Splittrad

Snälla tomten, jag önskar mig en lugn, tyst och ensam natt.
Bara jag invirad i täcket och huvudet tungt vilandes på en kudde som inte luktar barnkräk.
Är det en för stor önskan, omöjlig att uppfylla?

Istället sitter jag med ryggen mot sänggaveln och ammar, rapar barn, torkar kräk som alltid kommer efter rapning. Vaggar barn hängandes över min vänstra axel samtidigt som jag sjunger "Sov du lilla videung" och läser om Pernilla Wahlgrens fantastiska jul med medelhavsinslag i Föräldrar och barn.
Sov du lilla videung och medelhavstema går inte riktigt ihop kan jag berätta. Eller är det Pernilla Wahlgren som inte stämmer överens med "Sov du lilla videung"?

Inatt har M sovit små korta pass bestående av ca tjugo minuter i taget (förmodligen vårt eget fel eftersom han sov mellan elva och halv fem igår under julskyltningen). Man kan ju också vända på det - inatt har M varit vaken en gång i timmen. Mellan tolv och sex.
Klockan sex fick jag nog och tog mina ömma matbehag och släpade mig in till L som sov på G:s rum.
Påstod med gäll röst att jag kommer att bli galen om jag inte får sova en liten stund utan att lyssna på hans knöende och stånkande, trycka in nappen i munnen och ge mat.
Vi bytte rum och jag somnade direkt.
Vaknar ca en timme senare av att M skriker.
Instinktivt slänger jag mig upp åt vänster och lutar armarna över spjälsängen för att leta fram nappen.
Det vara bara det att spjälsängen existerar inte på det rummet.
Jag faller rakt i golvet. Utan att ta emot mig med händerna. Dessutom står det ett sängbord där vars spetsiga hörna drabbar mig med en rejäl smäll rakt i halsen.
Ställer mig snabbt upp men förstår fortfarande inte vart jag är så jag går rakt in i tv:n på väg mot dörren och slår i höger fot.
Foten värker, halsen är röd och öm och jag vet att framåt eftermiddagen kommer jag att vara dödstrött.




Kommentera
Postat av: jama

Där fick du för att du fick sova en stund.

Shit asså. Ha ha ha..förlåt men du skriver så kul. Och jag minns, SATAN I GATAN VA JÄVLA TRÖTT MAN VAAAR!!!! Men det går ju över, och tiden går fort...bla bla bla..försöker peppa. Går sådär va??? asg



Hoppas ni lyckas vända dygnet rätt nu så får du försöka härda ut dagtid med en liten piggelin o förhoppningsvis åtminstonde få din nattsömn. Alternativt. GÅ O LÄGG DIG DAGTID. Om det går alltså. Nackdel med barn no 2. Man har redan ett innan som man måste ta hand om och som inte sover dagtid längre...zzzzznark.

Stackars dig. Jag menar det. :)



Kram

2008-12-01 @ 10:31:53
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: Anna

Bäbistiden.... inte är det bara en dans på rosor med pluttigull och gullisnutt.

Men tänk vad fort man glömmer...

kram Anna

2008-12-01 @ 11:40:46
URL: http://annashem.blogg.se/
Postat av: Tiagirl

Usch...sådär har jag aldrig haft det med någon av mina tre tack och lov. Synd du inte bor närmare för då kunde jag passat bebis nån natt, jag har mer eller mindre haft kompisar och släktingars barn minst en gång för utsjasade mammor(fast dom har pappor dom flesta)som svimmar av trötthet. Tycker folk är alldeles för dåliga på att erbjuda sån hjälp/avlastning för det är ju så uppskattat.



Lär honom dricka på flaska, överlämna ansvaret till den medskyldiga och ta en näve öronproppar och lägg dig så långt bort från bebis som möjligt!!!

2008-12-01 @ 12:14:38
URL: http://tiagirl.se/blogg/
Postat av: Anna

Nej, Pernilla Wahlgrens mammaliv är långt borta från min mammaverklighet också... Jag förstår din önskan helt och fullt. För ett år sedan hade jag en liten nyfödd och var i ungefär samma situation som du är nu. Det där med vakentimmarna blir bättre, jag lovar! Känslan av att inte få sova är så frustrerande men du ska se att du snart får sova längre pass du också.



Jag hoppas att du inte har allt för ont efter kraschen mot den icke-existerande spjälsängen. Sköt om dig! Kram Anna

2008-12-01 @ 13:09:30
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: MO

Vilken otur, det kan inte ha varit värt det...att få sova en timme o bli helt sönderslagen......Nej det är synd att pappor inte kan amma, o att de har så väldigt lätt för att sova fastän barnen gråter.....det kan jag inte fatta, kramar på dig

2008-12-01 @ 18:55:39
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Lottis

Lider verkligen med dig!! Både i sömnbrist och vurpan ur sängen. Har gjort samma resa fast som liten tjej... blev VÄLDIGT blå.... Hoppas natten blir bättre och mer sömngivande... Kram kram

2008-12-01 @ 21:17:40
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Karin/Theas rum

Men stackars dig, det där lät inte bra. Hoppas dina nätter blir bättre snart och att lillen bestämmer sig för att sova längre pass.



Kramis

2008-12-01 @ 22:20:28
URL: http://theasrum.blogg.se/
Postat av: Malin B

Tomten borde verkligen hörsamma din önskan!!!

Jag säger som Tiagirl, du borde bo närmare.

Så kunde du få vila dig en liten stund iallafall.

2008-12-02 @ 16:00:57
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: hemmabloggaren

Det kan f-n inte bli värre, kanske inte är någon tröst, mer ett faktum. Hoppas att du haft en bättre dag idag.

2008-12-04 @ 21:45:59
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0