Barbiedockor och Grytlock

Han är överallt och ingenstans.
Snorig som bara den, men med mindre hosta, ger han sig ut på upptäcks- och undersökarfärd.

Idag gick L upp med honom kvart i sju och så jag fick en möjlighet till att sova lite längre.
När jag kom nerför trappen några timmar senare såg det ut som en mindre bombnedslag här hemma.

Låda nummer två i W:s byrå var i stort sett tom.
Alla Barbiedockorna och den lilla leksaksresävskan full med kläder till dockorna var utspridda över hela hennes golv och en bra bit ut i hallen.
Köksgolvet var belamrat med grytor, grytlock och kylskåpsmagneter.
Bredvid en fjärrkontroll, en ensam strumpa och en överbliven majskrok satt han, prins bus, och gav mig världens finaste och snorigaste leende.
Han välkomnade mig upp med att sträcka sin kletiga hand och en kylskåpsmagnet mot mig. 

Det är underbart att se hur ens barn utvecklas och lär sig nya saker varje dag.
Hur han provar sig fram, gör egna upptäckter och skaffar sig kunskap om hur saker och ting fungerar.
Spännande men ibland lite påfrestande.
Ordet nej ljuder ofta här hemma. Ibland känns det som att mitt vokabulär endast innefattar det ordet.

Han försöker klättra på vardagsrumsbordet. Han gömmer fjärrkontrollerna i tvättmaskinen, öppnar alla skåp ohc plockar ut de saker han tycker är fina och intressanta för att sen gå iväg och leka med dem en stund innan han tröttnar och lägger de någonstans där man inte hittar dem.

Han är toalettfixerad. Hälften av vår familj har som tradition att inte fälla ner toalettlocket efter sig och inte stänga dörren till toaletten *suck*.
När de har varit där hittar han lätt dit, det är som att han har en radar som upplyser honom om att nu är dörren öppen till ett spännande rum. Han smäller saker mot toalettstolen och tar sig an toalettpappret som om det hade en potiental till att bli världens finaste halsband. Han drar, virar och knåpar för att få det runt sig.

Det är inte bara dockornas kläder som är intressanta för den här lilla killen utan ALLA sorters kläder.
Han kämpar dagligen med att dra ner W:s kläder från hennes rosa prinsesskrokar. Eventuella kläder som har förpassats till elementen i köket får inte hänga kvar. Dessa slänger han på golvet och hasar sig fram på. Ser ut som att han sitter på en flygande matta och väntar på att få signal att lyfta från golvet.

Förrutom att ha koll på när toalettdörren är öppen innefattar hans radar även spisen i köket. Han kommer alltid gåendes när det vankas matlagning.
Han sträcker sina små knubbiga händer och vrider upp plattorna på alldeles för hög (eller för låg) värme.
Numera sker all matlagning på det sättet att vi sätter på plattorna och sen drar vi bort vridknapparna (vad heter de egentligen?). När spisen står orörd ligger de på en hylla allt för att förhindra olyckor.

Mitt bland alla dockor och grytlock och tekniska prylar kom han gåendes mot mig och sträckte sina händer mot mig för ungefär en timme sen.
Jag lyfte upp honom och han borrade in sina fingrar i mitt nackhår, så som han alltid gör, sa upprepade gånger "ma-ma-ma-ma" och vilade trött sitt huvud mot min axel.
Alla saker runt omkring oss försvann för en stund. Jag gick upp och la honom i hans säng.
När jag kom nerför trappen igen möttes jag för andra gången idag av en total mess.
Denna gången utan en snorig liten pojkes bländande leende...

Dax att röjja upp!

©HUSnrNIO


Kommentera
Postat av: Helen

Ha ha ja man förstår inte hur dom små hinner vara på så många ställen.

Jag kommer ihåg vad roligt det va när barnen blev större och man kunde ställa fram lite saker igen , även där dom nådde.

Ha en skön söndag.

Kram

2009-10-25 @ 13:28:35
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Linda

Dom är för härliga:)

Kram

2009-10-25 @ 17:40:02
URL: http://www.uppochnervandahuset.se
Postat av: AKP

hehe ja stöka till är dom bra på!!



Ja, jag funderar jag med.. "vad heter det egentligen" ?! Kan inte heller komma på ett ord för "vridknapparna" på spisen :S hmm.. mysko!!



Så fina kläder han har! Underbart vackra M !

2009-10-26 @ 00:39:13
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förstår att man bara blir trött ibland. Blir det av att läsa dina målande beskrivningar... s. Man får väl passa på att njuta av det mer organiserade kaoset medan tid till det finnes antar jag. Pojkvännens strumpor som "råkar" missa tvättkorgen är väl kanske ingenting... Ha en bra måndag. //Sara J

2009-10-26 @ 07:58:17
Postat av: sofi

Det där med o stänga toalettdörren efter sig är det ingen som gör här heller. Får påpeka flera gånger varje dag om att den ska vara stängd o varför den ska vara stängd :) Wille skulle riva rubbet där inne om han skulle upptäcka att den var öppen, det är ju snabba de små liven :) O stöka till är de ju bra på! Ha en trevlig måndag! Kram

2009-10-26 @ 09:40:07
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Therése

Ja, dom kan verkligen ställa till stor oreda dom små liven...men när man möts av deras leende, så glömmer man fort bort det ;-)



Kommer ihåg att vi sa mycket aj aj till vår lilleman när han var i den åldern (busig som han är!), så han själv upprepade det sen på dagis...följden blev att dom andra barnen kallade honom ajaj :-)

Kram Therése

2009-10-26 @ 11:51:11
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Emma

Åhh...så fina kläder och underbart sött litet barn.

Nu har jag ramat in de fina bilder du skickat..TUSEN TACK är mer än nöjd.

Kramizar

2009-10-27 @ 21:35:38
URL: http://liljan.blogg.se/
Postat av: Therese

Supersöt kille och supersnygga kläder han hade liten fis!!!



Kram

2009-10-28 @ 10:35:46
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
Postat av: En annan bonnjänta

Vilken härlig dress! Jag som precis funderade på om Lilleman börjar bli för gammal för "tights", jag tycker det är så grymt sött på smågrabbar!



Nu har jag bestämt mig, så länge dom inte protesterar så är dom inte för gamla :)

2009-10-29 @ 20:08:16
URL: http://knaada.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0