Litet nattmonster

Det blåser en storm av trötthet och tröttande meningar i mitt huvud och kropp.
Pratade i telefon med en vän tidigare och hörde mig själv säga ord som jag inte har sagt tidigare.
Tankar klädda i ord som är mina men ändå främmande för att de inte har blivit sagda högt nångång förän nu.

Dagarna pendlar på "humörskalan" för mig.
Allt som oftast älskar jag av att vara hemma med barnen. Njuter av att se hur de utvecklas. Njuter av att ta del av deras vardag som kantas av små framsteg och kuligheter. 
Bara för att jag känner så så betyder inte det att den ensamma vardagen med två barn inte är slitig och tung, full av gränser som ständigt ska testas, olika mer eller mindre jobbiga faser som ska gås igenom, tandsprickning, sjukdomar och ett hem att sköta.

Jag känner mig väldigt ensam ibland i detta barnträsk.
Att gå och lägga sig om kvällen tar stundtals väldigt emot för nattetid blir ensamheten ännu större.
Då är det bara jag och lilla M:s skrik och hans matning som gäller med undantag för de få gånger han har sovit ett längre pass på fem timmar. Något som har inträffat mycket sällan.
Det tär på mig på alla tänkbara sätt att vakna av hans skrik, att lugna honom så han somnar om igen, att ge honom mat, lyssna på hans gnyende om natten.
Det är svårt för mig att somna om snabbt när jag vet att inom en till två timmar kommer han att gnälla efter nappen eller skrika för att han vill ha mat eller bara vilja bli omstoppad.
Att aldrig få sova mer än på sin höjd tre timmar i sträck (just nu går det inte ens tre timmar utan att han gnyr).
Förutom en ständig förkylning har jag sen två dagar har jag dessutom fått konstigt ont i kroppen.
Förmodligen är det något som visar sig nu efter fem månaders bebisliv. Jag bär och bär. Belastar snett och gör kroppsövningar som jag annars inte brukar göra.
Det gör ont i höger höft och ner i benet samt runt nyckelbenet, halsen och axeln på vänster sida.

Men gå och lägg dig och sov på dagen när M sover tänker säkert många.
Visst det är väl en bra idé men jag är en människa som har svårt att sova på dagen. Jag kan somna om jag försöker men om jag har sovit på dagen så straffar det sig ofta på kvällen. Jag får ofta svårt att somna och har jag det så börjar tankarna mala och då är det i stort sett omöjligt att somna sen.
Alltså är det bättre att skippa eftermiddagsluren och lägga sig i en ok tid på kvällen.
Det är helt ok att ge honom mat på natten bara han är tyst och sover mellan matpassen...

Samtidigt som det är tungt att vara mitt uppe i denna småbarnsperioden är den otrolig att få vara med om.
Att se lilla M utvecklas som människa. En människa med sin alldeles egna personlighet. Sitt eget sätt att uttrycka sig på.
Att få dela vardagen och vara nära honom, och W, betyder mycket. 

Efter en natt med oerhört lite sömn är det otroligt att hjärtat fortfarande kan svämma över av kärlek till det lilla, snart femmånader gamla, nattmonstret.
Att mötas av ett leende och ett par glada ögon är allt som behövs. 

Om jag kunde ta fram den känslan om natten...


©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Helen

Som tur är så klarar man oftast småbarns tiden utan att egentligen förstå hur jobbigt det är. Jag har förstått det nu efteråt när jag har fått min sömn tillbaka. Och kan nu inte fatta att jag orkade.

2009-02-18 @ 19:53:47
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Mrs. b

Ja, sömnbrist är jättejobbigt!

Och mitt i är det en klen tröst att den tiden går över...

Kan du få avlastning på helgen? T.ex. om din man har ansvaret för allt utöver själva "matningssteget"?

2009-02-18 @ 21:12:43
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag kunde heller aldrig sova på dagen och du ibland är man så trött att man storknar...

Fast jag kan intyga att efter ett tag så har man glömt det. ;)

2009-02-18 @ 21:35:03
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lynette

Oj det där känner jag igen! Hur mycket jag än älskade den där tiden, så tyckte jag även att den var jobbig. Och jag har heller aldrig kunnat sova på dagen som alla säger att man ska. Jag har också en envis kan-själv-sida. Inte så smart så jag får väl skylla mej själv lite:)

2009-02-18 @ 21:39:22
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Petra

jag kan komma ihåg känslan du har. Det är fruktansvärt att känna så som du gör nu.

Man vill sååå mycket men orkar inte för man är fööör trött.

När jag var inne i det, så fick jag ett tips av en äldre vän, att låta barnet sova i sin egen säng i ett annat rum. Då får man sova trots gnyendet, för det är ju oftast bara man själv som vaknar av det. barnet sover ju ändå.

när det sen vaknar och är ledset då är det ju en annan sak. Visst då är det kanske jobbigare att gå upp till ett annat rum, men man har kanske fått sova en stund längre än annars. Sen är det bra om man kan amma i barnets rum och sen lägga tillbaks det i sin säng och knalla tillbaka i sin egen.



Det var ett tips jag fick när mina var små. jag tyckte det hjälpte.

+ att låta mannen eller någon annan nära avlasta på helgerna i alla fall.



För dig är det ju ingen tröst just nu men det går över. Lycka till



många kramar

2009-02-19 @ 00:56:00
Postat av: Livet i byn

Åh men du, jag känner så med dig och känner igen dina tankar. Jag vet att det tröstar lite men det kommer en tid efter "barnträsktiden" även om man har svårt att tro det när man är mitt uppe i det.



Kram,

Livet i byn

2009-02-19 @ 09:05:45
URL: http://livetibyn.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0