Hoppas allt är bra med mamma också!
Kram Birgitta

2007-09-19 @ 22:51:46
URL: http://blogg.passagen.se/bigganpiggan
Postat av: Therese

Ajajaj stackars W.. :-(

2007-09-20 @ 19:50:20
URL: http://mammathezz.blogg.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0