En vanlig skolmorgon

Det har nästan gått sju veckor sen den där morgonen som vi föräldrar och barn samlades på kullen för att hurra för det nya läsåret.
Sju veckor som skoltjej med ryggsäck, frukt och gymnastikpåse för W.
Sju veckor med skolmorgonsritualer.

Även om jag oftast är trött och allra helst skulle vilja somna om när mobilen ringer vid halv sju så trivs jag ganska bra med den lilla stund av ensamhet och lugn som infinner sig om morgonen.
Smyger mig upp och in i badrummet. En stund senare smyger jag nerför trappen. Något kylig luft från ett hus som har varit utan aktivitet en hel natt slår emot mig.

Skalar en morot och lägger den i en plastpåse i W:s ryggsäck, häller upp havrekuddar i en skål.
Fyller på vatten i vattenkokaren och slår på den.
Kollar så att mössa och matchande vantar finns. Skriver ett meddelande till fröken i kontaktboken om att W cyklar hem själv efter skolan.
Doserar pulverkaffe i en mugg och häller i rejält med mjölk. Slår på datorn.

Kollar utomhustemperaturen och går sen in och väcker W som oftast är morgontrött.
Medan hon ligger i sängen plockar jag fram dagens outfit, som bestäms lite efter hur kallt det är, och sen hjälps vi åt, förhoppningsvis utan en massa klagomål på klädvalet, med kläder och hår. 
Någonstans här brukar M meddela med ljudlig gråt att hans dag har börjat. 
Serverar W havrekuddar med mjölk och värmer välling till M. Hör att L är i duschen.
Påminner W om att äta sin frukost.
Lägger fram barn nummer två:s kläder på skötbordet. Borstar tänderna på W.

Här finns det sen två varianter på hur morgonen ter sig.
W åker med L i bilen. Han lämnar henne på skolan innan han börjar jobba och jag byter blöja, smörjer in och klär på M.
Eller, så cyklar jag och W till skolan, L tar hand om M:s skötbordsbestyr och åker till jobbet när jag är hemkommen från cykelturen. 

Idag var det en cykelmorgon. 
Termometern visade på nästan tre minusgrader. Det stack i näsan av kylan och rökmolnen bolmade fascinerat upp sig framför våra ansikten under den korta cykelturen.
Fågelhusets tak skimrade av frost och mina enkla höstplanteringar utanför ytterdörrarna såg ut att trivas i den kalla morgonen.
En helt vanlig skolmorgon.

©HUSnrNIO 



Kommentera
Postat av: Sara J

Era morgnar ser ungefär ut som våra om man skippar de fina krukorna och ljusen utanför ytterdörren.

2009-10-06 @ 10:40:39
Postat av: Linruz

Visst har rutiner sin charm....

Hoppas ni får en fortatt bra dag.

Kram Lina

2009-10-06 @ 11:16:20
URL: http://www.linruz.se
Postat av: Linda

Låter som ni har ganska mysiga och strukturerade morgnar.

Här är det mest stress tyvärr, iaf dom dagar jag jobbar.

Kram

2009-10-06 @ 12:54:58
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: Lottis

Skönt med rutiner....Vi ar haft lite nya nu under några bätter....A-mannen har haft spel i fyra näter och sovit his oss....Har en idé om att det kan handla om FULLMÅNEN....



Ha en bra dag..KRAM

2009-10-06 @ 13:38:10
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Sofi

Verkar vara mysiga morgnar.... här är de mest stressigt på morgonen tyvärr. Av olika andledningar.... Ha en bra dag! Kram

2009-10-06 @ 14:20:09
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: emma

Hej! :)



Jag har ganska nyligen startat en blogg om

Reumatism, för att många lever med de idag

och att vem som helst kan drabbas + att

jag lever med dig själv.



Hoppas du kan lära dig nåt av min blogg :)

Ha de bra / Emma

2009-10-06 @ 15:34:22
URL: http://ebolmgren.blogg.se/
Postat av: emma

Hej! :)



Jag har ganska nyligen startat en blogg om

Reumatism, för att många lever med de idag

och att vem som helst kan drabbas + att

jag lever med dig själv.



Hoppas du kan lära dig nåt av min blogg :)

Ha de bra / Emma

2009-10-06 @ 15:34:25
URL: http://ebolmgren.blogg.se/
Postat av: Anna

Lät som mysiga morgnar: =)

Tänkte bara medela att tavlorna

kom med posten idag, du är så otroligt duktig

på att pyssla. =D



Ha en trevlig kväll !

2009-10-06 @ 16:49:30
URL: http://kakan06.blogg.se/
Postat av: AKP

Vet exakt vad du menar!!

Är precis lika själv! Ovanligt att du och jag är lika?? ;)

Har fruktansvärt svårt att "hålla isär" olika roller osv :S

Urusel på det helt enkelt!

Måste ha att göra med att man koncentrerar sig för dåligt? Eller kanske FÖR MYCKET !? Jag har faktiskt tänkt tanken.. kanske försöker jag förstå FÖR mycket, försöker liksom fatta allt direkt första minuterna. Blir irriterad då jag inte hänger med direkt på något sätt. Fick oxå fundera några ggr under denna film vilka som jobbade vart, vilka som träffats förr osv ....

2009-10-06 @ 16:50:43
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Nilla

Vad fint! NU måste jag också köpa lite ljung, som jag brukar. Det har inte blivit av ännu...

2009-10-06 @ 17:09:07
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Helen

Det r inte alltid roligt att vakna när klockan ringer men man blir glad när man märker att det flyter på bra pga av bra rutiner.

Vilken söt sten med en massa små gubbar på.

Kram

2009-10-06 @ 19:50:35
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: hemmabloggaren

Ni verkar ändå ha det ganska lugnt på morgonen. Här är det mer stress tyvärr, men jag jobbar på att komma på någon bra lösning så att man inte behöver ha dåligt samvete någonstans, inte helt lätt dock.

2009-10-07 @ 08:18:46
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com
Postat av: Papaonline

Har ni redan munisgrader, skicka hit dem :D

2009-10-07 @ 18:41:26
URL: http://papaonline.mjolbyonline.nu
Postat av: Angelica

De dom allra flesta beskriver med stress, bråk, tjat m.m. m.m. får du att låta helt underbart =)



Ha en trevlig kväll!

2009-10-07 @ 21:52:16
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag har förträngt när jag var supersvett varje morgon då det var fel på frisyr, kläder och jag vet inte allt. ;)

Vi plockade fram kläder kvällen innan...

2009-10-09 @ 09:55:08
URL: http://malinbayard.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0